Graeme James : Seasons

 


Het  afgelopen decennium werkte de Nieuw-Zeelandse multi-instrumentalist met Nederlandse roots Graeme James gestaag aan zijn populariteit. In eerst instantie bracht hij albums in eigen beheer uit. Zijn prachtige vierde album The Long Way Home verscheen echter op Nettwerk. Een gelaagd, modern, goed in het gehoor liggend akoestisch folk album, waarop hij zelf alle instrumenten bespeeld.

Sinds mei 2018 woont Graeme, die zowel de Nieuw-Zeelandse als Nederlandse nationaliteit heeft, weer in Nederland. De afgelopen twee jaar bracht Graeme digitaal vier ep’s uit met als onderwerp de vier seizoenen. Ze zijn nu fysiek gebundeld op de cd Seasons.

Ook deze keer een gelaagd, akoestiek folk album, waarop hij alle instrumenten bespeeld. Meer dan tien instrumenten passeren de revue. Zijn prachtige warme stem zal zeker weer nieuwe zieltjes gaan winnen. Het artwork is ook van zijn hand. Seasons is zeker zo mooi als de voorganger.    

Theo Volk

Releasedatum : 1 april 2022 Nettwerk

Website : https://www.graemejamesmusic.com/

Lavalu : Earthbound

 


Onlangs zag Lavalu (AKA Marielle Woltring) de films “Lost Daughter” en Power of the Dog”. Ze merkt dat toon van vertellen anders is. De films blijken geregisseerd te zijn door vrouwen. Opeens herkent ze ook de vrouwelijke hand in haar nieuwe album Earthbound.

Het album is grotendeels in haar eigen huis opgenomen en praktisch volledig door haarzelf geproduceerd. Alle composities kwamen tot stand op haar vertrouwde Ibach piano. De zang nam ze op zittend op de bank in haar chillpak met een dekentje om haar heen.  Dit alles komt de intimiteit zeer ten goede. Wie goed luistert hoort zelfs af en toe op de achtergrond vogels.

Marielle wordt begeleid door  Roosmarijn Tuenter op altviool en Paul Rittel op cello. Onlangs speelde Marielle mee op het prachtige debuutalbum Heimat van Miriam Moczko. Als wederdienst zingt Miriam mee op drie composities. Wat beide dames trouwens gemeen hebben is, dat ze allebei in Arnhem wonen en niet in Nederland geboren zijn.

De teksten handelen vaak over het omarmen van je teleurstellingen, over het accepteren dat hoe hard je ook je best doet heel vaak dingen gewoon niet lukken. “Ik ben opgevoed door een moeder die enorm groot geloof had in de maakbaarheid van jezelf en de samenleving en ik kom er de afgelopen jaren middels een halve burn-out achter dat het gewoon niet zo werkt”, aldus Marielle.  

Het ingetogen  Watching You Sleep is geschreven voor haar dochtertje. Haar mooie stem lijkt trouwens vooral in Wide Open wat op die van Beth Orton. Earthbound is een schitterend kamerpop album, dat hopelijk grootschalig opgepikt gaat worden.   

Theo Volk

Releasedatum : 25 maart 2022 Solid Keys

Website : https://lavalu.nl

 

Lavalu live :

07-04 EDE : Akoesticum i.s.m. astrant

08-04 AMSTERDAM : Concertgebouw (première)

09-04 ROERMOND : ECI Cultuurfabriek

10-04 TILBURG : Paradox

21-04 DEN HAAG : De Nieuwe Kerk

23-04 MIDDELBURG : Zeeuwse Concertzaal

30-04 ZUTPHEN : Buitensociëteit

01-05 ARHEM : Musis

20-05 WARMOND : Theater Het Trefpunt (solo)

27-05 ANTWERPEN : Kunstencentrum Vlaams Fruit (solo)

Daniël Lohues : Daniël Lohues

 


Voor Corona had je zekerheden in het leven. Een Lohues album werd altijd meteen gevolgd door een tournee langs de theaters. Bij voorganger Sowieso liep dat in maart 2020 helaas in de soep. Maar gelukkig  is er nu wel weer een prachtig nieuw album verschenen, getiteld Daniël Lohues. Jammer genoeg staan er voorlopig (?) geen concerten gepland.

Vreemd genoeg wordt niet vermeld waar het album is opgenomen. Die opnames vonden net als bij voorganger Sowieso plaats in de Exalto Studios in Haarlem. Met Bart Wagemakers achter de analoge knoppen. Zoals altijd wordt Daniël omringd door rasmuzikanten; Bernard Gepken, Reyer Zwart, Ferry Lagendijk en drummers Bram Hakkens, Mischa Porte en Ruben van der Velde. Het strijkkwartet bestaat uit Jacob Plooij, Vera de Bie, Jos Teeken en de vermaarde violiste Marieke de Bruijn.

Deze keer vond Daniël vooral zijn inspiratie in Frankrijk. “ ’s Avonds terug op de heuvel zag ik het in de stilte van het Franse platteland donker worden. Dan werkte ik de ideetjes die ik onderweg gekregen had verder uit. Zachtjes, met de gitaar op schoot, of gewoon in het hoofd. Ik zag weer sterrenhemels zoals ik ze als kind zag. Zo kwamen er elke dag nieuwe nummers bij. Ik schreef ook teksten waar ik nog geen muziek bij had. Verheugde mij er op een gegeven moment op om weer naar huis te gaan. Daar kon ik die teksten mooi op de vleugel zetten en zo ontstonden nieuwe nummers met piano.”, aldus Daniël.

