Zach Russell : Where the Flowers Meet the Dew

 


Voordat Zach Russell uit Knoxville, Tennessee singer-songwriter werd had hij zeven jaar lang de meest uiteenlopende baantjes. Zo was hij karaoke gastheer, manager van een schoenenzaak, legde hij irrigatiesystemen aan en was timmerman. Ook reisde hij met singer-songwriter Tyler Childers de wereld over om diens merchandise te regelen. 

Muziek speelde al vroeg een allesbepalende rol in Zach’s leven. In zijn jeugd kwam hij in aanraking met de kerkelijke muziek in de Baptistenkerk. Hij luisterde verder naar hiphop, rock en country. Tussen 2011 t/m 2015 studeerde hij Songwriting aan Middle Tennessee State University (MTSU). In 2012 produceerde hij al het hiphopalbum Self Justification : Purp & Debos - chapter 1 wat hij samen met cLee maakte. Tussen 2016 en 2020 begon hij eigen sound te ontwikkelen, die hem vooral richting country stuurde. 

In 2021 verscheen de EP The Creek, die meteen een contract opleverde bij Thirty Tigers. Vervolgens werkte hij achttien maanden hard aan debuutalbum Where the Flowers Meet the Dew. Naast de nodige countryinvloeden, klinkt ook elektrische folk door (What You Want Comes to You) maar bijvoorbeeld ook zestiger jaren R&B (Milk & Honey). 

Zijn teksten zijn regelmatig tongue-in-cheek, vol met humor. In Born Again zingt hij over de worstelingen met zijn geloof in zijn jeugd. Overigens een geweldige opgebouwde song, die begint als rockabilly, het middenstuk is psychedelisch en eindigt in een funky, groovy jam met heerlijk gitaarspel. Toch is het vooral zijn zang die Where the Flowers Meet the Dew direct een uiterst prettige luisterervaring maakt. Overtuigend debuut, volgens mij is een Zach een blijvertje!

Theo Volk

Releasedatum : 1 december 2023 Carlboro/Thirty Tigers

Website : https://www.zachrussellmusic.com


Spell Songs : Gifts of Light

 


Tot de meest interessante hedendaagse (indie) folkacts kan zeker Spell Songs gerekend worden. Een supergroep bestaande uit Beth Porter (zang, cello), Jim Molyneux (zang, piano, percussie), Julie Fowlis (zang, fluit, percussie), Karine Polwart (zang, harmonium, bas), Kris Drever (zang, gitaren, bas), Rachel Newton (zang, harp, altviool) en Seckou Keita (zang, kora).

Tot nu toe brachten ze twee prachtig door Jackie Morris geïllustreerde albums in boekvorm uit. Het eerste album Spell Songs verscheen onder de naam The Lost Words het tweede album Let the Light In onder Spell Songs. Allebei geproduceerd door Andy Bell. De boeken The Lost Words & The Lost Spells van schrijver Robert Macfarlane en illustrator Jackie Morris vormen een rijke inspiratiebron voor Spell Songs, waarin de liefde voor de natuur nooit ver weg is.

Gifts of Light is een bijzonder fraai livealbum dat gedeeltelijk werd opgenomen tijdens hun tournee vorig jaar in Birmingham Symphony Hall en voor het andere deel in 2021 in de Hintze Hall van het Natural History Museum. Opgevoerd voor voorbeeldig publiek, dat alleen applaudisserend te horen is aan het eind van de nummers. Wat Spell Songs volledig uniek maakt is de perfecte symbiose van folk en wereldmuziek. Luister maar eens hoe in Otter de fluit van Fowlis volmaakt samen gaat met de kora van Keita. Het album werd voortreffelijk opgenomen, geproduceerd en gemixt door Andy Bell. Het wordt hoog tijd dat het gezelschap eens te bewonderen zal zijn in Nederland!

