A.A. Bondy - Enderness



De mysterieuze Auguste Arthur Bondy is eindelijk acht jaar na het verschijnen van het uitstekende Believers terug met zijn vierde album Enderness. Na al die jaren blijkt Bondy nog steeds geen lachebekje zoals mijn collega Rein van den Berg al concludeerde in zijn recensie voor Johnny’s Garden. In tien meeslepende, onder de huid kruipende liedjes weet hij de luisteraar met gemak aan zich te binden. Een van de fraaiste releases van 2019 tot nu toe.  

Theo Volk

Releasedatum: 10 mei 2019 Fat Possum Records

Website: https://www.aabondy.co/

A.A. Bondy live:

23-05 Charlatan, Gent (B)
25-05 Paradiso, Amsterdam (London Calling)
02-06 KulturA, Luik

Claude Fontaine - Claude Fontaine



Haar naam is van Franse origine, maar Claude Fontaine is geboren en woonachtig in Los Angeles. Ze woonde echter een periode in Londen met een gebroken hart, nabij Portobello Road. Op een dag liep ze op Portobello Road een van de oudste, onafhankelijke platenzaken van Londen, Honest Jon’s binnen. Daar ontdekte ze oude Jamaicaanse platen van het Studio One, Trojan en Treasure Isle label, maar ook Braziliaanse muziek. Claude over die periode : “I wandered in one day and from the first moment I was under a spell, I was transfixed. I’d go in there daily and have them play me every record in that store probably to the point of driving them completely mad! But I had fallen in love …”. Spoedig erna besloot ze om zelf een album met haar eigen liefdesliedjes in Jamaicaanse en Braziliaanse stijl te gaan maken, gezongen met haar kenmerkende zuchtstem à la Jane Birkin. De a-kant van haar debuutalbum Claude Fontaine bevat vijf reggae/dub nummers zoals we die kennen uit de jaren zeventig en die staan als een huis. Ze kreeg hulp van niet de minsten, zoals gitarist Tony Chin (oa King Tubby en Dennis Brown) en bassist Ronnie McQueen van Steel Pulse. Ook de bezetting voor de Braziliaanse b-kant is imponerend. Onder hen de legendarische Braziliaanse percussionist Airto Moreira (oa Miles Davis, Return to Forever, Weather Report), maar ook de niet zo bekende, maar fantastische gitarist Fabiano Do Nascimento (Mia Doi Todd), van wie ik vier jaar geleden zijn album Dança Dos Tempos recenseerde. Met zo’n sterrenbezetting was het onmogelijk een slecht album af te leveren. De hoes met daarop een papegaai is goed gekozen, het symboliseert het heerlijk tropische karakter van de muziek. Claude Fontaine is een verrassend sterk debuut, wat mij zeer snel overtuigde. 

Theo Volk

Releasedatum: 26 april 2019 Innovative Leisure

Website: www.facebook.com/Claude-Fontaine-56934867323/

SOAK - Grim Town



Op haar achttiende werd de Noord-Ierse singer-songwriter Bridie Monds-Watson als een van de jongste ooit genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize voor haar debuutalbum Before We Forgot How to Dream. Reeds op haar veertiende ging ze mee op pad met Chvrches en werd datzelfde jaar genomineerd voor de BBC sound of 2015. Haar debuutalbum werd door The Guardian kernachtig omschreven als “'a vivid portrait of teenage deep-thinking”. We zijn intussen vier jaar verder en verschijnt nu Grim Town, waarop ze transformeert van een jonge eenzame singer-songwriter naar een stoere art-pop liedjesschrijver. In opener “All Aboard” kondigt haar opa Fabien de reis naar Grim Town aan. Een reis die alleen bestemd schijnt te zijn voor de kwetsbare mensen in onze samenleving zoals de eenzame, gedesillusioneerde en de treurende. Gepensioneerde zoals ik dienen het treinstel onmiddellijk te verlaten, maar dat weiger ik uiteraard. Grim Town is namelijk een treinreis met een regelmatig wisselend landschap. De luisteraar wordt getrakteerd op aanstekelijke, goed in het gehoor liggende liedjes als de reeds verschenen single Knock Me Off My Feet. Maar ze overtuigt net zo gemakkelijk in relaxte nummers als Fall Asleep, Backseat en ingetogen liedjes als I Was Blue, Technicolour Too. Binnenkort komt Bridie naar de lage landen om Grim Town te promoten.