Uiteraard komen er, zoals wel vaker, een aantal liedjes over dames voorbij, As ’t Regent in Rotterdam, Ellis en Oh, Louise. Het refrein van laatstgenoemde is na een keer luisteren al een oorwurm. Ook zijn nuchtere aard komt weer regelmatig in zijn teksten  naar voren, zoals bijvoorbeeld in Dat Zien We Dan Wel Weer. De strijkersarrangementen zijn van de ervaren arrangeur Reyer Zwart (oa VanWyck).

Kwaliteit en kwantiteit gaan hand in hand, vijftig minuten lang weet Daniël te boeien. Daniël Lohues behoort tot de mooiste van zijn dertien reguliere releases tot nu toe.

Theo Volk

Releasedatum : 18 maart 2022 Ericana

Website : https://www.lohues.nl

The Me in You : How Does It Feel to Be Wrong All the Time

 


Van de indierockband The Me in You uit het Vlaamse Hageland had ik nog nooit gehoord. Toch kende ik zonder het te weten hun compositie Out of the Blue van enige jaren terug al. Fan van de groep van het eerste uur, de populaire tv-kok Jeroen Meus, had hen namelijk gevraagd de nieuwe begintune voor zijn tv-programma “Dagelijkse kost” te schrijven. Aangezien daar regelmatig op de achtergrond uitstekende muziek te horen is, had ik vooraf al een positief gevoel over How Does It Feel to Be Wrong All the Time.

Het is intussen het vierde album van de band. Volgens het begeleidende persbericht waren op voorganger The Music of Stuart Conroy  vage echo’s van Air, Boards Of Canada en Bon Iver en soms ook ambient invloeden te horen. De eerste associatie die ik met hun muziek had was echter Prefab Sprout. Het etherisch aandoende The Day MCA Passed Away had ook uit de koker van Paddy McAloon kunnen komen. Het blijkt echter een eerbetoon te zijn aan Adam Yauch van de Beastie Boys.

Ook deze keer is Gaëtan Vandewoude van Isbells weer producer van dienst. Compromisloos spelplezier en muzikale herbronning blijken ook nu weer de sleutelingrediënten. How Does It Feel to Be Wrong All the Time is een album dat bijzonder plezierig weg luistert, niet in de laatste plaats door de aangename zang van Stijn Claes. De enige hulp die het kwartet kreeg was van violiste Beatrijs De Klerck en achtergrondzang van Jente Pironet en Dienne en Nelle Bogaerts. Vinylliefhebbers zullen even geduld moeten hebben, want de vinylversie verschijnt in juni.

Theo Volk

Releasedatum : 1 april 2022 Starman Records

Website : http://www.themeinyou.com

 

The Me in You live :

17-04 HEIST-OP-DEN-BERG :  De Living

21-04 HASSELT : Café Café

26-04 BORGERHOUT : Amor (Roma)

27-04 LEUVEN : Het Depot

Barrie : Barbara

 


Barrie is een nog vrij jonge singer-songwriter uit Brooklyn, New York. Een vrouwelijke, welteverstaan. Barrie Lindsay bracht tot nu toe twee ep’s uit. Het debuutalbum  Happy to Be Here werd nog geafficheerd als een bandprestatie. In feite werd het al grotendeels door Lindsay ingespeeld.

Barbara heet nu haar tweede album. Multi-instrumentalist Lindsay had genoeg om over te schrijven. Haar relatie liep op de klippen en kwam er de nieuwe liefde Gabby voor in de plaats,met wie ze intussen getrouwd is. Gabby is de grootste inspiratiebron voor haar liedjes. Grote impact had verder het overlijden van haar vader.

Waar op het eerste album Alvvays, Beach House, Tame Impala, Maggie Rogers belangrijke referenties waren, zijn dat nu Japanese Breakfast, Clairo, Perfume Genius en Sufjan Stevens. Laatstgenoemde hoor je duidelijk terug in Harp 2. Zelf luistert ze bijvoorbeeld graag naar Genesis en in de toerbus is Soak Up The Sun van Sheryl Crow de meest gedraaide song.

Het merendeel van de elf composities kunnen gerekend tot synth-art-pop songs. Veel hulp heeft ze ook deze keer niet nodig. Dat blijft praktisch beperkt tot een tweetal drumbijdrages van broer Jack. Vrouwlief Gabby zingt mee op het ingetogen Jenny en op Bully.

Het album kent een meer dan waardige afsluiter in Bloodline, waarop Lindsay zichzelf begeleid op bas, piano, synthesizer en fluit. Een eerbetoon aan haar vader. Het opent met de fraaie regels :  

“a dry leaf skidding across the concrete

scraping less than its weight down my street

ask you, where do you go

pulled off the side of the road”

Het bewijs dat ze naast uitstekende muziek ook fraaie teksten kan schrijven. Het artwork is trouwens ook door haar gemaakt. Eigenlijk zou ze vanaf vandaag een promotietoer door het Verenigd Koninkrijk maken, maar die gaat vanwege haar positieve coronatest niet door. Gelukkig verschijnt morgen wel het prachtige, door haar zelfgeproduceerde Barbara.

