Onze Martinus : Onze Martinus

 


Martijn Kuijten is een Brabants beeldend kunstenaar en muzikant. Hij verdiende eerder zijn muzikale sporen bij de groepen Op Zoek Naar Johan en Rootsclub Mannen Met Baarden. Daarvoor zwierf hij jarenlang over de wereld. Op een gegeven moment had hij behoefte aan een plek ver weg van de drukte. In 2011 begon hij Nederlandstalige liedjes te schrijven.

Zijn solodebuut heet Onze Martinus, een titel die meteen zijn Brabantse roots verraadt. Wanneer Brabanders het over hun familieleden hebben, dan hebben ze het bijvoorbeeld over “ons moeder”.  Het is een persoonlijk album geworden. Martijn blijkt een geboren verhalenverteller te zijn. Onze Martinus begint echter met een korte instrumentale compositie, Introductie, waarin ik meteen het vioolspel van Alexa Akela en het Wurlitzerspel van Bart de Win herken.

In Van de Langstraat naar de Peel zingt Martijn liefdevol over de kennismaking van zijn ouders, maar tevens over zijn verhuizing van de Langstraat naar de Peel, om precies te zijn van Waspik naar Gemert. Het is trouwens een duet met JW Roy. Zonder Jou is een heerlijk jazzy nummer. Folky is Die Koude, Koude Winter.

Heel erg diep bij mij binnen komt het ingetogen De Echo van Mijn Hart. De afgelopen jaren waren voor Martijn niet de gemakkelijkste. “Op persoonlijk vlak heb ik een aantal zware jaren achter de rug. Zo kreeg ik vijf jaar geleden te horen dat ik een lekkende hartklep had. Dat nieuws kwam als donderslag bij heldere hemel. De angst greep me bij de keel en voor ik het wist lag ik op de operatietafel. Samen met mijn vriendin waren we in die tijd druk met plannen voor de toekomst. De toekomst die voor mij ineens als een kaartenhuis in elkaar leek te storten. We waren in die tijd al een aantal jaren bezig met onze versie van huisje boompje beestje. We verbouwden ons huisje, geheel naar eigen smaak, maar onze kinderwens bleef onvervuld. Tot verdriet bij ons beiden. Zo zag ik met eigen ogen dat het leven niet altijd even maakbaar is.”. Op het nummer wordt hij fraai en sober begeleid door Bart op piano en op viool door Alex.

Het album staat vol met dit soort persoonlijke ontboezemingen. Martijn heeft duidelijk iets met verhalen vertellen of ze nu persoonlijk zijn of niet. Met Björn van der Doelen en Ruud van den Boogaard brengt hij onder de naam  Vergane Glorie een voorstelling, die een ode aan de verstoteling brengt. Volgende maand wordt de liedjes ervan op vinyl uitgebracht. Het regelmatig ontroerende Onze Martinus werd uitstekend geproduceerd door Gabriël Peeters, de master werd gemaakt door Darius van Helfteren.  

Theo Volk

Releasedatum : 22 september 2023 Independent

Website : https://martijnkuijten.nl/wordpress/