Theo Volk
   
Releasedatum: 26 april 2019 Rough Trade / DeKonkurrent

Website: http://www.soakmusic.co.uk/

SOAK live:

19-05 BRUSSEL: Botanique – Rotonde
20-05 AMSTERDAM: Bitterzoet

Nicolette MacLeod - Love and Gold



De in Glasgow woonachtige Schotse singer-songwriter Nicolette MacLeod startte haar professionele muzikale carrière al op haar achttiende om haar studie aan The Royal Conservatoire of Scotland te kunnen bekostigen. Ze schrijft reeds lang muziek voor het theater en dans. Een aantal jaren woonde ze in Brighton samen met Willkommen Collective-leden Kristin McClement, Tom Cowen, Jacob Richardson en Bea Sanjust. Uiteindelijk trad ze ook toe tot deze groep. Daarnaast is ze in de herfst van 2017 medeoprichter van het gezelschap ICEBERG. Al ruim tien jaar werkt ze ook gestaag aan een solocarrière, waarbij ze al opende voor bekende namen als The Leisure Society, The Irrepressibles en Karine Polwart. Haar repertoire bestaat uit een mix van eigen werk en traditionele folk, voornamelijk afkomstig van de Britse eilanden. Love and Gold is haar debuutalbum. De titel is afkomstig van een gedicht van Edwin Waugh, wat ze op muziek zette, maar wat niet op het album terechtgekomen is. Onder de eigen composities bevindt zich het waargebeurde 1919. Het beschrijft de scheepsramp van het stoomschip Iolaire op 1 januari 1919 nabij het eiland Lewis. Aan boord bevonden zich soldaten die terugkwamen na afloop van de eerste wereldoorlog. Tweehonderd passagiers verdronken, tweeëntachtig overleefden de ramp. Veertig ervan werden gered door één man, John MacLeod (geen familie). Haar opa was afkomstig van dit eiland. Vorig jaar bezocht Nicolette Lewis en schreef het liedje kort erna. Onder de traditionals bekende composities als Down by the Sally Gardens en She Moved Through the Fair, die ze allemaal zelf arrangeerde. Ze nam alle composities geheel eigenhandig op in twaalf dagen. Het was vooral haar gevoelige, heldere stem die me meteen aantrok. 
           
Theo Volk

Releasedatum: 6 april 2019 Ursaluna

Website: https://nicolette.me/

Kelly Finnigan - The Tales People Tell



Hoe belangrijk goede genen zijn bewees Mathieu van der Poel gisteren door op magistrale wijze de Amstel Gold Race te winnen. Ook bij zanger en multi-instrumentalist Kelly Finnigan zit dat wel snor, want hij is de zoon van Mike Finnigan. Mike Finnigan is een legendarische toetsenist en vocalist die samenwerkte met veel grote namen. Zo was hij bijvoorbeeld in 1968 al te horen op een van de grootste klassiekers uit de populaire muziek, Electric Ladyland van The Jimi Hendrix Experience. De zevenendertigjarige Kelly beschikt intussen ook al over een bak aan ervaring. Meer dan een decennium maakt hij reeds deel uit van de soulband Monophonics, door de legendarische producer en Stax labeleigenaar Al Bell, bestempeld als een van de beste live soulacts ooit. Daarnaast was Finnigan ook actief als liedjesschrijver, geluidstechnicus en producer. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging en dat is zijn eerste soloalbum The Tales People Tell geworden. Verwacht geen schokkend, vernieuwend album : “I’m not looking to reinvent the wheel. I just want to remind people why the wheel was such a good invention in the first place”. Finnigan put vooral uit traditionele bronnen als de soul, gospel, doowop en r&b. Liedjes die met name de liefde als onderwerp hebben. Deze retrosoul lijkt vooral geschikt voor liefhebbers van Lee Fields en Durand Jones en daarnaast ook wel voor liefhebbers van Mayer Hawthorne, Leon Bridges en Nick Waterhouse.  

Theo Volk

Releasedatum: 26 april 2019 Colemine Records / De Konkurrent

Website: https://www.kellyfinnigan.com/

Tim Knol & Blue Grass Boogiemen - Happy Hour



Tim Knol is nog geen dertig maar heeft al een imposante staat van dienst. Het begon allemaal met zijn eerste hit Sam. Hij stond als jongeling op alle grote festivals. Hij is van vele markten thuis, naast zijn solocarrière speelt hij in garageband The Miseries en is een verdienstelijk fotograaf. In zijn eigen MI5 Studios, gevestigd in een zeventiende eeuws pand in de binnenstad van Hoorn, maakt hij samen met Jeroen Tenty en Eric Lensink muziek voor films, reclames en documentaires. Bovendien produceert hij daar ook geregeld albums, zo ook Happy Hour met het zeer ervaren bluegrass kwartet Blue Grass Boogiemen, al dertig jaar een begrip in de rootsmuziek. In 2002 was Tim elf toen hij door zijn vader meegenomen werd naar Blue Highways Festival in Utecht en het kwartet grote indruk op hem maakte. Enige jaren later kreeg Tim lokale bekendheid en als Blue Grass Boogiemen in die tijd in Hoorn speelde werd Tim steevast op het podium gevraagd om mee te zingen. Het groeide uit tot een grote vriendschap. De samenwerking werd vorig jaar serieus na een optreden op het uitverkochte roots festival Once in a Blue Moon in Amsterdam. Het was al jaren de bedoeling om eindelijk samen een plaat te maken. Samen of afzonderlijk schreef hij met mandolinespeler Arnold Lasseur liedjes en een cover, Pain in My Heart. Vanaf opener Crying Shame raast men voornamelijk in een hoge versnelling met hoorbaar spelplezier door het dozijn liedjes. Tims stem lijkt speciaal geschapen voor deze muziek, regelmatig maakt hij op inventieve wijze gebruik van zijn kopstem. Deze heren lijken niet uit ons koude kikkerlandje te komen maar uit de Appalachen. Tim voelt zich als een vis in het water in dit genre, het lijkt me van zelfsprekend dat deze samenwerking met Blue Grass Boogiemen een vervolg gaat krijgen.  
     