Theo Volk

Releasedatum : 25 maart 2022 Winspear/De Konkurrent

Website : https://www.barrie.earth/

Susanna : Elevation

 


Het is altijd weer een verrassing waarmee Susanna Wallumrød op de proppen zal gaan komen. Ze is namelijk niet voor een gat te vangen. Haar albums kunnen zowel pop, klassiek, jazz, folk of experimentele muziek bevatten. Dat kunnen zowel eigen composities maar ook covers zijn. Vorige jaar bracht ze nog samen met haar neef David het album Live uit, waarop onder andere drie Tom Waits composities van Swordfishtrombones te vinden waren.

Susanna’s belangrijkste inspiratiebron (net als in het verleden voor Jim Morrison en Bob Dylan) vormt Charles Baudelaire. Op haar prachtige album Garden of Early Delights vormde Baudelaire nog slechts een van de inspiratiebronnen. Baudelaire & Piano uit 2020 is volledig gewijd aan gedichten van Baudelaire. Susanna begeleid hier zichzelf alleen op piano.

Ook het nieuwe album Elevation is volledig gevuld met op muziek gezette gedichten van Baudelaire, zowel in het Frans als het Engels gezongen. Deze keer kreeg ze echter hulp van Stina Stjern (cassette tapes & recorder) en Delphine Dora (piano, orgel, zang en veldopnames). Beiden schreven ook mee aan de muziek. De vertalingen naar het Engels zijn van Anthony Mortimer.

Elevation behoort over het algemeen tot het experimentelere werk van Susanna. Dat geldt niet zozeer voor opener en single Alchemy of Suffering. Susanna herkende zichzelf meteen in de eerste regels ervan :    

“Nature, one man lend you fire,

Another dulls you with his grief.

What says to one: Here is the grave,

Says to the other: Glory, Life!”

“Some people are always complaining about the sad and horrible, others see possibilities everywhere they go. I have learnt to include a little bit of both in my life, I will never be a perfect optimist.”, aldus Susanna. Af en toe voelt de zang voor mij religieus aan, heeft het weg van kerkelijke gezangen.

Liefhebbers van de meer avontuurlijkere Susanna zullen zich geen  bult vallen aan Elevation.

Theo Volk

Releasedatum : 25 maart 2022 SusannaSonata

Website :  https://susannamagical.com

Miriam Moczko : Heimat

 


Het verdiepen in je roots kan prachtige muziek opleveren bewees onlangs JW Roy al met Kouwe Kermis. Ook singer-songwriter Miriam Moczko dook voor haar debuutalbum Heimat in haar verleden. En net als bij Jan Willem gaat het ook over je ergens thuis voelen.  

Miriam is in het dagelijkse leven zangdocent en stemcoach en woont in Arnhem. Ze woonde echter in haar jeugd in Viersen, net over de Duitse grens, waar haar vader tandarts was. Als enige van de familie verhuisde ze op haar twintigste voor haar studie jazz en pop zang aan het Arnhemse conservatorium naar die stad.

Arnhem is de stad waar ze zich nu erg thuis voelt : “Arnhem is voor mij een heimat geworden. Ik krijg echt een thuisgevoel zodra ik over de John Frostbrug rijd.”, aldus Miriam in een recent interview, wat eventueel hier te lezen is.

De intentie van het album licht ze als volgt toe : “Heimat is ontstaan uit het verlangen te kunnen duiden waar ik vandaan kom. Voor mij is Heimat een samenvoeging van gevoelens, herinneringen aan gebeurtenissen, bepaalde kleuren, voorwerpen, geuren en plekken. Maar vooral zijn het de mensen, mijn familie, hun relatie tot mij en tot elkaar. Het zijn hun levenservaringen en hun persoonlijkheden, die mijn gevoel van Heimat voor een groot deel hebben gevormd.”.

Haar familie kent een roerige geschiedenis. De roots van haar familie liggen in de provincie Opper-Silezië in Polen, dat voor WOII nog Duitsland was. Die oorlog zorgde voor de nodige trauma’s in de familie. Opener White Wall heeft betrekking op oorlogstrauma’s. Dat haar beide opa’s in die oorlog gevochten hebben, drukt een zware stempel op de familie.

Haar familie kreeg een Pools paspoort, maar het was beter om te verbergen dat ze eigenlijk Duits waren. Haar ouders zijn daarom op een gegeven moment naar West-Duitsland gevlucht. “Dat mijn ouders in Polen hun identiteit hebben moeten verbergen, werkte onbewust en pijnlijk door, ook op mij.”, aldus Miriam. De videoclip van de single White Wall laat trouwens een glimp van Miriams zoektocht zien. Deze oude VHS-beelden dateren van Kerst 1990 met de familie, gefilmd door haar opa.

Voor Heimat greep Miriam terug op haar jeugdliefde, de altviool, die prominent  en inventief aanwezig is. Dat inventieve gebruik hoor je bijvoorbeeld terug in het aanstekelijke Brothers, waarop ook het fraaie fagotspel van haar broer Tobias, in het dagelijks leven arts in Duitsland, te horen is.

