Replay : Neil Young : Time Fades Away

 


Hoe je ook wendt of keert, Times Fades Away blijft één van Neil’s topplaten. Na Everybody Knows, After the Goldrush en Harvest was de pers wellicht verminderd enthousiast, maar als 14-jarige puber in het Hoge Noorden zong ik de teksten van Ome Nelis integraal mee, en nog steeds. Het is muziek uit een periode waar mijn hart naar uit gaat. Niet dat muziek in algemene zin sindsdien minder werd, maar mijn beleving is zeer zeker veranderd. Neil heeft schitterende songs geschreven, waarbij (voor mij) vooral de beginperiode tot 1975 telt. Halverwege Zuma begon mijn interesse in Neil Young te slinken. Time Fades Away was en is een plaat met persoonlijke teksten. Een vergrijsde vinylversie riep al eerder voor vervanging, maar om, voor mij, onduidelijke redenen is een CD uitgave er nooit eerder van gekomen. Nu eindelijk iets officieels verschijnt kan ik de piraatversie van dit album wegmikken. Neil is onnavolgbaar gebleven door de jaren. Het maakt hem de man die hij is en dat heeft geresulteerd in diverse tijdloze songs. Ook de onopgesmukte versie waarin deze cd nu verschijnt, met zijn schitterende hoes, spreekt mij enorm aan. Slechts een eenvoudige slipcase met inlegvel. 

Grappig hoe de herinnering werkt, en hoe aansprekend ik zijn teksten toen ervoer, en eerlijk gezegd eigenlijk nog steeds vindt. Alsof de zanger zich rechtstreeks tot mij richtte. Yonder Stands the Sinner uit volle borst en ingetogen bij Love in Mind. Of wat te denken van Don’t Be Denied waarin Neil herinneringen ophaalt aan het begin van The Buffalo Springfield. Of het album nu volledig live is kan ik niet zeggen, maar de rechtstreeks aanpak van dit album vind ik geweldig. Voor de jongere garde, die mogelijk dit album niet kent. Vandaag nog naar de winkel rennen, want dit is goud van Neil. Jaren geleden dat deze artiest mij zo geplezierd heeft. Wanneer hij een jaar had gewacht hadden we een 50-jarig jubileum te pakken.

Rein van den Berg

Releasedatum : 15 oktober 1973 Reprise Records

Website : https://neilyoung.warnerrecords.com/