Theo Volk

Releasedatum: 10 mei 2019 I Love My Label / Excelsior

Website: https://www.timknolofficial.com/

Tim Knol & Blue Grass Boogiemen live:

21 april op Paaspop, Schijndel
11 mei in de Amstelkerk, Amsterdam (albumpresentatieshow)
24 mei op Klomppop, Ovezande
25 mei op Sniester, Den Haag
7 juli in het Vondelpark, Amsterdam
20 juli op de Zwarte Cross, Lichtenvoorde
28 juli bij Zomer op het Plein, Alkmaar
20 augustus op Stortemelk, Vlieland
25 augustus op Terug Naar Tiengemeten, Tiengemeten
18 oktober in ‘t Beest, Goes
26 oktober in Fluor, Amersfoort
27 oktober in De Amer, Amen
30 oktober in TivoliVredenburg, Utrecht
1 november in De Meester, Almere
2 november in de Gashouder, Dedemsvaart
3 november in Rotown, Rotterdam
8 november in 013, Tilburg
15 november in Hedon, Zwolle
16 november in Cacaofabriek, Helmond
28 november in Der Aa-Theater, Groningen
29 november in Burgerweeshuis, Deventer
30 november in het Patronaat, Haarlem.


LÉVI - As I Am



Op 5 april presenteerde zangeres Lévi Cox in het PAARD in Den Haag haar debuut EP As I Am. Lévi is drieëntwintig lentes jong en studeerde vorig jaar af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag als jazz zangeres. Ze laat zich inspireren door uiteenlopende artiesten als Lizz Wright en Sarah Vaughan en compositorisch door iemand als Jessie J. As I Am bevat vijf bijzonder fraaie soulvolle liedjes, waarin ze zichzelf letterlijk en figuurlijk blootgeeft. Al na de korte opener Air was ik volledig verkocht door haar prachtige, gevoelige stem, het bijzonder fraaie gitaarspel en heerlijk achtergrondkoortje. In de vijf liedjes zijn invloeden te horen uit pop, jazz, soul en funk. Ze handelen over een aantal belangrijke momentopnames uit haar nog jonge leven, zowel diepe dalen maar gelukkig ook mooie momenten. Lévi schreef de vijf liedjes samen met haar gitarist en toetsenist Niels Onstenk en verzorgde ook zelf de arrangementen. Persoonlijke favoriet is de ingetogen afsluiter Giving Up Love, waarin haar stem diep bij me binnenkomt. Ik kijk nu al met zeer grote belangstelling uit naar een volgende release.   

Theo Volk

Releasedatum: 5 april 2019 Eigen beheer

Website: https://www.levi-music.com/


Ralph de Jongh - Bluezy: Live @ Bluezy Radio Station



Vorige week zaterdag gaf Ralph een instore op Record Store Day bij Joop van Gool van Roots Mail Music Mail in Breda. Tot mijn grote verrassing was hij niet alleen en had Ewa Pepper (viool) en Freek Prins (cajon) meegenomen. Met veel enthousiasme bracht men een uitstekende set. Na afloop had Ralph nog een verrassing in petto, het nieuwe album Bluezy. Inmiddels al zijn derde album dat dit jaar gaat verschijnen. Op 27 april zal ook de wereldwijde release van Quantum verschijnen, een album met maar liefst tweeëndertig nieuwe nummers en een totale speelduur van ruim vijf uur. Daarnaast ook nog Live @ the Theatre opgenomen in het theater van Berensteyn met zijn trio, dat verder bestaat uit Nico Heilijgers en Marcel Wolthof. Ook Bluezy is een livealbum, opgenomen op Valentijnsdag tijdens een uitzending van Bluezy Radio Station. Op de hoes staat een sieraad afgebeeld wat Ralph draagt. Hij heeft het gekregen van Max Joosten die dat gekregen heeft van een goede Indiaanse vriend in Canada. Max blijkt een aantal jaren in de Indiaanse Canadese gemeenschap gewoond hebben. Max is ook duidelijk aanwezig op Bluezy, net als Ewa Pepper en Freek Prins. Alle drie goede vrienden van Ralph. Max begeleidt Ralph regelmatig en brengt hem dan vaak veilig thuis van concerten. Freek kent hij intussen zeven jaar sinds hij een keer bij Freek thuis speelde op een verjaardagsfeestje. Beiden zijn trouwens van huis uit loodgieter. Sinds een paar jaar speelt Ralph ook zeer regelmatig met Ewa, met wie hij een bijzondere chemie heeft. Samen namen ze twee jaar geleden het schitterende Breath of Live op. Op Bluezy speelt men onder anderen een vijftal nummers van Quantum, die door de aanwezigheid van Max en Ewa een ander karakter krijgen dan op die plaat. Men opent rustig met de slow blues Ache. Vanaf Blue gaat men volledig los. Wat vooral opvalt is dat men uitstekend speelt men dynamiek. Ralph geeft zijn begeleiders volledig de ruimte en dat betaald zich dubbel en dwars uit. Het vioolspel van Ewa is vaak subtiel, veelzijdig en fenomenaal. Deze klassiek geschoolde, cum laude afgestudeerde Poolse violiste voelt zich als een vis in het water als ze mag improviseren. Ook Max gooit zijn ziel en zaligheid in zijn mondharmonicaspel, vooral in Stereo Bluesharp. En Freeks cajonspel is het perfecte bindmiddel. Het absolute kookpunt wordt uiteindelijk bereikt in afsluiter Honky Baba van dit ruim achtenzeventig minuten durende fantastische optreden. Dat Ralph op de binnenhoes schrijft “With these guys and doll I’ll travel many a mile all through out the universe. Gimme some more.” verbaast mij dan allerminst, want dit zijn muzikanten in topvorm.

