Salt House : Riverwoods


 

Contemplatie. Beschouwen. Mijmeren. Fantaseren wellicht. Het gebeurt wanneer je luistert naar de muziek van het Schotse drietal die hun muziek uitbrengt onder de naam Salt House. Het is die typische sfeer die ik proef bij deze authentiek uitgevoerde Folk. Het is om die reden dat ik deze traditionele muziek van harte omarm. Het doet mij denken aan geschiedenis die eeuwen teruggaat, en de bijbehorende mystiek waar men aan de andere kant van de kanaaltunnel wel degelijk een patent op schijnt te hebben. Nooit eerder heb ik mijn vakantie maanden van tevoren vastgelegd, dit jaar uitgezonderd. Weliswaar geen Schotland, maar ik hoop in het Lake District dezelfde ambiance te vinden. Eerdere keren heb ik mijn vakantiebestemming gekozen op basis van de muziek, en dat beviel doorgaans uitstekend. Tevens is er de hoop een lokale artiest te beluisteren tijdens de summiere tijd dat ik daar aanwezig ben. Ben nu al aan het speuren wat eventueel mogelijk is.

Authentieke Folk ervaar ik tevens als zwaar te verteren. Het staat binnen de muziek waar ik gebruikelijk naar luister niet als hoofdmoot, tegelijkertijd weet deze muziek, wanneer oprecht uitgevoerd, mij enorm te imponeren. Dat geldt eveneens voor Salt House en hun nieuwste album Riverwoods. Geweldig hoe ze een elektrische gitaar weten te blenden met een houten instrument, zoals de viool. Ook ben ik verheugd dat de plaat niet uitsluitend instrumentaal is. Soms kan ik Folkmuziek als confronterend ervaren, echter tegelijkertijd als meeslepend. Je wordt als het waren meegezogen in een muzikale flow. De kern van de band bestaat uit Lauren MacColl, Ewan MacPherson en Jenny Sturgeon. Ze bespelen alle drie een keur aan instrumenten. Niet verbazingwekkend dat hun muziek zijn weg wist te vinden als filmmuziek voor bij een natuurdocumentaire. Die filmmuziek heeft geresulteerd in het maken van deze plaat; Riverwoods. Ik kijk nu alvast uit naar het prachtige Britse landschap. Zijn natuurschoon, heuvels, meren, een ijsvogeltje misschien, en dan ’s avonds, na een lange wandeling of boottocht, nagenieten met zalm en whisky. Zoals ik al zei; mijmeren.

Rein van den Berg

Releasedatum : 8 maart 2023 Hudson Records

Website : https://www.salthousemusic.com/