Julia Jacklin : Pre Pleasure

 

Het aanbod aan gedegen Americana platen ervaar ik momenteel als matig. Daardoor wijk ik ietwat uit naar alternatieve bronnen. Als super alternatief beschouw ik Julia Jacklin nou ook weer niet. Wel blijft zij muzikaal verrassend. Prachtige pop van Down Under met een rauw en artistiek randje. Het begint er steeds meer op te lijken dat ik uitgekeken raak op de musici die ik gebruikelijk volgde. Ben er nog niet achter wat hierachter schuilt, en of dit een nieuwe ontwikkeling is. De vlam om aansprekende muziek op te pikken heb ik, volgens mij, nog niet verleerd, maar wel valt op dat ik met steeds minder toe kan. Een budgettair vriendelijke ontwikkeling vooralsnog. Resultaat van een in de lucht hangende recessie? Anderzijds het kan zomaar weer oplaaien in de herfst van 2022. Serieuze verrassingen voor de nabije toekomst, naast lopende bestellingen zoals CD’s van Anna Tivel, Andrew Duhon en John Fullbright, hebben zich nog niet aangediend. Daarnaast genoot ik enorm van het laatste album van de Arctic Monkey’s zodat ik hun komende plaat; Car (eind oktober) ook alvast op voorhand heb gereserveerd. Het ruifje blijft gevuld.

Pre Pleasure is de derde regulaire plaat van Julia Jacklin. Tot dusverre een zeer geslaagde worp van deze Australische, en e en dusdanige zodat ook de aanverwante bekendheid toeneemt. Een terecht resultaat. Ze komt met aansprekende muziek, die, gelukkig voor haar, ook commercieel leuk worden herkend. Het is geen garantie. Ook Pre Pleasure zet moeiteloos de trend voort van haar beide vorige albums. Het gaat met haar carrière volgens het boekje, en het is haar van harte gegund. Het succes wat haar ten deel valt gun(de) ik meerdere artiesten. Ik kan een handjevol bedenken die minstens zulke mooie platen hebben gemaakt, maar die na 1, 2 of soms 3 albums de obscuriteit ingegleden, of hebben noodgedwongen misschien een punt mogen zetten achter hun artistieke kant. Ruim aanwezig talent, maar buiten de erkenning gebleven. Julia daarentegen loopt als een speer. Naast een eenduidig talent beschikt zij over de broodnodige gretigheid. Ook qua concerten. Na in september en oktober te hebben opgetreden in Canada en de Verenigde Staten valt zij in november in Europa te bewonderen. Ondanks een volle agenda staat uitsluitend Paradiso op de rol waar het Nederland betreft. Pre Pleasure is een heerlijke plaat. Kiene composities, en qua uitvoerende musici schiet Julia geenszins te kort.

Rein van den Berg

Releasedatum : 26 augustus 2022 Transgessive Records

Website : https://www.juliajacklin.com/