Theo Volk

Releasedatum: 27 april 2019 Eigen beheer

Website: https://ralphdejongh.com/

Heather Woods Broderick - Invitation



I left that candle burning
When do you wanna go down to the storming ocean?
I dreamt it took me last night
Into the depths of the darker side of light
I accept the invitation
I accept

Zo luidt de tekst van de titelsong van Invitation, het derde album van de Amerikaanse singer-songwriter Heather Woods Broderick. Broderick onderzoekt op Invitation haar meer sombere, droefgeestige kant. Net als de titelsong lijken My Sunny One en These Green Valleys tekstueel voort te komen uit een droom. Ook muzikaal heerst er vaak een dromerige sfeer, gecreëerd door synthesizers en door haar ingetogen zang. Haar muziek is niet duidelijk in een hokje te plaatsen, je hoort invloeden uit de folk, americana, maar ook neoklassiek. Broderick is een multi-instrumentalist, die hier gebruik maakt van akoestische en elektrische gitaren, orgel, synthesizers, fluit en cello. Ze wordt onder anderen bijgestaan door haar broer Peter (oa Horse Feathers). De fraaie strijkersarrangementen voor Slow Dazzle, Quicksand en My Sunny One zijn van de hand van Ryan Francesconi (Alela Diane). De elf meeslepende songs kruipen snel onder de huid, absoluut een aanrader.    

Theo Volk

Releasedatum: 19 april 2019 Western Vinyl / De Konkurrent

Website: http://www.heatherwoodsbroderick.com/

Hans Fredrik Jacobsen - ØRE



De ervaren Noorse multi-instrumentalist Hans Fredrik Jacobsen is vooral bekend als fluitist, die op ruim honderd albums van anderen speelde. In 1995 bereikte hij een miljoenen publiek, doordat hij de penny whistle bespeelde op Nocturne van Secret Garden, dat toen voor Noorwegen won. De meeste bekendheid vergaarde hij echter samen met zijn vrouw Tone Hulbækmo met wie hij in 1988 de prestigieuze Spellemannprisen won. Ook maakte hij deel uit van Kalenda Maya, een groep die Middeleeuwse muziek speelt. ØRE is inmiddels zijn vierde soloalbum waarop hij onder anderen hulp krijgt van zijn vrouw Tone, maar ook van zijn zoons Alf en Hans. Het experiment en improvisatie worden niet geschuwd op ØRE. De basis van het repertoire is folk, maar men maakt ook uitstapjes naar andere genres, zoals bijvoorbeeld in het jazzy Rett Fra Levra. Regelmatig heeft de muziek een kenmerkende Noorse ijle sfeer, vooral bewerkstelligd door de fluit, die ook incidenteel een Iers tintje aan de muziek geeft. Vijftien van de zeventien composities zijn instrumentaal. Helaas alleen in de opener en afsluiter zingt hij ook. Dat is enigszins jammer, want hij heeft een prettige stem. Maar toch weet het album mij voldoende te overtuigen.     
Theo Volk
Releasedatum: 19 april 2019 Grappa

Jade Bird - Jade Bird



Jade Elizabeth Bird is een bijzonder getalenteerde zangeres en liedjesschrijver van slechts eenentwintig lentes. In haar jeugd verhuisde ze regelmatig omdat haar vader militair is. Ze woonde onder andere in Londen,  Chesterfield, Mönchengladbach en Wales. Al die verhuizingen speelde een belangrijke rol in haar muziek, net als haar moeder, die een grote stimulerende invloed op haar had en heeft. Op haar achttiende studeerde ze af aan de fameuze BRIT School, een instituut voor talentvolle muzikanten en andere kunstvormen. Haar debuutep Something American kreeg in 2017 meteen lovende kritieken. Rolling Stone omschreef haar stem treffend als rauw en robuust. Ook de bekende producer Tony Visconti stak zijn grote bewondering niet onder stoelen en banken. De afgelopen jaren opende ze al voor First Aid Kit, Son Little en London Grammar en speelde op het bekende South by South West in Austin. In 2018 had ze hitjes met Lottery, Uh Huh en Love Has All Been Done Before. Begrijpelijk dat er door menigeen reikhalzend naar het debuutalbum Jade Bird werd uitgekeken. Van de grote mogelijkheden van haar stem worden op haar debuut optimaal gebruik gemaakt. Regelmatig is die zang uitbundig, zoals al bekend was van een liedje als Lottery. Veelal gaan haar liedjes over de hartzeer van de liefde, zonder dat het zoetsappig wordt. Overigens ben ik volkomen eens met de constatering in het persbericht : “Ze is onbevangen. Energiek. En positief. En dat zijn haar liedjes dus ook : onbevreesd, aanstekelijk, overtuigend en opportuun met de nodige goedmoedige bravoure.”. Helaas zijn er nog geen optredens in Nederland gepland, maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van tijd.  
Theo Volk
Releasedatum: 19 april 2019 Glassnote Music

