Brandy Clark : Brandy Clark


Dankzij Theo krijg ik af en toe een impuls naar muziek die anders langs mij was gegaan. Ik had eerlijk gezegd amper gehoord van Brandy Clark. Wel wist ik dat dit gelijknamige album niet haar eerste was. De openingssong van het album duurt weliswaar niet lang, maar wordt dankzij Derek Trucks voorzien van een flinke dot kerosine. Muziek spat van de plaat, terwijl Brandy daarna met dezelfde vaart omschakelt naar een gevoelig nummer; Buried, minstens zo aansprekend. Variatie kenmerkt deze plaats. Dat, die muzikale wendbaarheid, plus de opmerkelijke gastoptredens, zoals Lucius en Brandi Carlile. Aanvankelijk had ik Brandy meer richting Country gesitueerd. Dat valt reuze mee. Ze is vooralsnog niets anders dan een aangename verrassing. Verrassend bovendien is dat ze niet zo mainstream is zodat haar eerdere albums spreekwoordelijk op de plank liggen bij een platenzaak als Plato. Markant, en wellicht tegelijkertijd een waarschuwing. Wellicht hebben die een vergelijkbaar (voor)oordeel; te Country. Haar eerder werk zal die elementen ongetwijfeld meer bevatten, maar wanneer ik mij primair beperk tot haar vierde album, dan is Brandy Clark succesvol gemigreerd naar Americana. Wanneer je op nuances let.

Ze leverde aanvankelijk nummers, lees; hits, aan gerenommeerde country artiesten, en scoorde een eerste plaat onder haar eigen naam in 2013, getiteld 12 Stories. Tijdens haar jeugd werd ze beïnvloed door de muziek van traditionele Countryartiesten. Haar song schrijvend talent kwam, en komt, veelal uit de verf in samenwerking met Shane McAnally. Ik ben benieuwd op deze plaat gaat scoren in Europa. Er ligt ruimte, denk ik, zelfs na een ietwat meer conventioneel nummer als All Over Again. Mijn sympathie heeft ze. 

 Rein van den Berg

Releasedatum : 19 mei 2023 Warner Records

Website : https://www.brandyclarkmusic.com/