In de vorige twee decennia luisterde ik met grote regelmaat
naar Latin muziek, onder anderen naar het populaire Buena Vista Social Club en
de salsa van Grupo Galé. Grote favoriet in die dagen was het album Pa’l Bailador van Johnny Polanco.
Regelmatig kocht ik via speciaalzaak Most Wanted in Amsterdam de nieuwste
interessante releases en was ik ook diverse malen te vinden op de Antilliaanse
Feesten in Hoogstraten, het grootste festival in Europa op het gebied van Latin
muziek. Overigens een festival met een lange traditie, want ze zijn dit jaar al
toe aan de 36ste editie. Door privéomstandigheden verwaterde mijn belangstelling
voor het genre. De hoes van het debuutalbum Orquesta Akokán trok echter mijn interesse. Het is een zeer
prettige hernieuwde kennismaking geworden met Latin en mambo in het bijzonder. Het
album is een hommage aan de mambomuziek uit de jaren veertig en vijftig. Orquesta
Akokán bestaat uit zestien uitstekende, voornamelijk Cubaanse muzikanten.
Akokán betekent overigens vanuit het hart of de ziel. Het gezelschap wordt
aangevoerd door veteraan zanger José “Pepito” Gómez, die de groep oprichtte en
samenstelde, onder anderen uit leden van Irakere en Los Van Van. Het album werd
live opgenomen op geheiligde grond, de Areito Studios, hartje Havanna. Het
album verschijnt op Daptone, wat recent twee belangrijke troeven verloor, de
betreurde Charles Bradley en Sharon Jones. Met Orquesta Akokán voegen ze echter
een gloednieuwe troef toe.
Theo Volk
Releasedatum: 30 maart 2018 Daptone
Website: https://www.orquestaakokan.com/