Stick in the Wheel: From Here: English Folk Field Recordings Volume 2



De laatste jaren maakt de Londense groep Stick in the Wheel furore met hun eigenzinnige kijk op folkmuziek. Daarnaast startten twee leden van de groep, Nicola Kearey en Ian Carter, twee jaar geleden het interessante project, From Here: English Folk Field Recordings. De opnameprocedure was telkens dezelfde, twee microfoons en geen overdubs. Veelal vonden de opnames bij de muzikanten thuis plaats en anders in een andere vertrouwde omgeving. Men bezocht een zeventiental muzikanten, waaronder bekende namen als Spiro, Sam Lee, Martin en Eliza Carthy. Maar ook minder bekende, maar zeker niet minder indrukwekkende muzikanten als Stew Simpson en Men Diamler. Het album werd geleverd met een groot uitklapbaar tekstvel, waarop zeer interessante achtergrondinformatie over de keuzes van de gezongen stukken en instrumentals te vinden was. Vanwege het grote succes verschijnt nu de opvolger From Here: English Folk Field Recordings Volume 2. Deze keer legden Nicola en Ian dertien bezoekjes af, wat resulteerden in veertien opnames. Uiteraard ook deze keer weer een enorm tekstvel met interessante achtergrondinformatie over de keuzes. Het repertoire varieert van een middeleeuwse opener als het door Nancy Kerr gebrachte Gan Tae the Kye/ Peacock Followed the Hen tot zeer recent. Zo werd The Almsgiver van Richard Dawson speciaal geschreven voor de vorig jaar verschenen film “This Liberty”. De oorspronkelijke versie werd gezongen door Marry Waterson, hier wordt het door Dawson zelf op indrukwekkende wijze a capella gebracht. Chris Wood koos voor de opener en titelsong van zijn album So Much to Defend. Daarnaast schitteren ook grote namen als Rachel Unthank en June Tabor. Folkliefhebbers die het vorige deel in de kast hebben staan zullen ongetwijfeld ook dit tweede deel gaan omarmen. Het album werd gelukkig gefinancierd door de EFDSS, English Folk Dance and Song Society en Arts Council England, die het grote belang van dit project onderkennen. Ik kijk nu al uit naar deel drie.
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Eigen beheer

Daniel Norgren: Wooh Dang



Zijn vorige zes albums gingen op Alabursy na aan mij voorbij. Een ingetogen, thuis op een viersporenrecorder opgenomen album. Wooh Dang werd vorig jaar herfst opgenomen in een negentiende eeuwse boerderij, niet ver van Norgrens huis in zuidwest Zweden. Een locatie waar de tijd lang leek stil te hebben gestaan. Zelf omschreef Norgren de werkomgeving als : “The interior looked it hadn’t been touched for the past 80 years. I moved a lamp and it left a dark red ring on the pink tablecloth underneath…goldmine! The house was huge, full of good, inspiring mustiness, creaking wooden floors, scary old portrait paintings on the walls, and an old, black German piano which I used in all the songs.”. Dus echt een omgeving die garant zou moeten staan voor inspiratie. Het album werd in zijn geheel live analoog opgenomen op een zestiensporenrecorder. Er ontstond ter plaatse een geweldige chemie tussen Norgren en zijn band bestaande uit oude vrienden Anders Grahn (bas), Erik Berntsson (drums) en  Andreas Filipsson (guitar en banjo). Het plezier stond voorop en dat leidde tot een veelal relaxte opnamesfeer. Regelmatig maakte Norgren dankbaar gebruik van de aanwezige piano, zoals in het fraaie, ingetogen The Power. Tot mijn persoonlijke favorieten reken ik So Glad, het liefdesliedje The Day That's Just Begun en het Cooderiaanse When I Hold You in My Arms. Zwakke broeders zijn er echter op Wooh Dang niet te vinden. Heerlijk, zeer overtuigend album, mede dankzij de onderlinge chemie.
Theo Volk      
Releasedatum: 19 april 2019 Superpuma Records
Daniel Norgren live:
20-05 AMSTERDAM: Paradiso, grote zaal