Ze wordt omringd door uitstekende muzikanten; Mischa Porte (drums) Lavalu (piano, zang), Gijs Coolen (gitaar), Roosmarijn Tuenter (altviool), Marianne Oldenburg (achtergrondzang), Mete Erker (sax) en Annie Tangberg (cello).

Niet alleen werd aan de composities en de uitvoering ervan veel zorg besteed. Ook het artwork is om door een ringetje te halen. Het uitklapbare tekstvel bevat op de achtergrond foto’s uit het familiearchief van Miriam. Uiteraard zal de releaseshow plaatsvinden in thuisstad Arnhem. Het delicate debuutalbum Heimat zal weinig luisteraars onberoerd gaan laten.

Theo Volk

Releasedatum : 6 april 2022 Whalefish Records

Website : https://miriammoczko.com/


Miriam Mockzo live :

03-04 APELDOORN : Gigant

06-04 ARNHEM : Luxor album releaseshow

27-05 DOESBURG : Gasthuiskerk

Camp Cope : Running with the Hurricane

 


De naam Camp Cope deed geen enkel belletje rinkelen. Het betreft hier een in thuisland Australië erg populair damestrio rondom frontvrouw Georgia "Georgia Maq" McDonald. Erwin Zijleman van Krenten uit de pop besteedde in 2019 zowel aandacht aan McDonald’s soloalbum als aan het tweede album van Camp Cope, getiteld How To Socialise & Make Friends.

Het enthousiasme van Erwin over McDonald’s fantastische stem deel ik volkomen en verklaart ook voor een groot deel de populariteit van dit trio uit Melbourne. Maar ik wil zeker de andere twee dames niet te kort doen.

Opener Caroline van Running with the Hurricane begint met een lekker basloopje van Kelly-Dawn Hellmrich, die Joy Division bassist Peter Hook en blink-182 bassist Mark Hoppus als grootste voorbeelden heeft. Samen tekende het trio voor de muziek, de teksten zijn van de hand van McDonald.

In het titelnummer laat McDonald haar emotionele zang volledig de vrije loop. Om hierna vervolgens in One Wink at a Time een stuk ingetogener te klinken. Bijzonder inventief laat ze hier als het ware haar stem alle kanten op fladderen. Subtiele toevoeging vormt hier trouwens het trompetspel van Shauna Boyle. Daarnaast is in opener Caroline en de toepasselijk getitelde afsluiter Sing Your Heart Out de elektrische gitaar van Courtney Barnett te horen.

Wat naast de zang het album aantrekkelijk maakt is dat de productie niet te gepolijst is. Regelmatig zijn de achtergrondkoortjes niet te versmaden. Running with the Hurricane zal zeker menig luisteraar emotioneel weten te raken.      

Theo Volk

Releasedatum : 25 maart 2022 Run for Cover

Website : https://www.campcopemusic.net/

Glitterpaard : Glitterpaard

 


In 2016 werd in de Trix in Antwerpen de documentaire vertoond “The Sad And Beautiful World Of Sparklehorse”, een eerbetoon aan de veel te vroeg in 2010 overleden Mark Linkous. Voor die ene gelegenheid had Johan Verckist wat collega’s opgetrommeld om een aantal nummers van Sparklehorse te vertolken. Men vond het echter te leuk om er geen vervolg aan te geven.

Glitterpaard bestaat uit doorgewinterde muzikanten uit het Antwerpse. Vanaf de aftrap bestaat deze supergroep uit Johan Verckist (Wardrobe, zang, gitaar, toetsen), Philip Bosschaerts (Mintzkov, zang, gitaar, toetsen), Damien Vanderhasselt (Millionaire, drums) Frederik Bastiaensen (Marble Sounds, bas) en Sarah Pepels (Portland, toetsen, achtergrondzang). 

Intussen zijn de Sparklehorse songs ingeruild voor eigen songs met een uniek eigenzinnig geluid, die nog weinig van doen hebben met Sparklehorse. Wel creëerden ze vanuit die bestaande songs van Sparklehorse die eigen sound.  

De eerste associatie die ik had bij het beluisteren van hun debuutalbum Glitterpaard, met opvallend artwork van Mar Mascaro, was met die andere bekende Antwerpse band, dEUS. Dat komt doordat een van de twee leadzangers, een op Tom Barman gelijkende stem heeft.

Het is een gelaagde, complexe plaat met de nodige diepgang geworden. Het varieert van intieme, melancholische pop georiënteerde songs, naar meer stevigere rocksongs, met regelmatig een vervormd gitaargeluid. Net als de muziek van Sparklehorse kruipen de songs al snel onder de huid en weten ze de luisteraar te ontroeren.

De debuutsingle All Rights Reserved werd intussen al zeer enthousiast ontvangen op de Belgische radio. Labeleigenaar Felix noemde Glitterpaard al heel terecht een straffe plaat. Felix heeft wel vaker een uitstekende neus voor goede alternatieve muziek, zoals vorig jaar nog White Flemish Trash van Mercelis.

Gelukkig staan er de komende tijd zowel in Nederland als in België een tweetal concerten gepland om dit fantastische debuutalbum te promoten. De album releaseshow is uiteraard in de Trix, waar het ooit allemaal begon. Warm aanbevolen!    