Theo Volk

Releasedatum : 1 december 2023 Hudson Records/ Quercus Records

Website : https://www.thelostwords.org

Jon Dee Graham : Only Dead for A Little While


 

Zowel op de voorzijde van de CD, als de achterzijde staat een afbeelding met een hoog knuffelgehalte. In beide gevallen betreft het, in zekere zin, Jon Dee Graham. Hij komt na een afwezigheid van enkele jaren met een paar nieuwe luisterrijke nummers. Zijn afwezigheid is kleurrijk verwoord in de titel van dit album; Only Dead for a Little While. Het lijkt alsof ik zelf al eerder afscheid had genomen van Jon Dee’s repertoire, want ik heb enkel zijn eerste drie cd’s in mijn collectie staan, en de laatste van die drie; Hooray For the Moon, dateert alweer van 2001. Daarna verschenen nog verschillende platen van zijn hand, en ik herinner mij dat ze niet allemaal bij mij in de smaak vielen. Die spiraal wordt met dit nieuwe object doorbroken. Intuïtief ervaar ik Only Dead for a Little White aanmerkelijk meer geïnspireerd, alsof de liefde voor muziek wederom een hoger plan heeft gekregen. Jon Dee Graham’s nieuwe album laat zich aanhoren als een persoonlijk wederopstanding, en de magie lijkt hersteld. De nummers zijn overwegend van JD zelf, naast een compositorische bijdrage van zijn vrouw, en zijn zoon.

Ik kan mij het beertje op de hoes goed voorstellen, want de muziek op dit album is in de eerste plaats geleefd, aandoenlijk en lekker rauw en zalvend tegelijk. Een heerlijke mix wat mij betreft. Tien nummers die het beste in JD naar boven halen. Verhalende nummers van een man die andermaal laat horen uit welk hout hij gesneden is, en hij presenteert zichzelf als een innemend, meelevende persoon, iets wat ik mij van zijn begin niet per se wist te herinneren. Muziek en teksten die vooral flirten met thema’s die zowel het leven als de dood behelzen. Teksten die het onvermijdelijke beschrijven. Death Ain’t Got No Mercy heeft de energie van een stompende blues. Geen genade. Voordat je het weet is weer iemand verdwenen. Allerminst vrolijk, maar verdrietig word je evenmin. Besef dat de dood een realiteit is komt steeds dichterbij. Gelukkig sluit Jon Dee af met een opluisterende meezinger; Lost in the Flood. Het geheel van deze door Jon Dee Graham gepresenteerde tien nummers maakt van dit album een opmerkelijk cohesierijke plaat. Gewoon even luisteren, wanneer je de kans krijgt. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 november 2023 Strolling Bones Records

Website : https://www.facebook.com/JonDeeGrahamOfficial/

Newland : Trust - Hope - Love

 


Eigenlijk had ik er rekening mee kunnen houden dat Eyecandy van de Friese singer-songwriter Alex Nieuwland dit jaar nog een opvolger zou kunnen krijgen. Beginjaren negentig maakte Alex Nieuwland (60) naam binnen de “Friese bries” met zijn band Pretty Green. Vervolgens stond muziek maken op een lager pitje vanwege zelfstandig ondernemerschap en de opvoeding van zijn kinderen. De laatste jaren verschenen een zevental soloalbums, allen gevuld met teksten geïnspireerd door dagelijkse dingen, personen, films en historie.

Net als de voorganger opent Eyecandy met een song, waarin John Lennon en Paul McCartney een rol spelen. Pizzas and Fairytales is een uitspraak die John Lennon deed over Paul McCartney na het uiteenvallen van de Beatles. Op de vraag wat hij vond van het solowerk van Paul zei John dat het allemaal niets om het lijf had. “You know it’s all pizzas and fairytales” In de song heeft Alex het over mensen die veel zeggen maar niets te melden hebben. De uitspraak werd trouwens later ook gebruikt als de titel van een niet officieel uitgebracht dubbelalbum uit 2005 van Paul McCartney.

