Lambchop : The Bible

 


De eigenzinnige band Lambchop onder aanvoering van frontman Kurt Wagner wordt gerekend tot americana, maar met invloeden uit onder andere post-rock en lounge is hun vaak subtiele muziek moeilijk te classificeren.

 Op hun nieuwste album The Bible zijn de invloeden weer talrijk. De voorgaande paar platen bevielen me overigens minder door het gebruik van de auto-tune, gelukkig stoor ik me deze keer beduidend minder aan.

Een van de sleutelsongs op het album is de eerste single Police Dog Blues. “Tijdens de onrust rond het gruwelijke onrecht in Minneapolis in 2020, luisterde ik opnieuw naar een nummer van Arthur Blake (aka Blind Blake), Police Dog Blues. Oorspronkelijk werd het opgenomen in 1929, het jaar waarin mijn vader werd geboren, en het schijnt dat John Peel het speelde in zijn show op 11 september 1968. Het was muzikaal bedrieglijk vrolijk en niet wat ik me herinnerde. Toen herinnerde ik me dat een politiehond een herder is.", aldus Wagner.

Over de titel van het album gesproken, zegt Wagner: "I had this idea that—I’m not a religious person but I do believe that there’s a spirituality to a lot of people and they’re not religious. You don’t have to be religious to be a spiritual person, right? You just don’t have to, there should be an acceptance, or a way of recognizing spirituality without it being overtly religious.".  

De opnames vonden in de zomer van 2021 in Minneapolis plaats, in een ontmantelde verffabriek, dat een oefenruimte was geworden. Hij vertrouwde zichzelf volledig toe aan pianist Andrew Broder en zijn productiepartner Ryan Olson, die beiden meeschreven aan de composities. "Ryan and Andrew, they’re like two sides of my personality,", zegt Wagner. "And if you put them together as a team, they represent me".

Dit zou de eerste keer worden dat Wagner iemand anders - om nog maar te zwijgen van iemand anders zonder enige connectie met Nashville - een Lambchop-plaat liet produceren. Het resultaat is dat The Bible de meest onvoorspelbare plaat uit het oeuvre is geworden. Overigens is mijn hoes anders dan de hier afgebeelde hoes.

Theo Volk

Releasedatum : 30 september 2022 City Slang

Website : https://www.lambchop.net/