Theo Volk

Releasedatum : 25 maart 2022 Starman Records

Website : https://www.facebook.com/glitterpaard


Glitterpaard live :

31-03 ANTWERPEN : Trix, albumreleaseshow

14-04 HASSELT : Café Café

15-04 GILZE : Café De Hooikar

16-04 DORDRECHT : Bibelot

Ronni Le Tekrø : Bigfoot TV

 


Eind 2020 bracht Ronni samen met Ledfoot ( AKA master of Gothic blues) nog het uitstekende A Death Divine uit. Ronni is vooral bekend als oprichter en frontman van de Noorse hardrockband TNT, die sinds de jaren tachtig furore maakte.  Zijn laatste soloalbum dateert alweer van zes jaar terug, dus hoog tijd voor een nieuw album.

Bigfoot TV opent erg sterk met het stevige en aanstekelijke Life on Long Island. Vervolgens lijkt men in rustiger vaarwater te komen in Demons, wat fraai akoestisch begint, maar waarna Ronni toch weer overschakelt, naar steviger, funky gitaarspel. Donkere thema’s spelen zoals wel vaker een belangrijke rol in Ronni’s liedjes. Demons schreef hij trouwens met Ledfoot.

Uiteraard zijn invloeden terug te horen van zijn band TNT, maar bijvoorbeeld ook van Thin Lizzy, vooral aan het begin van A Handful of Time. In de vooruitgesnelde single Moving Like a Cat, wordt op subtiele wijze gespeeld met dynamiek. Ook is het gitaarspel van Ronni hier om je vingers bij af te likken. In de overige nummers krijgt Ronni van zijn uitstekende begeleiders wederom alle ruimte om te schitteren. Hij wordt niet voor niets al vele jaren gerekend tot de beste vijfentwintig gitaristen ter wereld.

Op Bigfoot TV maakt Ronni nog steeds een buitengewoon geïnspireerde indruk, liefhebbers van steviger gitaarspel weten genoeg.  

Theo Volk

Releasedatum : 18 maart 2022 TBC Records

Website : https://www.ronniletekro.com

Steve Dawson : Gone, Long Gone

 


Gelukkig draait de releasestroom van nieuwe albums weer net zo op volle toeren als voor de Coronapandemie. Nadeel is wel dat het wat lastiger wordt om het kaf van het koren te scheiden. Een release die in het huidige aanbod wat mij betreft zeker aandacht verdient is Gone, Long Gone van de virtuoze Canadese (slide)gitarist en producer Steve Dawson.

 Naast het schrijven van nieuwe nummers was Steve de laatste drie  jaar voor de Coronapandemie veel op tournee met Matt Andersen en Birds of Chicago. Niet vreemd dus dat op het nieuwe album regelmatig de soulvolle achtergrondzang van Allison Russell te horen is.

Sterker nog Bad Omen schreef hij een behoorlijk aantal jaar geleden al tijdens een soundcheck met Birds of Chicago. Wat hij geheel toevallig een aantal jaren later terugvond in een voice memo. Ook I Just Get Lost ontstond tijdens een toer en wel met The Wood Brothers vlak voordat de pandemie uitbrak.

Een andere belangrijke inspiratiebron vormt Hawaiiaanse muziek van voor de tweede wereldoorlog. Die invloeden zijn vooral terug te horen in King Benny Had His Shit Together en het nogal traditioneel aandoende Kulaniapia Waltz.

Veel van de songs schreef Steve trouwens samen met Matt Patershuk. Steve kreeg onder andere uitstekende hulp van toetsenisten Kevin McKendree en Chris Gestrin, bassist Jeremy Holmes, drummer Gary Craig en dochter Casey als achtergrondzangeres. In een geval, het instrumentale Cicada Sanctuary, excelleert Steve geheel alleen op imponerende wijze.

Een van de absolute hoogtepunten vormt het bijzonder inventief opgebouwde titelnummer Gone, Long Gone. De enige cover is Ooh La La van The Faces, wat hier een heerlijk relaxte vertolking krijgt. Het album sluit in stijl van met de ballade Time Has Made a Fool Out of Me, een fraai duet met Russell. De afgelopen maanden kreeg het relaxte Gone, Long Gone de nodige luisterbeurten, velen zullen nog volgen.   

Theo Volk

Releasedatum : 18 maart 2022 Black Hen Music

Website : https://www.stevedawson.ca

Bo Ramsey : How Many Miles

 


Via de digitale snelweg ontving ik van Kelly Pardekooper How Many Miles, de nieuwe EP van Bo Ramsey. Bo Ramsey komt net als Kelly uit Iowa en blijkt al heel lang Kelly’s mentor te zijn.

Ramsey heeft een staat van dienst om U tegen te zeggen. Al meer dan vier decennia duurt zijn carrière. Naast dat Ramsey op enkele albums van Kelly meespeelde is zijn (slide)gitaarspel onder andere te horen op de Americanaklassieker Car Wheels on a Gravel Road van Lucinda Williams.

De EP How Many Miles heeft vijf liedjes en duurt slechts net een kwartier, maar is absoluut meer dan het beluisteren waard.  Het bevat onder andere herbewerkingen van Wounded Dog, Blue Earth en 555 x 2, allen afkomstig van zijn album Down to Bastrop uit 1991. De uptempo opener Wounded Dog laat de luisteraar meteen naar het puntje van zijn stoel veren, door het karakteristieke gitaarspel van Mark Knopfler van Dire Straits.

