Michael Johnathon : Garden of Silence



Geen idee waarom ik nog nooit een album van deze Amerikaanse folkzanger Michael Johnathon besproken heb. Garden of Silence is inmiddels zijn twintigste album. Net als ik is Johnathon gefascineerd door Vincent van Gogh. Al bijna mijn hele leven woon ik niet zo ver van diens geboorteplaats Zundert vandaan. Ook in mijn woonplaats Etten-Leur, waar van Gogh’s vader ook ooit predikant was, woonde Vincent een korte periode.

Twee jaar terug bracht Johnathon het album The Painter uit. De titel is een verwijzing naar een film over Vincent van Gogh. Het is een songcyclus over kunst, artiesten, de liefde en het leven, maar tevens een eerbetoon aan van Gogh. Naast eigen nummers bevat het ook een cover van Don McLean’s Vincent (Starry, Starry Night). Beluistering van Garden of Silence herinnert me af en toe aan McLean’s muziek.

Het nieuwe album  is wat meer ingetogen dan voorganger AfterBurn.  Naast van Gogh heeft Johnathon ook een fascinatie voor levenslange inspiratiebron Pete Seeger, die geëerd wordt met de song Seeger Mashup. Winter Song gaat over de Amerikaanse essayist Henry David Thoreau. Daarnaast is er onder andere ook een song over narcisme te vinden, Narcissistic Blues. Wat muzikaal afwijkende nummers zijn het instrumentale Petrichor en het heerlijk relaxte, wat jazzy September Eve.   

Theo Volk                                     

Releasedatum : 24 maart 2023 Poetman Records

Website : https://www.michaeljohnathon.com/