Big Daddy Wilson - Deep in My Soul


De zestigjarige Wilson Blount is Amerikaan van geboorte, maar werd tijdens zijn militaire diensttijd in Duitsland verliefd op de blues en op een Duitse vrouw. Ondanks zijn grote heimwee bleef hij er wonen en begon als blueszanger door heel Europa te toeren. In de loop der jaren verbreedde hij zijn repertoire, naast Delta en Chicago blues, ook gospel, jazz tot zelfs reggae. Maar altijd gezongen op een soulvolle manier met zijn kristalheldere bariton. Deep in My Soul in inmiddels zijn dertiende album, die sinds 2009 op het Duitse Ruf label verschijnen. In het voorwoord op de binnenhoes verklaart hij dat het ontmoeten van Jim Gaines (oa Santana en Stevie Ray Vaughan) en andere betrokkenen tot een van de hoogtepunten van zijn muzikale carrière gerekend mag worden. Hij voelde zich direct thuis en werd als familie behandeld. Ook was het fijn om weer in eigen land op te nemen : “It was like a homecoming. To take it back home like this, back to my roots, was very sweet and special”. Het album werd naast in de Bessie Blue Studios voor een groot deel opgenomen in de wereldberoemde FAME Studios, waar in het verleden al grootheden als Aretha Franklin, Etta James, Duane Allman, Otis Redding, Wilson Picket en Solomon Burke opnamen. Die gemoedelijke sfeer  tijdens de opnamesessies hebben absoluut een positief effect gehad op het uiteindelijke eindresultaat. Uiteraard horen we  zoals gewoonlijk een heerlijke mix van soul, blues, funk tot aan reggae-invloeden in I Got Plenty. Deep in My Soul is misschien wel het meest geslaagde album in zijn fraaie oeuvre.   
Theo Volk               
Releasedatum: 19 april 2019 Ruf Records


Mrs. Greenbird - Dark Waters



Mrs. Greenbird is een Duits country/folk/popduo bestaande uit Sarah Nücken en Steffen Brückner geformeerd in 2006. Ze ontmoetten elkaar in Keulen en noemde zichzelf eerst Goldkehlchen und der Mann mit Hut. Hun grote bekendheid kregen ze in Duitsland door hun winst in The X Factor in de herfst van 2012. Dark Waters is inmiddels hun derde album. Grote struikelblok vormde voor mij in eerste instantie het aparte, kinderstemmetje van Sarah. Na jaren onderweg en honderden uitverkochte concerten laste men een periode van bezinning in en stelde het duo zich de vraag wat is echt belangrijk is in muziek en in het leven. Men kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de focus weer kwam te leggen op muziek met hart en ziel. Bovendien begon men weer als duo op te treden, bij concerten vaak gebruikmakend van slechts een microfoon. Een ding veranderde zeker niet, men wil de wereld nog steeds beetje bij beetje een betere plek maken, zonder overigens zweverig te worden. Dat het duo in staat is goede liedjes te schrijven blijkt al in opener Long Time No See, een oorwurm van jewelste. Het refrein ervan borrelt regelmatig op in mijn bovenkamer. Maar je vindt ook liedjes als Morals met een heerlijk stompend ritme. Op sommige momenten klinken de liedjes sferisch en ingetogen zoals de titelsong waarin een fraaie, huilende lap steel te horen is. Dark Waters is een gevarieerde staalkaart van dit Duitse duo, hopelijk levert het hen een doorbraak in Nederland op.     
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Greenbird Records

Hydrogen Sea - Automata



Hydrogen Sea was voorheen een Vlaams duo bestaande uit Birsen Uçar en Pieterjan Seaux. Hun debuutalbum In Dreams deed zijn titel eer aan, want het bevatte dromerige, door synthesizers beheerste pop. Het werken met computers had zijn beperkingen :  "We werden de slaven van een computer. De aanwezigheid van een computer werkte beperkend, want er was geen communicatie mogelijk.”. Vandaar dat men besloot het duo uit te breiden tot een vijfmansformatie door middel van Patricia Vanneste (Balthazar), Joris Caluwaerts (STUFF) en Steven van Gelder (Tout Va Bien). Wat opvalt bij het beluisteren van Automata is dat de drumcomputer is vervangen door handmatig drumwerk, een zegen voor mijn oren. Voor het overige is er weinig veranderd, veelal dromerige, vrijwel altijd ingetogen pop. Het voormalige duo kreeg bij het componeren hulp van Joris Caluwaerts, aan de arrangementen werkte iedereen mee.  Volgende maand zijn ze te zien in de Melkweg.
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Unday
Hydrogen Sea live:
25-05 AMSTERDAM: Melkweg

John Fairhurst - The Divided Kingdom



Geen enkel onderwerp vergaart op dit moment zoveel aandacht als de Brexit. Aanleiding voor de in Londen woonachtige John Fairhurst op zijn nieuwste album The Divided Kingdom vel van leer te trekken tegen de hoofdrolspelers in deze voortslepende klucht. Hij omschrijft de muziek als heavy blues for heavy times. Zijn debuutalbum Joys of Spring uit 2010 bevat net als de opvolgers pure blues. In 2013 werd hij terecht genomineerd voor The British Blues Awards. Op zijn nieuwste werkstuk schuift hij duidelijk meer op richting rock, mede door de aanwezigheid van drummer en goede vriend Toby Murray, tevens zijn enige begeleider. Opgenomen werd in hun eigen That Sound Studio. De invloeden zijn nogal uiteenlopend, van Black Sabbath, Rage Against the Machine tot aan Captain Beefheart en Tom Waits. Lies and A45 had geschreven kunnen zijn door de laatstgenoemde. Zoals Fairhurst terecht aangeeft is het drumwerk de sleutel en motor van de muziek. Niet alles is overigens van dik hout zaagt men planken. Bijvoorbeeld het eerder genoemde Lies and A45 is een meer ingetogen, van een onderhuidse spanning voorzien nummer met bijzonder fraai gitaarwerk. Binnenkort komt hij met Murray terug naar België en Nederland om het uitstekende The Divided Kingdom te promoten.     
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Eigen beheer
John Fairhurst en Toby Murray live:

