Rob Jungklas : Love Songs for the Dying of the Light

 


Jungklas staat bekend om zijn aangrijpende uitvoerende stijl. Rob trekt je steevast naar het puntje van je stoel. De openingssong Breath for Me is van het gehalte zoals we dat van Rob kennen. De adem stokt je in de keel. Ariel gaat wellicht nog een stukje verder; ademloos. Wat mij betreft één van de mooiste nummers die je gaat vinden binnen Rob’s oeuvre. Als vanouds is de muziek intens, en de spanning is ontegenzeggelijk aanwezig. Toch valt iets van het loodzware vrij, meer dan anders. Love Songs for the Dying of the Light laat zich bijna als bevrijdend aanhoren. Alsof iets vrijvalt. Dit nieuwe album verscheen op de eerste dag van de zomer, en binnen een mum van tijd waren de fysieke exemplaren van dit album vergeven. Ik prijs mij gelukkig dat de buit spreekwoordelijk binnen is, want een gedeelte van mij hunkert nog steeds naar een object die ik aan mijn verzameling mag toevoegen. Al is het maar een eenvoudige schijf in een cardboard hoesje. Iets tastbaars blijf ik ervaren als aangenaam. Wellicht een excuus die de verzamelaar zich heeft wijs gemaakt. De muziek van Jungklas zal ongetwijfeld niet door iedereen omarmd worden, maar wanneer hij je weet te vangen, dan zit je eraan vast.

Love Songs for the Dying of the light bestaat uit negen nummers met een gemiddelde looptijd van ongeveer vijf minuten elk. Je moet muziek altijd de gelegenheid geven om in te zinken. De muziek dient de tijd te nemen zich aan de luisteraar te openbaren, ook al wil je dit het liefst afdwingen. Dat gaat niet. Muziek op zijn waarde schatten vraagt tijd. Echter, na verschillende draaibeurten, durf ik te stellen dat dit album tot een van zijn meest gedreven, en aansprekende cd’s behoort. De muziek op dit album doet mij meer uitgekristalliseerd aan dan bij eerdere muziek van Rob Jungklas, alsof alles op zijn plaats valt. Het lijkt alsof de meester het zich heeft geoorloofd meer licht binnen het album te laten schijnen. Een goed gekozen albumtitel derhalve. Mijn fysieke object is, terwijl ik dit schrijf, nog onderweg, maar zodra hij op de deurmat valt ga ik er eens ouderwets voor zitten. Ook pas dan zullen de teksten beter op hun plaats vallen. Nu zijn het aansprekende zinnen en pakkende woorden die naar boven drijven. Rob is gedreven als altijd, misschien zelfs meer dan ooit. Hij lijkt met zijn musici wel een stuk meer in control dan anders. De tijd dat ik een getergd muzikant hoorde, die dreigde te ontsporen, die tijd lijkt achter ons te liggen. De balans lijkt opgemaakt! Dit moet het resultaat zijn wat Jungklas al die jaren beoogde.

Rein van den Berg

Releasedatum : 21 juni 2023 Her Smile Music

Website : https://robjungklas.bandcamp.com/