Early James : Strange Time To Be Alive


 

Inventieve albumtitel heeft Early James bedacht voor zijn laatste album, vind ik. Wederom ontstaan onder auspiciën van Dan Auberbach. Ik kan mij voorstellen dat Dan The Black Keys op een laag pitje heeft gezet. Hij verkent nieuw terrein, en doet dat hier in samenwerking met Frederick James Mullis (alias Early James). Een gelijkwaardige creatieve geest, wanneer je mij vraagt. Ik lees dat Strange Time to Be Alive vorig jaar Augustus verscheen, maar hij kwam pas onlangs onder mijn aandacht. Zijn/hun debuut was mij evenmin bekend. Strange Time To Be Alive spat qua ideeën uit zijn voegen. De muziek is weliswaar Roots geïnspireerd, maar grijpt qua muziekstijlen wild om zich heen. Misschien een vreemde tijd om levend te zijn, maar de muziek op deze plaat is zowel van deze tijd, als van alle tijd. De plaat intrigeert en entertaint. Kortom dit is een alleraardigste plaat wanneer ik mijn enthousiasme onderdrukt mag weergeven. Als extra aanbeveling noem ik terloops Sierra Ferrell. Zij zingt een duet met Early, getiteld Real Low Down Lonesome.

Dit zijn het soort plaatjes die het Americana genre toekomstperspectief geven. Een weergaloos album, die aangenaam voortborduurt op Singing For My Supper. Verbazing dat hij niet instant verkrijgbaar is, in fysieke uitvoering wel te verstaan. Je zou toch verwachten dat albums als deze op voorraad zouden moet zijn. Wellicht is de winstmarge bij Early James niet aantrekkelijk genoeg. Vreemd. Laat mij jou deze tippen. Leg je oor te luister, en je vormt vanzelf een mening. Zou me niets verbazen wanneer deze man, dit gezelschap, zich live uitstekend weten te etaleren. Precies het soort entertainment wat ik zou willen zien en beluisteren. Het album schiet van links naar rechts, is dansbaar, schuifelt en prikkelt je fantasie, want wat te denken van die tango die onderhuids kruipt in Straightjacket For Two.

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 februari 2023 Easy Eye Sound

Website : https://www.earlyjames.com/