Het album is iets soberder van opzet dan Eyecandy, je treft er geen groots, orkestraal opgebouwde song als Autumn Sonnet aan. Dit keer kreeg Alex alleen hulp in twee nummers van de in Friesland redelijk bekende zangeres Else van der Greft. Ze kreeg vooral bekendheid met de Friestalige band Bricquebec. Tegenwoordig heeft ze haar eigen band "Something Else" en het soloproject "The Meadow". Vooral in het fraaie liefdesliedje Shine is Else nadrukkelijk aanwezig als tweede stem.

Ook tot mijn favorieten reken ik het ingetogen I’m Better Now, dat over het overlijden van zijn moeder Trijntje gaat en het verdriet dat het afscheid moeten nemen van een geliefde met zich meebrengt. Zijn moeder overleed precies een jaar geleden op de gezegende leeftijd van 98.

Alex groeide op in een Leger des Heils gezin, waarin hij zich niet helemaal thuisvoelde en daardoor voor zijn gevoel een onbekende bleef voor mijn familie. Niet in de slechte zin van het woord overigens. Toch was zijn band met zijn vader en moeder tot op het laatst erg goed, ondanks hun verschillende leefwijzes. Het liedje I Don’t Think You Know Me gaat hierover.

Ook de afsluiter Two Hearts behoort tot mijn favorieten. Het lijkt me een liefdesliedje voor zijn vrouw, met wie hij al meer dan 35 jaar samen is. Alex is een muzikale doe-het-zelver, alle instrumenten worden door hem bespeeld ; gitaar, bas, toetsen, loops en samples. Trust - Hope - Love is iets soberder dan de voorganger, maar net zo fraai. Liefhebbers van alternatieve singer-songwriters zullen er zich weer geen buil aan vallen.

Theo Volk

Releasedatum : 1 december 2023 Eigen beheer

Website : https://www.newlandmusic.net/

Luther Dickinson : Magic Music For Family Folk

 


Luther Dickinson heeft zich als muzikant al lang laten gelden. Vanwege zijn solo werkzaamheden, maar vooral als zijnde vaste component van de North Mississippi Allstars. Luther zet de traditie voort die zijn legendarische vader had gestart. Luther, zelf vader van twee dochters, komt nu met muziek over de brug die aanvankelijk bedoeld was voor zijn eigen gezin. Sommige opnames lagen al even op de plank, maar men besloot het oorspronkelijk initiatief verder uit te bouwen en kleur te geven. Behalve zijn dochters en moeder, Mary Lindsay, schoven ook zangeressen als Yola, Amy LaVere, Sharisse Norman en Allison Russell aan. Het is een lichtvoetig album geworden waarin zowel spannende als educatief bedoelde kinderverhaaltjes centraal staan. Overwegend traditionele nummers, maar op smaak gebracht door Luther Dickinson, en het gezelschap dat hem daarin bijstond. Muziek die past bij voor het slapen gaan, voor in de schemerrijke uurtjes, waarbij dierfiguren de hoofdrollen in de verhalen naar zich toe trekken.

Je kan bij het horen van Magic Music For Family Folk wel degelijk een bruggetje maken naar het gebruikelijke repertoire van Dickinson. Het zuidelijke karakter vind je zondermeer terug, en inderdaad de Roots elementen zijn gebleven. De doelgroep is voor de verandering gericht op jonge kinderen, waarbij ik durf te stellen dat het een zeer lieflijk geheel is geworden. Mijn kleindochter moet weliswaar nog drie worden, maar ik vermoed dat zij, ondanks dat de verhaaltjes Engelstalig zijn, de aandoenlijke sfeer wel oppakt. En ik durf erbij te vertellen dat opa ’t zelf ook leuk vindt om naar te luisteren. Niet een album die de jaarlijstjes haalt, maar de goede intenties van Luther Dickinson weet ik voor 100 procent te waarderen. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 november 2023 New West Records

The Furrow Collective : We Know by the Moon

 


De Engels/Schotse supergroep The Furrow Colective bestaat uit Lucy Farrell, Rachel Newton, Emily Portman en Alasdair Roberts. Met hun vorige albums wisten ze de nodige lovende recensies en prijzen in de wacht te slepen. Hun laatste album Fathoms dateerde helaas alweer van vijf jaar terug.