Verder kreeg Ramsey ook hulp van onder andere JT Bates (Big Red Machine, Bonny Light Horseman, Taylor Swift) en de betreurde drummer Billy Conway. Hij was ooit de drummer van de vaak door muziekblad Oor bewierookte band Morphine.

In Wounded Dog en afsluiter 555 x 2 zingt Ramsey. De instrumentale composities In Time, Against the Sky en Blue Earth zijn bijzonder fraai en ingetogen. Het sobere gitaarspel in Against the Sky herinnerde me meteen aan dat van Nick Drake op diens album Pink Moon. How Many Miles werd opgenomen in Minneapolis en uitstekend geproduceerd door BJ Burton.     

Theo Volk

Releasedatum :  18 maart 2022 Independent

Website : https://www.boramsey.com

Dana Gavanski - When It Comes

 


PERSBERICHT

Dit tweede album When It Comes verschijnt ook een limited Dinked edition featuring bonus 7”.

Er is iets fascinerends aan de vingertoppen van Dana Gavanski. Ze dirigeren elke noot met een lichte gratie, ze lijken te dansen terwijl ze hun eigenaar helpen bij het uitdrukken van de verhalen achter elk van haar lichter-dan-lucht tonen. Verhalen die op haar nieuwe album When It Comes misschien nooit te horen waren geweest, ware het niet voor het genezen van 'verloren' stembanden en een les het ruige met een vleug smoothness te nemen.

"In veel opzichten voelt deze plaat alsof het mijn eerste is", vertelt Dana. "Toen ik mijn stem normaal kon gebruiken, moest ik me concentreren, er is een urgentie en een groter emotioneel traject dan voorheen ... het is erg verbonden met vocale aanwezigheid, wat zich uitbreidde tot een existentiële vraagstelling van mijn connectie met muziek. Het voelde soms als een strijd, die ik vaak verloor.”

Aangekomen waar introversie en extraversie elkaar ontmoeten, is "When It Comes" Dana's meest kwetsbare plaat. Als Canadees-Servische artieste die niet bang is voor extremen, vermengt ze haar liefde voor muziek uit de jaren 50-70 naadloos met mythologie. Geleid door instinct in zijn puurste vorm, is Dana's nieuwste hoofdstuk een ode aan de stem als instrument. “Woorden kunnen vrij letterlijk worden genomen, maar voor mij zijn het vaak de spil. Ze wijzen in een richting, maar blijven daar niet per se", zegt ze. Het vervolg op haar 2020-debuut Yesterday Is Gone & single "Letting Go"  begon in Montreal, eindigde in Belgrado, werd opgenomen in Londen in het Total Refreshment Centre en werd vervolgens gemixt door Mike Lindsay (Tunng, Lump). Het biedt iets heel sfeervols in breedbeeld, zoals te horen is in de eigenzinnige carnaval arpeggio-grooves van de lead single 'Indigo Highway'

Dana Gavanski toerde al met Porridge Radio, Damien Jurado en Chris Cohen. Op dit moment maakt ze zich klaar voor haar headline-tour met volledige 5-koppige band, waarbij voor de meeste shows support komt van Naima Bock (waar wij via Sub Pop al wat van hoorde). Het uitgebreide stempallet dat we horen op "When It Comes", wordt geperfectioneerd in combinatie met de fascinerende vingertoppen en subtiele handgebaren. "Ik ben zo geïnspireerd door de uitvoeringen van David Bowie en ontdekte dat hij al vroeg in zijn carrière mime beoefende met Lindsay Kemp", zegt ze over het zoeken naar inspiratie. "Sindsdien heb ik wat mimelessen gevolgd en het is een goede gewoonte geworden om dieper in het lichaam te gaan en minder gecontroleerd te worden door de nederigheid van de geest.".

Releasedatum : 29 april 2022 Full Time Hobby/De Konkurrent

Website : https://www.danagavanski.co.uk/


Dana Gavanski live:

17-03 NIJMEGEN : Merleyn

18-03 AMSTERDAM : Paradiso

Ali Sperry : In Front of Us

 


Toen Ali Sperry geconfronteerd werd met een jaar vol trauma, raciale uitwassen en een regelrechte wereldwijde existentiële crisis deed wat ze altijd heeft gedaan, zich naar binnen keren en liedjes schrijven om haar gevoelens te kanaliseren. Net zoals zoveel andere albums kwam In Front of Us in deze Coronatijd op afstand tot stand. Gelukkig heeft ze veel vrienden, die bereid waren om digitaal hun bijdragen aan te leveren. Met Andrew Combs schreef en zong ze het titelnummer In Front of Us. Verder wordt ze ondersteund door de crème de la crème uit Nashville, waaronder Jen Gunderman, Audley Freed, Sadler Vaden, Joe Pisapia, Owen Biddle, Kai Welch, Kristin Weber en Rich Hinman. Ook zingen onder andere Allison Russell, Ruth Moody en JT Nero soms mee. Producer Jamie Dick zorgt ervoor dat haar doorgaans meer folk geluid ook richting pop, rock en country gaat. Maar ook meer richting mainstream en ook vaak radiovriendelijk. Het best vind ik haar prachtige, warme stem tot zijn recht komen in de rustigere liedjes. Het eindresultaat is een gevarieerd album dat erin gaat als pap.  

