CS Nielsen : Better Times

 


Je mag mij gerust een diehard fan noemen van de Deense CS Nielsen. Zijn zang en droeve voordracht spreken mij zeer tot de verbeelding. Hij heeft het Country en Americana genre omarmd en volledig geabsorbeerd. Zijn interesse in traditionele Roots muziek filtert terug in zijn eigen oeuvre. Better Times, zijn nieuwste, onderscheidt zich qua uitvoerende stijl amper van Pilgrims, maar laat zich meer ontspannen aanhoren. Pilgrims durf ik best te omschrijven als diep en zwaar. Voor mij typisch zo’n album waarvoor je in de stemming dient te zijn. Better Times, de titel zegt het al, is een stuk beter verteerbaar. Wellicht ook omdat Nielsen als artiest verder gegroeid is. Hij beheerst zijn vak overtuigend. Ik volg hem sinds zijn debuut, en kijk nog steeds met veel enthousiasme uit naar zijn muziek. Mochten we hier ooit een Scandinavische dag of avond hebben dan zou ik hem graag eens live aan het werk willen zien, desnoods samen met andere artiesten uit het ietwat meer zwaarmoedige gedeelte van Europa, die om toerbeurt de voorstelling vullen. Denk daarbij aan artiesten als Signa Marie Rustad, Christian Kjellvander, Richard Lindgren, en ook iemand als Chris Eckman misstaat daartussen niet. Allemaal voorbeelden van vakbroeders die ik met dezelfde graagte beluister. Ingetogen musici doorgaans, maar die er hun hand niet voor omdraaien om eens extra rauw voor de dag te komen.

De fysieke releases zullen niet eerder beschikbaar komen dan tegen het eind van 2023. Extra leuk bleek, dat toen ik mijn vinyl aankoop via Bandcamp zeker stelde, dat de digitale bestanden al beschikbaar voor download bleken. Uitstekend toch! Instant genieten in afwachting van is een concept waarmee ik uitstekend uit de voeten kan. Qua uitvoerend concept niets nieuws onder de zon, terwijl ik daarbij tegelijkertijd vaststel dat zijn songs als vanouds blijven boeien. Wisselende thema’s met aansprekende teksten. Mooie persoonlijke nummers eveneens, zoals Dance (Until the World Stops Turnin’) waarin hij zeer inzichtelijk verwoord in hoe de wereld anno nu draait. Je kunt hoog springen, of laag, maar je kan slecht beperkt sturing geven, en mag/moet gewoon meedrijven. Wanneer het fysieke product weer net zo gedetailleerd is afgewerkt als dat het geval was bij Pilgrims dan staat mij nog wat moois te wachten. Deze jonge Deen neemt zijn vak reuze serieus, en alleen al op grond van die innemende bevlogenheid gun ik hem het allerbeste. En eerlijk gezegd heb ik daar alle vertrouwen in, want de muziek en teksten spreken voor zich. Album nummer vijf is opnieuw een project waar hij met trots en tevredenheid op terug mag kijken!

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 november 2023 Korfirs Records

Website : https://csnielsen.bandcamp.com/album/better-times