Jan James : Time Bomb

 


Met de release van Time Bomb maakt Jan James een dozijn albums vol. Toch is haar muziek volkomen nieuw voor mij. Bij beluistering hoor ik meteen dat Jan een zangeres met de nodige vlieguren is. Haar krachtige stem werd ontwikkeld in een kerkkoor. Jan deelde in het verleden al het podium met acts als James Brown, John Mayall, Jeff Beck, BB King en Little Feat.

Ze ontmoette haar partner Craig Calvert in een café en al snel besloten de twee hun muzikale geluk te beproeven in The Windy City. Hun eerste album Last Train werd geen succes in Amerika, gelukkig werd het album in 1994 opnieuw uitgebracht door het Nederlandse label Provogue. Het werd het begin van een gestaag groeiende fanbase in Nederland, België en Duitsland.

Time Bomb is een staalkaart waarop de luisteraar getrakteerd wordt op een heerlijke mix van soul, rock ‘n’ roll en blues. Alle nummers schreef Jan met haar partner Calvert. In hun nummers klinken invloeden van lang geleden door, zoals in de vrolijke, Motown achtige opener Swingin’ in the Sweet Sunshine. Het tweetal wordt omringd door uitstekende, voor mij onbekende muzikanten zoals saxofonist Brian Gephart en toetsenist Bob Long. De lekkere achtergrondvocalen zijn van Cheryl Wilson en Joyce Faison.

Een medewerkende muzikant kende ik tot mijn grote verrassing trouwens wel, mijn plaatsgenoot bassist Bart Kamp. Hij toerde 26 jaar geleden al voor het eerst met haar en onlangs nog in januari. In 2015 werd hij verkozen door Dutch Blues Foundation tot beste bassist. Bart werkte in het verleden onder andere internationaal samen met Ana Popovic en in Nederland met iemand als de eveneens door de wol geverfde Jan de Bruijn.    

Theo Volk

Releasedatum : 16 juni 2023 Blue Palace Records/Bertus

Website : https://www.janjames.com/