Hun nieuwe album We Know by the Moon heeft de maan als algemeen thema. Het viertal licht toe : "The moon, the stars, darkness and night are threads woven through these songs. Songs to be listened to after dark, by candlelight, firelight, or under the cold, steady light of our constant lunar companion.".

Het album herbergt vooral Engelse en Schotse traditionals. Uitzondering is The Hurdy-Gurdy Man, wat een cover is van Schubert’s Der Leiermann. Een traditional wordt in het Gaelic gezongen, Fhada Leam an Oidhche Gheamhraidh, een klaaglied over de heemwei van een emigrant van de isle of Lewis. Uiteraard was Andy Bell producer van dienst.

Dit jaar brachten trouwens Roberts en Farrell fraaie soloalbums uit. Het fraaie debuutalbum We Are Only Sound van Farrell werd opgenomen door Andy Bell in het huis van Gabriel Drake, het middeleeuwse Much Wenlock Abbey, gebruikmakend van Nick Drake’s piano en gitaar.

Lucy’s moeder May maakte de prachtige hoes en illustraties bij de liedjes voor We Know by the Moon. Het album behoort zonder twijfel tot de fraaiste traditionele folk albums van 2023. Voor een uitgebreide recensie verwijs ik graag naar deze op de website van Folkradio UK.

Theo Volk

Releasedatum : 27 november 2023 Hudson Records

Website : http://www.thefurrowcollective.co.uk/

Wendy Webb : Silver Lining

 


Bijna zeven jaar terug was het vijfde album Step Out of Line van Wendy Webb een zeer aangename verrassing voor mij. Niet alleen bleek Wendy een buitengewoon goede zangeres, maar werd ik getrakteerd op smaakvol gearrangeerde liedjes. Veertien geweldige muzikanten waaronder Wayne Jackson (Memphis Horns), David Grissom, Mark T Jordan, Willie Weeks en Dan Dugmore verfraaiden ondermeer de songs. Aan zes van de songs werkte toen producer Mark Keller mee. Songs waarin elementen van folk, jazz, blues en pop terug te horen waren.

Dit keer schreef Keller mee aan titelsong Silver Lining. Tevens werkte hij mee aan een nieuwe versie van Children on the Blue, de eerste song die Wendy in 1972 op veertienjarige leeftijd schreef. De nieuwe versie is opgedragen aan haar vader. Wendy is van hetzelfde bouwjaar als ik en het is dan niet zo verwonderlijk dat ze net als ik een grote voorliefde heeft voor singer-songwriters uit die tijd als Laura Nyro en Carole King.

De enige cover op het album is I’ve Grown Accustomed To Your face. Een vaak opgenomen nummer, van Frank Sinatra, Rosemary Clooney tot aan Wes Montgomery. Deze keer werkten minder muzikanten mee aan Silver Lining. De opnames vonden plaats in een moeilijke periode voor Wendy en haar man, schrijver Randy Wayne White. Hun woning op Sanibel eiland werd verwoest door een orkaan.

Gelukkig bleef de studio van producer John McLane gespaard. Hij is niet alleen producer maar nam ook de nodige instrumenten voor zijn rekening. Danny Morgan speelt bongo, akoestisch gitaar en percussie en Cowboy Eddie Long speelt dobro op Blue Skies on the Way. Ook deze keer weer bevatten de songs elementen uit de folk, jazz, blues en pop en zelfs wat Latin invloeden. Andermaal zijn de songs smaakvol gearrangeerd, vooral de blazerbijdrages bevallen me goed. De zang en pianospel van Wendy werden live opgenomen. Silver Lining is wat soberder dan de voorganger, maar bevalt me intussen nog beter dan de al fraaie voorganger.

