Drive-By Truckers : the Complete Dirty South

 


Inderdaad, zoals je kan lezen op de Bandcamp pagina van Drive-By Truckers, dit is een soort Directors Cut. Het is een heruitgave van Dirty South (2004), maar dan zoals Patterson Hood hem voor ogen had. Nu krijgt de luisteraar via deze herbewerking de gelegenheid te luisteren, lees; genieten, zoals de plaat initieel had mogen klinken. Paar extra nummers, plus een paar aanpassingen en remixes, inclusief de vocalen. Bovendien krijgt het geheel een opgefrist uiterlijk jasje.  Je hoort dezelfde jeugdige en gedreven band. Zelf had ik toen nog niet kennisgemaakt met dit explosieve stelletje. Net als bij soep of lasagne, het smaakt de tweede dag nog beter! Bijna twintig jaar verder, maar het klinkt alleen maar smaakvoller. Persoonlijk kan ik “geremasterde” cd’s over het algemeen uitstekend verteren. ’t Algehele geluid wordt vaak net iets strakker aangescherpt. Voor mij in zekere zin een herwaardering van Jason Isbell en de zijnen. Een rauwe, doch geoliede Americana Rockband! De conceptuele gedachte waarop dit album gefundeerd is, dat geloof ik wel. Mijn hart gaat uit naar de muziek, en vooral de gitaren blazen het dak eraf! Het album opent meteen spectaculair met Where the Devil Don’t Stay. Live hebben ze mij wel eens weggeblazen; (letterlijk), maar dit blijft aangenaam binnen de perken!

De nummers werden gelijkmatig verdeeld geschreven door Cooley, Hood en Isbell. Fijn dat deze beginjaren andermaal worden belicht door een puntgave versie. The Dirty South was van zichzelf al een uitermate lekkere plaat, de opgekuiste versie laat zich aanhoren als een 2.0 versie. Dezelfde muziek, maar met een factor extra! Muziek uit een periode waarin hun samenstelling (wat mij betreft) ultiem was. Nummers die ook nu nog live worden vertolkt, zoals het gevoelige Danko / Manuel. TVA heeft over de achterliggende jaren niets aan zeggingskracht verloren. Mooi document, zeker in dit opgefriste jasje.

Rein van den Berg

Releasedatum : 16 juni 2023 New West Records

Website : https://www.drivebytruckers.com/