Ricky Koole : Altijd Iemand

 


Eerlijk gezegd ken ik Ricky voornamelijk van haar acteerwerk. Van haar vorige zes albums ken ik alleen To the Heartland, een coveralbum. Altijd Iemand is, na Wind Om het Huis uit 2011, haar tweede Nederlandstalige album. Volgens Ricky haar meest persoonlijke tot nu toe. Ze schreef alle liedjes zelf, op twee nummers schreef Paul de Munnik mee aan de muziek.

Tien maanden geleden zag ik Ricky bij “Tijd voor Max” samen met de Rotterdamse band Ocobar en toetsenist Roel Spanjers Mijn Moeder het Water uitvoeren. Een lied met een fraaie tekst, een loflied op de kringloop van het water. Maar daarnaast een fijne herinnering aan het opgroeien in een waterrijke omgeving. Haar ouders hadden in haar jeugd het pannenkoekhuis “De Koolekit” in Schipluiden.

 Zelf ziet Ricky het lied meer als troostrijk : “In dit nummer stel ik me voor dat iemand die je mist, iemand die is overleden, opgaat in het water, dat van de bergen naar de rivieren en sloten stroomt en uiteindelijk naar de zee. Daar verdampt het en valt als regen in je gezicht, of als sneeuw op de bergen. Die cyclus, die steeds maar door gaat, die maakt dat iemand steeds dicht bij je is, dat vind ik troostrijk. En niet alleen ik gelukkig. De eerste single van het album is inmiddels al op meerdere begrafenissen gedraaid. Dat is toch heel erg mooi, als andere mensen troost vinden in zo’n liedje?”.

De liedjes op Altijd Iemand zijn ijzersterk, liedjes met een kop en een staart en uitstekende melodieën. De mannen van Ocobar en Roel Spanjers met zijn zoals altijd duidelijk herkenbare toetsenspel tillen de liedjes naar een nog hoger niveau. Zij zijn de Haarlemmerolie, ze geven de liedjes precies mee wat ze nodig hebben. Oliver Pesch, Bo Knippels (Penny Roox) en Maxime Bronmans zingen de koortjes en Romain Bly, Louk Boudesteijn en Loek van den Berg zijn de blazers. Het meest aanstekelijke, radiovriendelijke liedje is Volhouden, een duet met Dave von Raven van de Kik. In de muziek van Ricky zijn rootsinvloeden nooit ver weg. Deze keer klinken er onder andere country, soul en folkinvloeden door.

De titel Altijd Iemand is ook de titel van één van haar meest dierbare liedjes van het album, geschreven voor haar zoon Otis. Het behoort ook tot mijn favorieten, naast Rosie, B-film en het zeer sobere, ingetogen Kus Me Niet. De cover van de plaat is een schilderij van Koole zelf. Geen idee hoe Altijd Iemand zich verhoud tot haar vorige albums, maar op mij maakt het veel indruk. Voor de optredens van haar nieuwe theatershow “Onwijs Gers” zie hier.   

Theo Volk

Releasedatum : 15 september 2023 Coolhouse Records

Website : https://rickykoole.nl/wordpress/