Bas Beenackers : Bas Beenackers




Muziek uit de zon doordrenkte stranden van zijn fantasie, zo luidt het begeleidend schrijven. Het zou zomaar kunnen, want Bas Beenackers laat zijn mogelijkheden de vrije loop. Het openingsnummer is getiteld Stork. Het deed mij denken aan die dag dat een ooievaar voorbij mijn raam vloog op de zevenentwintigste verdieping, terwijl ik ze zelden tot nooit zie in de skyline boven Amsterdam, en ’s avonds kreeg ik het bericht dat ik opnieuw opa zou gaan worden. Situaties die je niet verzint, maar gewoonweg ontstaan. Korte titels vind je op zijn gelijknamig getitelde cd. Het is een heruitgave van de EP Man, aangevuld met nieuwe nummers. Fijn om te constateren dat hij zonder voorbehoud overtuigt met zijn specifieke sound. Ik zou het willen schrijven als pulserend. Hij bouwt een repeterende riff op, en laat die groeien totdat het nummer staat zoals hij het bedoeld heeft. Niet zozeer om een vergelijking te treffen, maar tot op een zekere hoogte kreeg ik tijdens het beluisteren van zijn muziek een associatie met Sting.

Bas bedient voorziet zijn zang van gitaar en percussie, en medemusici verrijken het verder; veelal blaasinstrumenten zoals tuba, trombone en trompet. De teksten zijn niet bedoeld om te analyseren. Ze versmelten gaandeweg het luisterproces, en spreken alsmaar meer tot de verbeelding. Van zijn band My Blue Van had ik geen weet, en kan dus allerminst een vergelijking maken. Wel hoor ik dat deze gelijknamig getitelde plaat een veelvoud aan invloeden bevat. Het ontstijgt een basale productie vanwege de muzikale inkleuring. Bas neemt zijn luisteraar spreekwoordelijk bij de hand en trekt ze mee zijn wereld in. Wellicht flauw om te stellen dat deze plaat on-Nederlands sterk is, en mogelijk dat anderen daar anders over denken, maar op mij maakt deze artiest een verpletterende indruk. Negen eigen nummers, plus een cover van niemand minder dan Gene Clark; Polly. Ritmisch, melodieus en innemend. Er passeert een royale variatie aan muziek bij mij thuis, en binnen dat geheel is deze van Bas Beenackers van de categorie uitzonderlijk.

Rein van den Berg

Releasedatum : 29 september 2023 Independent

Website : https://www.basbeenackersmusic.com/

Bas Beenackers  live :

28-09 HILVERSUM :  Music Around the Fireplace
30-09 AMSTERDAM : Concerto In store, Aanvang 16:30
08-10 UTRECHT :
Tivoli Vredenburg - cd presentatie concert met blazers
19-10 DELFT : Hal015/Rietveld Theater
09-11 DORDRECHT : Rebel Rebel
14-12 UTRECHT : Ekko - support voor Isbells