Theo Volk

Releasedatum : 15 november 2023 Spooky Moon Records

Website : http://www.wendywebbmusic.com/

Alderson : Erinyes

 


Achter Alderson gaat de Belgische zangeres/multi-instrumentalist/arrangeur/producer Nel Ponsaers schuil. Zij studeerde af als jazz zangeres aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Intussen is ze al meer dan twintig jaar actief in de muziek. Ze maakt al sinds 2005 deel uit van The Golden Glows, waarvan ik eergisteren hun nieuwe album Sunrise besprak.

Daarnaast vormt ze samen met Peter Verhelst het duo índio LOURO. Zij mixen op inventieve wijze de eenvoud van bossa nova met de sensualiteit van flamenco en de intensiteit van Afrikaanse muziek. Ook maakt ze als toetsenist en zangeres deel uit van de liveband van Stef Kamil Carlens.

En dan is er nu haar solodebuut Erinyes. Nel is al heel haar muzikale carrière op zoek naar nieuwe geluiden. Die ideeën werden regelmatig opgedaan tijdens haar verre reizen en de tijd dat ze in Brazilië woonde. Erinyes is persoonlijk, subtiel en minimalistisch. De meest persoonlijke muziek die Nel ooit schreef. “Ik heb een negatieve energiebom omgezet in pure emotie, wat ook de motivatie was om deze plaat te maken”, legt ze uit.

Het album bevat muzikale zelfportretten die worden afgewisseld met drie woede-uitbarstingen, geïnspireerd door drie Griekse Erinyen. Alecto, de onverbiddelijke, Megaera, de afkeurende, en Tisiphone, de bestraffende. De Erinyen zijn mythologische figuren. Het zijn godinnen van de wraak, die degenen die onrecht hadden gedaan, achtervolgden en kwelden. De Erinyen leefden in de onderwereld en kwamen naar de aarde toen een crimineel met hun wraak gestraft moest worden.

Er zitten veel verwijzingen in het album. Als je goed luistert, hoor je zowel de avonturen van Alice in Wonderland als de mythologie.”. Voor haar dromerigere, alternatieve indie songs kreeg ze bekwame hulp van bassist Frederic Lyenn Jacques (Dans Dans en Mark Lanegan) en drummer Frederik Meulyzer. Erinyes wist mij pijlsnel te beklijven, prachtplaat.

Theo Volk

Releasedatum : 17 november 2023 Eigen beheer

Website : https://nelponsaers.be/band, índio LOURO,

The Golden Glows : Sunrise

 


In 2005 werd in Antwerpen het trio The Golden Glows geformeerd, bestaande uit Bram Van Moorhem, Nel Ponsaers en Katleen Scheir. Laatstgenoemde ken ik als de partner van Jan Muylaert, die Salmon Bookings runt, waar een aantal uitstekende artiesten onderdak vinden. In 2018 recenseerde ik het prachtige soloalbum Border Guards van Katleen, wat dat jaar ook hoge ogen gooide in mijn eindejaarlijst.

Vervolgens kwam ik met terugwerkende kracht in aanraking met de albums van The Golden Glows. Een jaar later besprak ik hun in eigen beheer uitgebrachte album The Songbook of Harry Smith. De titel verwijst naar Anthology of American Folk Music, dat gezien kan worden als de bijbel op het gebied van country, folk en blues. Het werd eind jaren veertig samengesteld door excentriekeling Harry Smith, die uit zijn immense verzameling 78 toerenplaten vierentachtig nummers uitkoos stammend uit de periode 1926-1933 en in 1952 uitgebracht werd door Folkways.

