Rosemary & Garlic : A Room of One’s Own


 

De reeds vrijgegeven songs Midlands en Summer maakten me al erg enthousiast. Dat enthousiasme wordt niet geschaad op het tweede album A Room of One’s Own van het duo Rosemary & Garlic. Vijf jaar terug was hun eponieme debuutalbum Rosemary & Garlic al een aangename verrassing. Mijn bevindingen toen :  “De hemelse, heldere stem van Anne van den Hoogen wordt vaak door fraaie piano- of elektronicabijdragen van Dolf Smolenaers begeleid. Soms hoor je wat invloeden terug, zoals de subtiele verandering van akkoorden (Nick Drake), vervreemdende ritmes (Patrick Watson) en soms de invloed van Sufjan Stevens. Rosemary & Garlic is sprankelend, lichtvoetig, maar heeft daarnaast diepgang en zal daarom een zeer grote groep muziekliefhebbers gaan aanspreken.”.

Nog steeds wordt haar intieme, dromerige indiefolk beïnvloed door artiesten als Patrick Watson, Bon Iver en Sufjan Stevens. De titel is een verwijzing naar een essay van Virginia Woolf uit 1929 waarin die uitlegde dat een vrouw geld en een eigen kamer moet hebben als ze fictie wil schrijven: twee dingen die nog steeds meer een voorrecht dan een gegeven zijn. Bijna een eeuw later vond Anne van den Hoogen van Rosemary & Garlic een nieuwe start voor zichzelf op het Nederlandse platteland, en voor het eerst had ook zij een ruimte van rust en stilte: een eigen ruimte om in te werken.

Anne over het ontstaansproces : “Het was hoog zomer toen we alle vocale nummers van het nieuwe Rosemary & Garlic-album opnamen. Mijn buik was dik omdat ik zwanger was van mijn eerste zoon. Ik herinner me dat ik me kalm en zelfverzekerd voelde; Gewoon werken aan liedjes, in de tuin en het voorbereiden op de bevalling ons kind.”. Dat zelfverzekerde gevoel heeft geleid tot een prachtplaat. De liedjes die ze samen met Dolf Smolenaers (tevens producer) schreef zijn zonder uitzondering prachtig en subtiel gearrangeerd, vooral het vaak sprankelende pianospel is een lust voor het oor, net als natuurlijk de heldere zang van Anne. Het populaire duo is duidelijk gegroeid op absolute aanrader A Room of One’s Own.   

Theo Volk

Releasedatum : 17 maart 2023 Nettwerk/V2

Website : https://www.rosemaryandgarlic.com