J.D. Graham : Palace West Live

 


Er zijn momenten dat ik uitgekeken raak op Americana. Ik hoor artiesten die blijven hangen in hun bekende stramien. Herhalen zichzelf. Anderzijds, laat ik daarbij meteen optekenen; sommige artiesten kunnen daarbij geen potje breken. Belangrijk is dat de artiest zoveel mogelijk bij zichzelf blijft en niet vervalt of een kunstje gaat opvoeren. Iedereen heeft gewoon zo zijn eigen voorkeur waar het muziek betreft. Daarbinnen, laat ik het toegeven, zit ik gewoon een beetje gevangen. J.D. (Jerry) Graham, bleek, behoort tot de buitencategorie. Hij pakt slechts een gitaar op en zingt ter zake doende nummers. Muziek met teksten waarin hij zich gesteund weet door de Heer. Hij heeft zijn lesje geleerd in de gevangenis. De nummers die je terugvindt op Palace West Live schreef hij “being locked up”. Volgens de klassieke denkwijze kreeg J.D. Graham tijd om over zijn zonden na te denken. Met die achtergrond ontstonden een paar nummers die je aandacht vasthouden. Muziek waarin hij fantaseerde over ontsnappen. Wellicht nog eerder van gemaakte fouten, dan van een bestaan achter tralies. Een geïnspireerde plaat werd het resultaat. In 2015 was hij onder invloed van drank en pillen, en veroorzaakte daarbij een verkeersongeluk waarbij iemand het leven liet. Geen levensles die je op je conto wenst te schrijven.

Hij kwam op 02-02-2022 op vrije voeten. Hij gelooft dat hij een tweede kans heeft gekregen, en is tot het bot geïnspireerd om niet opnieuw zijn mogelijkheden te verkloten. Daarvoor hadden drank en drugs hem in de greep. Hij is dankbaar voor zijn periode in gevangenis en de ervaring die hij daar opdeed. Deze plaat werd live opgenomen in het historische Orpheum Theater te Phoenix, Arizona. Verscheen eind vorig jaar. Ik heb het vermoeden dat nog een combi (CD/DVD) uitvoering gaat volgen, want er zijn bovendien video opnames gemaakt. Begin december werden tevens de opnames beëindigd van een komende studio-album getiteld; A Round of Rust. Het wordt een album waar ik gretig naar uitkijk. Staat gepland voor april 2023. Het kwam tot stand met behulp van Neilson Hubbard en Ryan Culwell. Jammer dat we eerst Rock Bottom moeten gaan om een vernieuwd perspectief te krijgen. Blinded by the Glory of His Throne doet qua tekst wellicht enigszins klef aan, maar zo sober als vertolkt door Jerry Graham geloof ik dat hij oprecht en eerlijk is. Jerry zingt en speelt gitaar. John Richard en Jesse Weston vullen de stilte verder met pedal steel en toetsen, zodat Palace West Live een mooie basale plaat is geworden.

Rein van den Berg

Releasedatum : 2 december 2022 Independent

Website : https://thejdgraham.com/home