Sunrise is het eerste album wat niet in eigen beheer wordt uitgebracht, maar op het Nederlandse kwaliteitslabel Excelsior. Op het nieuwe album gaat men terug naar de basis, alleen gitaar en fantastische meerstemmige zang. Meer heeft men niet nodig in deze, op een na, zelfgeschreven songs, die geworteld zijn in de Amerikaanse rootsmuziek. Grotendeels geschreven door Bram, en gedeeltelijk ook door Nel.

De titel Sunrise verwijst naar de zonsopgang als universeel symbool voor vernieuwing. Hurricane is volgens Bram de lastigste song van Sunrise om live te brengen. Door haarscherpe overgangen op de gitaar, maar vooral door de emotionele lading. Het is een van de meest eerlijke en persoonlijke nummers, die hij  tot nu toe schreef. De reeds vrijgegeven single California (Golden State) is een liedje over reizen, dromen en thuiskomen in jezelf. De enige cover is Blue Crystal Fire van Robbie Basho afkomstig van diens cultklassieker Visions of the Country uit 1978.

Nick Cave is een van de belangrijkste inspiratiebronnen van het trio, maar voor wie geïnteresseerd is in de bewuste en onbewuste inspiratiebronnen voor Sunrise kan die eventueel hier vinden. Ondanks de sobere invulling van de ingetogen songs weten ze door de geweldige zang gemakkelijk de luisteraar te beklijven. Het zijn trouwens drukke tijden voor het trio, met name voor Nel, die afgelopen vrijdag onder de artiestennaam Alderson haar solodebuut Erinyes uitbracht.

Theo Volk

Releasedatum : 24 november 2023 Excelsior

Website : https://goldenglows.be/

Grey DeLisle : She’s an Angel

 



Tussen 2000 en 2005 bracht Grey Delisle vier studioalbums en een livealbum uit. Die bezorgden haar ook in Nederland de nodige populariteit. In 2003 was ze samen met onder andere Vic Chesnutt, Dayna Kurtz, David Olney, Jennie Stearns, Mia Doi Todd en The Walkabouts te zien op TakeRoot, toen nog gehouden in De Smelt, Assen. Vooral haar album Homewrecker heb ik grijsgedraaid. In januari 2017 schreef ik er met terugwerkende kracht een recensie over en stuurde de link naar Grey. Waarop ik een leuke reactie van haar kreeg en had hierdoor vervolgens nog af en toe contact met haar.

Groot was de verrassing een paar jaar terug, dat ze meedeelde dat ze weer songs aan het schrijven was. Erin Grey Van Oosbree, met Nederlands/Iers/Mexicaanse roots, verdiende vooral haar boterham als stemactrice. Haar stem is sinds 1996 bijvoorbeeld te horen in The Simpsons en Scooby Doo. Intussen leende ze haar stem al aan meer dan 2000 rollen.

Toch kroop gelukkig het bloed waar het niet gaan kan en verschenen er vorig jaar binnen een week al twee fraaie albums van haar. Eerst het toepasselijk getitelde coveralbum Borrowed, de titel slaat zowel op de gecoverde liedjes als op haar drie kinderen. En het eerste instantie vooral voor kinderen bedoelde album Princess Mike met haar groep The Roughhouses. Een album met een half uurtje onvervalste rock ‘n’ roll.

She’s an Angel is echter vooral onvervalste country. Voor dertien van de veertien nieuwe liedjes schreef Grey zelf de muziek, voor de teksten kreeg ze soms de hulp van anderen. Daarnaast een schitterende cover van Billy Vera’s I Really Got the Feeling, oorspronkelijk geschreven voor Dolly Parton. Af en toe is in de liedjes de invloed van de jongere Johnny Cash te horen. Uiteraard ontbreekt de kenmerkende humor van Grey niet. Haar nieuwe album gaat er weer in als gesneden koek, fijn dat ze weer helemaal terug is!

