Gregory Page : Modern Man

 


De hoes van Modern Man voorspelde niet veel goeds. Als een soort lid van het duo Daft Punk staat de Amerikaans/Ierse crooner Gregory Page erop afgebeeld en nog wel met een omnicord.  Voor het nieuwe album onderzocht Page alle mogelijkheden van deze elektronische autoharp. Alle songs werden erop geschreven. Hij liet zich inspireren door illustere voorgangers als Damon Albarn, David Bowie, Eurythmics, Daniel Lanois en U2 (op Joshua Tree) die eerder ervan gebruikmaakte. Overigens kent Page het apparaat al tientallen jaren. Toch was ik verbaasd dat hij,  de man met een romantische inborst en een hang naar het verleden, het apparaat nu intensief gebruikt.

Modern Man biedt een uitgebreide blik op Page’s visie van onze hedendaagse maatschappij. Ondanks mijn aanvankelijke scepsis bevalt het album mij uitstekend. Zoals vaker werkt Page samen met goede vriend Jason Mraz, met wie hij album samen produceerde. Soms verwerkte Page op inventieve wijze niet gebruikelijke invloeden. Zo klinken in Fall Into You Indiase invloeden door, waarin trouwens ook een percussie sample van Dave Page zit verwerkt. En Let’s Escape kent Latijnse invloeden. In het verleden nam Page al de nodige genres onder de loep. Modern Man bevalt mij uitstekend, toch hoop ik dat hij ooit nog eens zo’n mooi authentiek folkalbum als One Way Journey Home zal maken.

Theo Volk

Releasedatum : 28 april 2023 InterraBANG

Website : https://www.gregorypage.com/