Theo Volk

Releasedatum : 11 maart 2022 Independent

Website : http://alisperry.com/

Judy Collins : Spellbound

 


De bijna drieëntachtigjarige Judy Collins vergaarde met name wereldfaam met covers, vooral met Send in the Clowns van Stephen Sondheim. Ze heeft wat de keuzes betreft hiervan altijd een bijzonder goede neus gehad. Op In My Life uit 1966, vernoemd naar de bekende Beatles klassieker, coverde ze onder andere ook Suzanne van Leonard Cohen.

 Het betekende een jaar later de doorbraak van Leonard Cohen met zijn legendarische debuutalbum Songs of Leonard Cohen. Hij was het die Collins stimuleerde om ook zelf songs te gaan schrijven. Diezelfde dag nog schreef ze het toepasselijk getitelde Since You’ve Asked, wat tegenwoordig ook de naam van haar podcast is. Sindsdien kwamen die zelfgeschreven songs  geregeld op haar albums terecht.

Spellbound is echter het eerste album, waarvoor ze alle nummers zelf schreef. In haar nieuwe songs klinkt veel nostalgie en geëngageerdheid door. Veelal gaan ze over de up en downs van haar bewogen leven. Soms haalde ze ook inspiratie uit gedichten en boeken.

Onder andere uit de autobiografie “The Seven Storey Mountain” van Thomas Merton. Merton was een Trappistenmonnik, theoloog, mysticus en pacifist, die zich actief inzette tegen de oorlog in Vietnam. Hij stierf op pas drieënvijftigjarige leeftijd onder verdachte omstandigheden in Thailand. Hij ligt begraven in de abdij van Gethsemani in Kentucky. In deze inspirerende omgeving schreef trouwens Cameron Blake enkele jaren geleden zijn liedjes voor zijn album Censor the Silence.

Op vier liedjes zingt Ari Hest mee. Met hem nam ze in 2016 het bijzonder fraaie album Silver Skies Blue op, waarvoor ze de meeste liedjes samen schreven. Verder kreeg ze onder andere hulp van de bekende bassist Tony Levin. Het album is opgedragen aan Pete Seeger en Woody Guthrie. De liedjes werden recent door Collins geschreven, op bonustrack The Blizzard, haar evergreen, na.

Bij het album zit een keurig verzorgd boekje met de nodige achtergrondinformatie over de songs. Haar stem klinkt overigens nog steeds kristalhelder en gelukkig komt ze in november naar Nederland en België voor concerten. Spellbound is een overtuigend bewijs dat Collins nog lang niet is uitgeblust, sterker nog het behoort tot haar meest fraaie albums uit haar oeuvre.     

Theo Volk

Releasedatum : 25 februari 2022 Cleopatra

Website : http://www.judycollins.com

 

Judy Collins live :

5-11 BORGERHOUT : De Roma

6-11 UTRECHT : TivoliVredenburg

Alice Di Micele : Every Seed We Plant

 


Tijdens het mixen van haar vorige schitterende album One with the Tide besloten Alice en Bret Levick de Tom Petty tribute band Petty Thievery te beginnen. Het kruipen in ander mans liedjes leverde Alice nieuwe inzichten voor het schrijven van liedjes op.

Haar zestiende album Every Seed We Plant is weer een bijzonder gevarieerd album waarop invloeden te horen zijn uit folk, jazz, blues, R&B, en rock & roll. Zoals altijd maakt ze optimaal gebruik van haar (kop)stem, die zowel bijzonder krachtig als meer gevoelig kan klinken.

Ook de onderwerpen zijn gevarieerd van luchtige liefdesliedjes als Free, vrolijke songs als Sunrise, maar ook liedjes als het zeer indringende Dry Winter en Alone, die over verdriet en depressie gaan.

De liedjes kunnen erg persoonlijk zijn, zoals de titelsong. Every Seed is geïnspireerd door Alice's dierbare vriend en oudste van de Takelma-stam, Agnes Pilgrim Baker. 'Het is geschreven op weg naar het gedenkteken van oma Aggie. Het lied overviel me, stroomde uit me alsof oma me begeleidde. Ik schreef het, speelde het een keer en zong het die dag voor haar familie en vrienden.”, aldus Alice.

De aanstekelijke song Jersey is actueler dan Alice zou willen. Alice is geboren in Elizabeth, New Jersey en dat maakte haar volgens eigen zeggen tot wie ze nu is, maar verderop worden verwijzingen gemaakt naar haar Oekraïnse roots :

 

“I grew up in Jersey go head, make a joke

I don’t care what you think cause I know things that you don’t know

I grew up in Jersey and it made me who i am

I see things here much different than you can

 

you see things in black and white. i see shades of beige and brown

I’m not aiming for a fight. i don’t wanna keep you down

I come from the smorgasbord where everybody knows their name

we aren’t just colors on a chart we’re from the places our ancestors came

 

some of us survivors

of genocide and hate

our stories cry a warning

we must heed before its too damn late

we must heed before its too damn late

we must heed before its too late”


Voor mij heeft dit liedje een persoonlijk tintje, de broer van mijn oma had meer dan twintig jaar een kruidenierszaak in Passaic, twintig mijl verwijderd van Alice’s geboortestad Elizabeth. Alice  lijkt trouwens heel erg op haar Oekraïnse overgrootmoeder.