Theo Volk

Releasedatum : 7 november 2023 Hummin’bird

Europese releasedatum : 19 januari 2024

Website : https://www.greydelislegriffin.com/

Afton Wolfe : The Harvest


 

Eerder dit jaar verscheen van Afton Wolfe al de uitstekende EP Twenty-Three. Ik besloot mijn recensie erover met de woorden “Twenty-Three is een uitstekend minialbum, dat doet verlangen naar meer.”. Veel sneller dan verwacht verschijnt opvolger The Harvest. Hierop vertolkt hij een zevental songs van zijn schoonvader L.H. Halliburton.

De EP begint opmerkelijk opgewekt vooral door de gebruikte mondharmonica en fluit met het titelnummer, wat snel blijft hangen bij de luisteraar. Zelf hoor ik liever meer zijn rauwe kant zoals in New Orleans Going Down, een song over de gevolgen van orkaan Katrina. Door zijn zang dringt automatisch de associatie met Tom Waits op.

Wolfe is dan ook altijd te vinden als gast op het legendarische jaarlijkse Tom Wait's eerbetoon in East Nashville om geld in te zamelen voor Second Harvest, geleid en samengesteld door Mary Sack met een verzameling artiesten die een aanzienlijke impact hebben gehad op het ontstaan en groei van de zeer gerespecteerde muziekscene in East Nashville. Wolfe wordt begeleid door uitstekende muzikanten. De productie was in de bekwame handen van Doc Sarlo, die ook meespeelde op The Harvest.

Theo Volk

Releasedatum : 17 november 2023 Grandiflora Records (Independent)

Website : https://aftonwolfe.com/

SONDER : SONDER

 


De singles Anywhere en 16 leverden reeds de nodige positieve reacties en airplay op. Ook in Nederland. SONDER is een groep rondom de Belgisch/Spaanse singer-songwriter Kirstie De Kerf (Kirstie DiAlegria). Met name de song Anywhere is aanstekelijk, maar het is de wat op Leslie Feist gelijkende stem die de kers op de taart vormt in de songs. Voor hun debuutalbum SONDER trok men naar Clockwork Owl Studio van producer Tim Bidwell in Brighton. Deze ervaren producer werkte onder andere samen met John Smith, Fink en Danni Nicholls. Ook was hij bijvoorbeeld arrangeur van Terry Callier’s album Lookin’ Out. Ongetwijfeld zal de inbreng van Bidwell groot geweest zijn.

Het is een album vol sfeervolle, spannende songs geworden. De opener Anywhere laat de luisteraar meteen naar het puntje van de stoel schuiven. De fraaie zang wordt omlijst met inventieve bijdragen van de ritmesectie en geweldig gitaarspel van Joël Stevens. Ook de overige songs worden prachtig ingekleurd. Haar stem komt het best tot zijn recht in de ingetogen nummers. Vooral Lost, waarop ze zichzelf begeleid op piano, komt diep bij me binnen. Erg persoonlijk lijkt me Doubts, wat een onderhuidse spanning heeft. Een van de oudste songs is volgens mij Ultimate Freedom (2019), wat  de tijd heeft gekregen om verder te evolueren. SONDER had bijzonder weinig tijd nodig om mij volledig te overtuigen.        

Theo Volk

Releasedatum : 17 november 2023 Independent

Website : http://www.kirstiedialegria.com/

SONDER live :

23-11 HOBOKEN : Club Cantin

14-12 HOBOKEN : Gravenhof , Album Release

21-12 ZANDVOORT : Het Wapen van Zandvoort

Jaouad : Homo Universalis

 


Letterlijk betekent homo universalis: de algemene mens, een geleerd iemand die van alle markten thuis is, niet per se alleen intellectueel. Homo Universalis is de toepasselijk gekozen titel van het tweede album van Jaouad Alloul (38). Reeds op de lagere school wint Jaouad een zangwedstrijd. Hij heeft een opleiding gevolgd als banketbakker. Intussen heeft hij ook de nodige vlieguren gemaakt als muzikant en debuteerde hij als schrijver met het boek “De Meisje”.  Bovendien stond hij vele jaren  op de planken als drag queen “Mira Mirage”.

