Jason Isbell : Weathervanes

 


Anderhalve week geleden ontving ik het album The Complete Dirty South van The Drive-By Truckers. Een heringerichte uitgave van hun prijsalbum The Dirty South. Een plaat die initieel verscheen gedurende de periode dat Jason Isbell dit zuidelijk collectief versterkte. Een uitermate aansprekende plaat, naast het minstens zo sterke Decoration Day. Het duurde eventjes alvorens ik de Drive-By Truckers op waarde wist te schatten, maar nu terugkijkend ben ik enorm ingenomen met beide platen. De nadrukkelijke soloalbums van Jason; SouthEastern en Something More Than Free vond ik beide fenomenaal. Jason Isbell liet zichzelf zien van een zeer persoonlijke kant. Hij had weten te ontsnappen van de vicieuze cirkel waarin hij was geraakt. Twee prachtige platen onder eigen naam. Bij zijn overige albums voorziet zijn begeleidingsband, The 400 Unit, de muziek van de nodige ruggengraat. Evenmin geen verkeerde platen. Na beluistering van The Nashville Sound raakte ik enigszins uitgekeken op het gebodene. Het begon een herhalingsoefening te worden. Een rustpauze of een andere boeg leek mij op zijn plaats. Reunions was wederom een plaat die overtuigde, maar met Georgia Blue had ik volstrekt niets.

Ik veronderstel dat Jason zelf weinig stilzat in de tussenliggende periode, en begon alvast reikhalzend uit te kijken naar nieuwe muziek van hem, en de zijnen. Weathervanes (weerhaantjes) bruist van de energie. Is recht voor zijn raap, en laat een uitermate gedreven stel musici horen, waarbij het song schrijvende vermogen van Isbell ouderwets sterk is. Hij grossiert qua tekst in pakkende oneliners. De muziek van Jason hoort thuis in het hier en nu. De dynamiek spat je om de oren, en doet mij zijn liveoptreden te Paradiso vers in het geheugen brengen. Rustmomentjes zijn er ook, maar aansprekend blijft het album over de volle zestig minuten. Een plaat die je gerust een tijd op herhaling kan zetten. Zeker na de opnieuw uitgebrachte plaat in opgepoetst jasje van de Drive-By Truckers was ik hernieuwd ontvankelijk voor een smakelijke Americana plaat. Weathervanes is geen ongeleid project, maar blinkt uit door vakmanschap. Een paar lekkere lange nummers ook. Het afsluitende nummer Miles brengt qua uitvoerende sfeer een vroege David Crosby in herinnering, terwijl anderzijds muziekinvloeden rijk geëtaleerd worden. Weathervanes bruist van de muzikale ideeën. Ik pikte ook kritische geluiden op, maar als gladjes ervaar ik dit album allerminst. Het tegenovergestelde is eerder van toepassing. Ik word ouderwets geïmponeerd door een geëngageerd artiest, en dat terwijl ik tegenwoordig meer links terzijde laat dan inneem. Dit is simpelweg een formidabel album.

Rein van den Berg

Releasedatum : 9 juni 2023 SouthEasternRecords/Thirty Tigers

Website : https://www.jasonisbell.com/