Tot de meest indrukwekkende songs behoort zeker Dispatch. Het handelt over de geruchtmakende dood van Kenneth Chamberlain, die in 2011 in zijn eigen huis getaserd en vermoord werd door een politiekogel. De agenten die erbij betrokken waren werden beschuldigd van racisme.  

Every Seed We Plant maakt nog meer indruk dan de voorganger. Hopelijk brengt dit album haar eindelijk eens naar Nederland, want Alice is van uitzonderlijke klasse.

Theo Volk

Releasedatum : 11 maart 2022 Independent

Website : https://www.alicedimicele.com

Kelly Pardekooper : AUTUMN

 


De afgelopen paar dagen had ik wat e-mailverkeer met Kelly, niet zozeer over zijn tiende werkstuk, de ep AUTUMN, maar om meer over zijn Nederlandse roots te achterhalen. Zijn betbetovergrootvader Martin Paardekooper blijkt op drieënvijftigjarige leefijd in 1856 samen met zijn kinderen vanuit Noordeloos in Zuid-Holland geëmigreerd te zijn naar Pella, Iowa, Verenigde Staten.

De familie van Kelly bleef generaties in die regio wonen. Vorig jaar verhuisde Kelly echter naar Las Vegas vanwege de nieuwe baan van zijn vrouw. Dat bezorgde hem ook nieuwe inspiratie, in 2020 had hij zijn gitaar namelijk totaal niet aangeraakt.

De bijzonder fraaie, rustig voortkabbelende opener Dejamos Ir (Spaans voor “we laten gaan”) zet meteen de toon. Het idee van het lied was volgens Kelly om de culturen een beetje in het verhaal te mengen. Het verlies van een mooie Mexicaans-Amerikaanse vrouw in Zuid-Californië. Zoiets dergelijks.  

Die rustige liedjes voeren de boventoon op het zeven nummers tellende AUTUMN.  Echte uitzondering vormt het rockende I’m Leaving. Bij Tried to Let Go had ik door de zang meteen associaties met Curse of Lono. AUTUMN werd fraai geproduceerd in Nashville door goede vriend  Teddy Morgan en voor het toetsenwerk kreeg hij hulp van Pat Sansone van Wilco.

Kelly loopt intussen al heel lang mee in het muziekwereldje, zo was hij al in 2003 te gast op Take Root. Hopelijk is hij gauw daar en elders in Nederland weer eens te zien, want AUTUMN mag dan wel niet zo lang duren, maar het is wel weer een schot in de roos. Wie weet kan hij dan misschien ook Nederlandse familie ontmoeten.

Theo Volk

Releasedatum : 4 maart 2022 Independent/Coast to Coast

Website : https://kellypardekooper.com

Eva De Roovere : Hier en Nu

 


De veelzijdige Eva De Roovere kreeg thuis een verscheidenheid aan muziek met de paplepel ingegoten. Haar ouders lieten haar zowel met klassieke als populaire muziek (waaronder kleinkunst) kennismaken. Eva studeerde zowel aan de kleinkunstafdeling van Studio Herman Teirlinck  als Jazz Studio Tritonus in Antwerpen.

Aan het begin van haar carrière verdeelde ze haar tijd tussen muziek en cabaret. In 1999 won ze de juryprijs van het Leids Cabaret Festival met Eeef & Coo, een samenwerking met Colette Notenboom. Daarnaast nam ze 4 albums met Kadril, 2 met Oblomow en 2 albums met Gerry De Mol op, waaronder het zeer succesrijke Kleine Blote Liedjes.

Haar grote doorbraak in Nederland bereikte ze in 2006 met haar solodebuut De Jager. Het erotisch getinte Fantastig Toch hiervan werd twee keer een grote hit. Op dit album combineert ze op geslaagde wijze de folk van Kadril met chanson en soms wat opzwepende rock.

Als ik me niet vergis is Hier en Nu haar zevende album. Zoals altijd zijn haar liedjes niet in een bepaald hokje te stoppen. Ook deze keer hoor je allerhande invloeden terug in haar popliedjes, tot aan jazzy accenten aan toe. De eerste aanstekelijke voorbode van het album was Spijt en op Valentijnsdag verscheen de eveneens uitstekende, poëtische tweede single Stroom.

Ook deze keer valt er tekstueel veel te genieten. Eva weet in haar teksten haar gedachten in weinig woorden neer te zetten (“Voor hem ga ik door het vuur, voor haar van de brug”). Met Hier en Nu bewijst Eva nog steeds mee te tellen. Binnenkort zal ze weer live te aanschouwen zijn, uiteraard vind de aftrap plaats in geboorteplaats Lier.      

Theo Volk

Releasedatum : 4 maart 2022 Eigen beheer/Starman Records

Website : https://www.evaderoovere.be

 

Eva de Roovere live :

Try outs:

10-03 LIER :  De Zimmer

25-03 STASEGEM :  Zuiderkouter

28-03 MECHELEN : De Vleeshalle

Release Shows:

05-04 BRUSSEL : AB

21-05 DRANOUTER : Muziekcentrum

09-06 GENT : Minard

16-06 ANTWERPEN : De Roma