Ellis Paul : 55

 


Ellis Paul werd geboren als Paul Plissey en is een Amerikaanse singer-songwriter en folkgitarist. Een muzikant, die onder normale omstandigheden meer dan tweehonderd keer per jaar optreedt. Maar door de Coronapandemie had hij opeens zeeën van tijd. Hij was nu aangewezen op inkomsten die hij vergaarde uit internetoptredens, die net genoeg waren om zijn gezin te onderhouden. Hij hield echter veel tijd over om songs te schrijven.

In sommige songs stak hij veel tijd, vooral in het fictieve liedje Holy. Paul over the componeren ervan : “Tijdens de pandemie kon ik niet reizen naar de heilige plaatsen waar ik van hou op de planeet. Ik kon alleen mijn fantasie gebruiken. Dus schreef ik liedjes over die plaatsen. Ik wilde over Ierland schrijven en dit stukje historische fictie was geboren. Het gaat over een jonge man die wanhopig zijn meisje wil volgen naar Amerika en New York City.

Hij moet op stoomtreinen en schepen springen om daar te komen. Hoewel het schip niet bij naam wordt genoemd, heb ik veel onderzoek gedaan naar de Titanic voordat ik het schreef. Declan McCLaren is een fictieve naam, hoewel ik een McClaren heb gevonden die de reis op de boot heeft overleefd. Het was een vrouw uit Engeland.”. Die Titanic werd trouwens ooit gebouwd in Belfast, waar een interessant museum nog steeds herinnert aan de tragische geschiedenis van het schip.

55 zit trouwens vol “Easter eggs”, in Holy zitten op subtiele wijze stukjes van Cyndi Lauper’s True Colors verweven. Een minder fictieve song is The Gift. "The Gift is gebaseerd op een geschenk dat ik vele jaren geleden kreeg van de geweldige songwriter Patty Griffin. Mijn huwelijk liep stuk. Ik was net verhuisd naar Nashville en de relatie ging plotseling in vlammen op. Patty was me aan het controleren - zij en ik waren vrienden geweest in Boston, ze wilde zien hoe het met me ging.

We ontmoetten elkaar bij Bongo Java, een populaire coffeeshop voor songwriters in Nashville. Ze kwam met een ongelooflijke schoenendoos vol huishoudelijke artikelen - elk voorwerp vertegenwoordigde iets over mijn leven. Het leek in één oogopslag willekeurig. Elk object dat ik tevoorschijn haalde, vertelde het grotere verhaal van de dingen die de toekomst voor mij in petto had - en enkele sleutels tot het loslaten van de dingen die niet meegingen op de rit. Het was een geweldige reddingslijn, net toen ik er een nodig had.

Wanneer een persoon gebroken is, zoals ik was, moeten ze worden herinnerd aan de alternatieve toekomst die zo dicht bij hen ligt. Patty's geschenk visualiseerde dat voor mij op een concrete manier - ik kon het in mijn handen houden.”, aldus Paul. Het album telt meer van dit soort interessante verhalen, maar het voert te ver om die hier allemaal te behandelen.

Het eerste wat meteen opvalt als je naar Ellis Paul luistert is zijn op Cat Stevens gelijkende stem en manier van zingen. De Coronapandemie heeft duidelijk het beste naar boven gehaald bij de ervaren singer-songwriter Paul Ellis.

Theo Volk

Releasedatum : 9 juni 2023 Rosella Records

Website : https://www.ellispaul.com/