Vreemde Kostgangers : Mist

 


Het was niet alleen de verstilde hoes van Mist die mijn nieuwsgierigheid opwekte. Het enige maanden geleden verschenen, uitstekende album Windveren van Boudewijn de Groot vergrootte mijn belangstelling. Alleen al de opener Aarde hiervan maakt het album meer dan het beluisteren waard.

De connectie tussen de twee albums is het hartverscheurende Hoe Meer Ik Dichterbij Kom waarop de Groot in de tekst zich richt tot zijn te vroeg gestorven moeder. De muziek is echter van George Kooymans. “Hij zong de demo thuis zo verschrikkelijk goed in dat die het verdient bekend te worden. Zijn versie staat nu op de derde plaat van Vreemde Kostgangers. Daarmee is het lied voor iedereen die zich ermee kan identificeren.”, aldus de Groot. Een constatering die ik volledig onderschrijf, want Kooymans trekt het nummer volledig naar zich toe.

De twee voorgaande albums van dit trio ken nog niet en blijkt Kooymans als Nederlandstalige zanger voor mij erg overtuigend. Zijn intonatie doet mij, met name in Fender Strat waarin hij zijn 88 gitaren bezingt, enigszins denken aan Raymond van het Groenewoud. Overigens is Kooymans al zo’n vijftig jaar woonachtig in het Belgische Rijkevorsel, waar hij ereburger is.

 Mist is opgedragen aan het derde lid van Vreemde Kostgangers, de vorig jaar april overleden Henny Vrienten. Het was zijn nadrukkelijke wens dat album er nog zou komen. Van hem is de ingetogen opener en titelsong, waarin weersgesteldheid wordt gebruikt als een vorm van emotie. Een typische Vrienten song is Tijd Tekort, want nu een wat wrange context heeft. Ook bevat het spitsvondige regels als:

“waarom heeft een dag maar twaalf uren

hij mag van mij wel dubbel zo lang duren”

De mooiste bijdrage van de Groot vind ik het melodisch bijzonder fraaie en ingetogen Bladzij Na Bladzij. Het refrein ervan blijft meteen hangen. Favoriete track is echter het door Kooymans gezongen en door Thé Lau geschreven De Liefde Kent Geen Tijd. Het zijn vooral beschouwende liedjes van heren op leeftijd. Volgens de Groot een waardig slotakkoord voor een illuster trio en dat klopt als een bus.     

Theo Volk

Releasedatum : 17 maart 2023 Excelsior Recordings

Website : https://excelsior-recordings.com/