Pale Puma : Haunted by Dreams That Were Never My Own

 


Bekendheid kreeg Pale Puma-frontman Django Duijns reeds als gitarist en songwriter van de band Moon Tapes. Voor het debuutalbum Haunted by Dreams That Were Never My Own liet Django zich inspireren door de shoegaze van bands als DIIV, Beach Fossils en Alvvays. De belangrijkste inspiratiebron was echter de tentoonstelling “You Know I Am Not There” van de van oorsprong uit Prinsenbeek afkomstige kunstenares Danielle Lemaire in het Stedelijk Museum Breda. Een tentoonstelling over het levensverhaal van de betreurde singer-songwriter Nick Drake. De titel van de tentoonstelling is een verwijzing naar het nummer Know van Drake’s laatste album Pink Moon.

Na het zien van die tentoonstelling zette het Django aan het schrijven: “Ik was supergeëmotioneerd door hoe mooi zijn leven visueel werd uitgebeeld, met zijn muziek als ondersteuning. Heel verdrietig, maar het gaf me juist ook kracht en inspiratie om dat gevoel om te zetten in muziek. Ik koppel het aan de depressie die ik zelf heb gehad, en mijn autisme. Dat zijn thema’s waar ik veel over schrijf.”.

Net als Django leed Nick Drake aan depressies, helaas werden die hem op zesentwintigjarige leeftijd door een overdosis antidepressiva fataal. Op die leeftijd begon Django juist mentaal weer op te krabbelen. Django zingt erover in opener Lost in Pink Moon, verwijzend naar Drake’s laatste, bijzonder sombere album. Robin Kester zingt op het nummer mee. In de video van Cigarette Still Burns is een slaapkamer te zien, waarin een rond venster zit, net als de slaapkamer van Drake in zijn ouderlijk huis. Toeval? Lijkt me niet.

Django beschouwt het album niet als een sombere plaat : “Het is geen low energy of depressieve plaat, maar een verzameling van up-tempo shoegazeliedjes met open teksten. Het album heeft een heel hoopvolle boodschap.”.

De muziek is door het gitaarwerk vaak dromerig, hetgeen ook de bedoeling van Django is, hij wil de luisteraar laten wegdromen en hoopt dat die ook steun in zijn teksten kan vinden. Muziek die waarschijnlijk bij liefhebbers van de alternatieve gitaarmuziek uit de jaren tachtig en negentig zal gaan bevallen. Het aanstekelijke Down by the River, kwam in demoversie terecht op het album. Marien Dorleijn van Moss was de uitstekende producer van dienst. De hoes is een werk van de bekende kunstenaar Klaas Gubbels.

Het veelal dromerige Haunted by Dreams That Were Never My Own had bij mij even tijd nodig om onder de huid te kruipen, waarschijnlijk doordat ik niet zo vaak naar dit soort gitaarmuziek luister. De komende twee maanden zal Pale Puma te zien zijn via De Popronde, voor de data zie hier.

Theo Volk

Releasedatum : 8 september 2023 Excelsior

Website : https://www.palepumaband.com/