16-05 HERSELT (B): Pallieter Café
17-05 TORHOUT (B): Tordale Zolder, support act is Broos
18-05 BALEN (B): Rockkelder Balen
22-05 UTRECHT: Café Stathe
23-05 ROTTERDAM: Café de Ouwehoer
25-05 CASTENRAY: De Wis (ihkv A Night At the Gallery)

Eli “Paperboy” Reed - 99 Cent Dreams



Net als veel anderen ontdekte ik Eli “Paperboy” Reed, echte naam Eli Husock, bij de release van zijn tweede album Roll with You, waarop hij op voortreffelijke wijze R&B uit de jaren zestig laat herleven. Met invloeden daarop van Sam & Dave, The Isley Brothers, Otis Redding, Sam Cooke tot aan James Brown. Overigens kreeg hij de bijnaam paperboy, omdat hij vaak een oude platte pet van zijn opa droeg, die ook krantenjongens in oude films droegen. 99 Cent Dreams is inmiddels zijn zesde album. Nog steeds grijpt hij terug naar de soul uit de jaren zestig, zo hoor je bijvoorbeeld in Bank Robber de voorliefde voor Sam Cooke terug. Een aspect in de benadering van muziek is veranderd sinds hij twee jaar geleden vader geworden is : “Having a child alters your perception of time and teaches you to get right to the heart of things. When I started writing these songs, all I wanted to do was tap into the root of what it is that I love about soul music.”. Het repertoire is over het algemeen meer verfijnd dan op voorgaande albums, niet in de laatste plaats door regelmatig aanwezige achtergrondkoortjes van The Masqueraders. The Masqueraders maakten furore in de Memphis soul in de jaren zestig en zeventig op labels als Hi Records en Stax. Ook horen we af en toe zijn uitbundige kant, zoals in Trying. Het album werd in slechts negen dagen praktisch geheel live opgenomen in Sam Philips Recording Studio in Memphis, wat de spontaniteit zeker ten goede gekomen is.  
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Yep Roc Records

Flook - Ancora



In 1996 verscheen reeds een live album, getiteld Flook! Live! De huidige bezetting ontstond een jaar later, bestaande uit goede vrienden Brian Finnegan (fluit en whistle), Sarah Allen (alt fluit, concert fluit en accordeon), Ed Boyd (gitaren, bouzouki en piano) en John Joe Kelly (bodhrán). Zelfs doorgewinterde folkliefhebbers werden aangenaam verrast door het unieke eigen geluid van hun analoog  opgenomen debuutalbum Flatfish, gemixt in de bekende Big Room van Real World Studios van Peter Gabriel. Belangrijke kenmerken vormden ook de strakke ritmes en de virtuoze improvisaties. Op de nog mooiere opvolger Rubai doen ook gastmuzikanten hun intrede en is er minder plaats voor traditionals. In 2005 verschijnt Haven, waar de grootste verrassing bestaat uit het feit dat John Joe Kelly ook de mandoline ter hand neemt. Overigens is hij een van de beste mandolinespelers van Ierland. In 2008 besluiten ze een break te nemen. Men ging andere muzikale wegen onderzoeken en gezinnen stichten. Vijf jaar later begon het toch weer te kriebelen en leek het of ze nooit gestopt waren en werd er ook weer regelmatig opgetreden. Een van de belangrijkste redenen om opnieuw door te gaan was dat ze nog genoeg te vertellen hadden en dus begonnen Brian Finnegan en Sarah Allen nieuwe composities te schrijven. Ze voelden zich daartoe verplicht aan hun loyale én nieuwe fans. De goedgekozen titel is het Latijnse woord voor anker, maar het betekent ook hoop en opnieuw. Aan de grote Italiaanse meester Michelango wordt toegeschreven dat hij op zijn zevenentachtigste verjaardag de woorden “ancora impara” uitsprak, wat in het Nederlands “ik leer nog steeds” is.  Men is het componeren duidelijk nog niet verleerd, naast het meer gebruikelijke uptemporepertoire, ook prachtige ingetogen composities als Companion Star en Ellie Goes West. Op de laatstgenoemde is de cello en viool van Patsy Reid te horen. In het totaal werkten dertien gastmuzikanten mee. Ancora is het duidelijke bewijs dat Flook nog steeds niets aan overtuigingskracht heeft ingeboet en nog steeds haar unieke positie in de folk inneemt.          
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Eigen beheer

