Barak Hill : Songs Like Arrows

 


Na Jason Isbell, die de zaken groots aanpakt, raakte ik in de stemming voor de subtiele uitvoeringen van Barak Hill en zijn team. Ik was een paar jaar geleden enorm ingenomen met de sobere benadering van zijn album getiteld Mid-Americana. Op die manier pluk ik binnen het genre nog de nodige nuances. Overdaad is onnodig, zeker in de muziek. Dat geldt terdege voor Barak, want hij varieert amper. Sterker, voor Barak moet je beslist even gaan zitten. Bij oppervlakkige beluistering kom je anders wellicht al snel tot de conclusie dat hij vlak is. Eigen nummers hier, met uitzondering van Neil Young’s Albuquerque. En terwijl ik dit schrijf, trek ik Tonight’s The Night weer eens uit de kast. Ik was ooit een enorme liefhebber van de muziek van deze Canadees, maar dat hield zo’n beetje op bij dit onvaste album. Toen vond ik hem absoluut top! Barak’s versie met cello en mondharmonica sluit één op één aan met Neil’s toenmalige duistere periode. Echter wanneer ik Tonight’s The Night weer eens beluister, dan kan ik niet anders concluderen dat deze losjes ingespeelde plaat onverminderd sterk is gebleven. Wellicht niet op basis van de individuele nummers, maar het is een hecht en gevoelig gespeeld album. (Plus, absolute jeugdsentiment) Eentje die vijftig jaar geleden werd opgenomen. Voordat ik er iets uitflap in de categorie “dat maken ze tegenwoordig niet meer” ga ik snel terug naar Barak’s trefzekere nummers van Songs Like Arrows.

Barak schreef deze nummers tijdens de pandemie. Begeleidt zichzelf met gitaar en mondharmonica, en wordt o.m. bijgestaan door John Calvin Abney, eveneens op gitaar. Je hoort verder cello, mandoline en harmonie-zang. Minimale toevoegingen en toch de aandacht vast weten te houden. Songs Like Arrows is een gevoelige, stemmige plaat. De zuivere intenties liggen erbovenop, dat proef je meteen. Barak zet je fantasie in werking, maar heeft vanzelfsprekend geen vat op je gedachten, die gaan de vrije loop. Soms heb je veel woorden nodig om tot ziens te zeggen zingt hij. En Barak heeft weinig nodig om met zijn Bare Bones te imponeren. Na Hard Times volgen No More Goodbyes, om vervolgens in gedachten weg te dommelen. Misschien niet geschikt voor iedereen, maar mij spreekt hij aan!

Rein van den Berg

Releasedatum : 16 juni 2023 FolkPile Records

Website : https://barakhill.com/