Al meer dan twintig jaar is Isolde Lasoen vooral bekend als drumster bij Daan. Daarnaast werkte ze freelance voor de meest uiteenlopende artiesten. De voorliefde voor slagwerk begon al heel vroeg bij haar, net als de rest van het gezin werd ze lid van de plaatselijke fanfare. Na de middelbare school studeerde ze jazz aan het Koninklijk Conservatorium van Gent.
De afgelopen jaren liet ze van zich spreken als Isolde et Les Bens met onder andere de Ramses Shaffy klassieker We Zullen Doorgaan in Coronatijd. Een jaar later gevolgd door een cover van The Four Horsemen van Aphrodite’s Child wat een flinke radiohit werd in Vlaanderen. Dat succes gaf haar de goesting om aan een nieuwe (zelf zegt ze ‘excentrieke’) soloplaat te werken, zonder zich te wringen in het keurslijf van muzikale mainstream.
Al haar invloeden, alles waar ze van houdt, zou ze laten doorsijpelen: haar opleiding als jazzdrummer en uiteenlopende genres van vintage soundtracks over psychedelica tot progressieve rock en Franse muziek uit de jaren 70. Less is doorgaans more voor Isolde, maar in haar muziek mag het bombastisch zijn, met rijke arrangementen, een uitgebreid instrumentarium en meeslepende harmonieën. Bij de DAAN-albums Simple en Le Franc Belge viel ze op als allround muzikant: op deze platen verzorgde ze de zang, drums, vibrafoon, trompet, bassynthesizer en percussie. Deze instrumenten combineert ze ook tijdens liveoptredens.
Ook op Oh Dear spelen die instrumenten een belangrijke rol. Voorafgaande aan de release werd het meeslepende en symfonische Douce Mélancolie, een duet met de Franse cultartiest Bertrand Burgalat, reeds een hit. Een lied waarin haar voorliefde voor het chanson in het algemeen en Serge Gainbourg in het bijzonder naar voren komt. Verder hoor je invloeden van filmcomponisten als Mancini en Morricone, fascinerende neo psychedelica (titeltrack Oh Dear), smooth jazz, frisse indie pop en elektro à la Goldfrapp of Air. Regelmatig ondersteund door meeslepende strijkers en intrigerende ritmes.
Ook collega Daniël Stuyen ontbreekt niet, met hem zing ze een duet in Batterie. Isolde schreef, componeerde en styleerde Oh Dear helemaal zelf. Voor alle songs is ze - nog meer dan anders - vertrokken vanuit de drums, vibrafoon en haar eigen stem als instrument, die haar signature sound is geworden en gelaagde melodieuze lijnen vormt die vaak de hooks van de songs definiëren. Oh Dear is op tijden nostalgisch dan weer meeslepend of intrigerend. Aan het eind van het jaar zou het album weleens heel hoog kunnen gaan eindigen in mijn jaarlijst.
Theo Volk
Releasedatum : 8 maart 2023 Mayway Records
Website : https://isoldelasoen.com/
Isolde Lasoen live :
09-03 ARDOOIE : De Schaduw Try-out
16-03 GRIMBERGEN : Eldorado Try-out
17-03 HEIST-OP-DEN-BERG : Hnita Hoeve Try-out (Uitverkocht)
18-03 GENT : Vooruit
31-03 LEUVEN : Depot
06-04 KORTRIJK : Wilde Westen
06-05 INGELMUNSTER : Labadoux 2023
25-05 BERGEN OP ZOOM : Poppodium Gebouw-T
15-06 WEERT : Bosuil