Inna de Yard - Inna de Yard The Soundtrack



Inna de Yard is een reggaecollectief dat al ruim tien jaar bestaat. Grote namen als Cedric Myton, Kiddus I, Ken Boothe en Winston McAnuff vormen de frontmannen. De groepsnaam is toepasselijk, want de liedjes werden buitenshuis in “the yards” van Kingston opgenomen, net zoals men dat deed in de jaren zestig en zeventig. Het collectief probeert de rijke muzikale erfenis van de reggaemuziek in zijn meest intense en pure vorm in stand te houden. Naast de oudere garde maken ook jonge muzikanten deel uit van de groep. Het beluisteren van Inna de Yard riep regelmatig nostalgische gevoelens bij me op. Men vertolkt klassiekers als Row Fisherman (oorspronkelijke titel Fisherman), de opener van de reggaeklassieker Heart of the Congos van The Congos, waarvan Myton de oprichter van was. Hij schreef Row Fisherman samen met de grootste, nog levende reggaelegende Lee “Scratch” Perry. Jammer dat hij geen deel uitmaakt van Inna de Yard, maar zijn geest waart hier geregeld duidelijk rond, zoals bijvoorbeeld in Ya Ho. Naast bekende reggaeklassiekers waagt Horace Andy zich aan de soulklassieker Ain’t No Sunshine van Bill Withers. Overigens lijkt het intro ervan verdacht veel op Suzanne van VOF De Kunst. De toevoeging “The Soundtrack” geeft inderdaad aan dat het hier gaat om een muzikale omlijsting bij een film. De bekende Engelse regisseur Peter Webber schoot zijn beelden en deed zijn interviews tijdens de opnamen van het nieuwe album 'telling the artistic, human and political story of Inna De Yard'. In de documentaire volgt Webber de 'key members of this collective' ook in hun dagelijkse doen en ze kijken terug op hun roemruchte verleden. Inna de Yard is een smaakvol en met veel respect gemaakte terugblik op het roemruchte verleden van de roots reggae.   
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Wagram Records
Inna de Yard live:
13-06 AMSTERDAM: Melkweg

Danni Nicholls - The Melted Morning



The Melted Morning is intussen het derde album van deze Engelse singer-songwriter met Indiase roots. Haar vorige twee albums werden in Nashville geproduceerd door de ervaren Chris Donohue. Het decor van de nieuwe opnames was wederom Nashville, dit keer de idyllische studio MOXE. Met ditmaal Jordan Brooke Hamlin (Indigo Girls, Lucy Wainwright-Roche) als producer. Op The Melted Morning slaat Danni met veel succes nieuwe wegen in. In haar eigen woorden “I needed a new challenge, a new landscape to work in sonically, physically, energetically and viscerally. Collaborating with Jordan and this incredible team of women gave me that opportunity and we have created a delicate, vibey, honest and vulnerable collection of songs that we dove deep into to find out who they wanted to become”. Ze wordt grotendeels door vrouwen begeleid, waaronder zangeres Kyshona Armstrong met wie ze het schitterende, prachtig gedoseerde Hear Your Voice schreef. Hoofdrollen zijn hier weggelegd voor de zang en de sobere, maar o zo effectieve orgelbijdrage. De thema’s die worden aangeboord zijn onder andere de pijn van afwijzing, de angst om jezelf te verliezen en de kracht van menselijke connectie, tot het aanbieden van hoop, licht en nieuwe perspectieven in tegenspoed. Naast een aantal zelfgeschreven liedjes, schreef ze ook samen met Ben Glover, Robby Hecht en Jess Morgan. The Melted Morning is een prachtig, subtiel ingekleurd album geworden, zonder enige twijfel haar meest fraaie.
Theo Volk
Releasedatum: 12 april 2019 Eigen beheer

Luke Sital-Singh - A golden State



Luke Sital-Singh is een Londense singer-songwriter wiens wortels, gezien zijn uiterlijk, ongetwijfeld in Azië zullen liggen. Zijn eerste twee albums The Fire Inside en Time Is a Riddle riep bij veel critici de vergelijking met Damien Rice op. Twee albums vol met droevige muziek. Sital-Singh staat niet bepaald bekend als een lachebekje, integendeel, ooit uitte hij de wens een deprestifal te willen organiseren. Een festival met alleen deprimerende muziek. A Golden State was het moeilijkste album om te schrijven. De titel is zowel een verwijzing naar iemands gemoedstoestand als naar het zonnige Californië en de positieve gevoelens die het oproept bij veel mensen. “Dat dromerige, blije en positieve dat ik in Californië voelde, is iets waar ik graag deel van uit zou willen maken. Ik bewonder het en voel me ertoe aangetrokken. Binnenkort verhuis ik er zelfs naartoe.”, verkondigde hij onlangs in een interview met Altcountryforum. Het betekent overigens niet dat A Golden State een en al vrolijkheid is. Het is wederom een verzameling sombere, troostrijke liedjes geworden. Het album werd andermaal opgenomen in Jackpot! Recording Studio in Portland. De betreurde Elliott Smith hielp mee aan het bouwen ervan en was de eerste die er opnam. Opgenomen werd met vintage microfoons en kreeg hij hulp van Villagers drummer James Byrne en The Lumineers pianist Stelth Ulvang.   
Theo Volk
Releasedatum: 5 april 2019 Raygun