Op de hoes zijn de tatoeages van Jaouad te zien, die zijn bewogen levensverhaal vertellen. Als jongetje denkt hij dat een meisje is en wordt verliefd op Jens, een klasgenoot. Een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in zijn leven is op vijftienjarige leeftijd het overlijden van zijn moeder Oumi, zijn grote rots in de branding. Hij weet met zichzelf geen raad en gaat hierna een jaar in Parijs wonen en werkt er als patissier/chocolatier. Tevens gaat er volledig nieuwe wereld voor hem open: hij kan er in alle vrijheid mijn seksualiteit beleven. Na nog de nodige andere hobbels komt zijn leven in een rustiger vaarwater. Tegenwoordig is hij gelukkig met zijn echtgenoot Jeroen Vanluyten, aan wie Homo Universalis is opgedragen.

Bekendheid kreeg Jaouad tien jaar geleden door zijn deelname aan The Voice van Vlaanderen en schreef hij mee aan het lied “Because of You”, waarmee Gustaph België vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival in Liverpool. Jaouad slaat als multi-disciplinair kunstenaar bruggen tussen de verschillende identiteiten die hij rijk is. Een artistieke kameleon bij uitstek en een graag geziene gast bij de media. Hij speelt graag met de thema’s gender identiteit en religie en gaat daarbij de controverse niet uit weg. Tijdens zijn passionele live performances gaat hij helemaal loos in zijn funky en soulvolle songs.

Homo Universalis is gelukkig dan ook live opgenomen, waardoor zijn geweldige zangkwaliteiten nog meer tot zijn rechtkomen. Die opnames vonden plaats in The Rabbit Field, de studio van producer Stef Kamil Carlens in Hoboken, vlak bij Antwerpen. Op een na schreef Jaouad alle liedjes met Daniel Menezes, die ook zijn funky basspel tentoonspreidt, vooral in Shake It Off. Eenmaal klinkt in zijn soulvolle songs heel subtiel zijn Marokkaanse roots door (I Forgive You). De liedjes werden geschreven voor de muzikale boekvoorstelling "De Meisje"

De nieuwe nummers staan bol van de levenslust, liefde en spelplezier. De hoesfoto is gemaakt door de bekende Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren, ook verantwoordelijk voor de hoes van Blackened Cities van Melanie De Biasio. Jaouad is iemand met een duidelijke boodschap en levert daarnaast een heerlijk souvol album af. Zeer warm aanbevolen!

Theo Volk

Releasedatum : 1 december 2023 Sjamaan/Starman Records

Website : https://jaouad.be/

Aure : A Few Notes

 


Bij het Belgische Mayway Records hebben ze een goede neus voor muzikaal talent. Zo verschenen dit jaar daar al de prachtige albums Ao Mar van Ão en Oh Dear van Isolde Lasoen. Maar ook de zeer getalenteerde singer-songwriter Meskerem Mees vindt er bijvoorbeeld onderdak. Parisienne Aure Delaroiere heeft als eerste buitenlander de eer om een contract te tekenen bij Mayway Records.

Van huis uit is Delaroiere architect en heeft in Parijs haar eigen bedrijf MPM architecture. Muziek kwam pas laat op haar pad. Bijna alle zes liedjes voor haar debuut EP A Few Notes werden geschreven tijdens de paar jaar dat ze in Mexico woonde. Het eerste wat opvalt bij beluistering is haar verleidelijke, bedwelmende stem. Haar akoestische folksongs zullen een gewillig oor vinden bij liefhebbers van bijvoorbeeld Nico, Nick Drake, Françoise Hardy, Jessice Pratt en Lhasa De Sela.

Voor de arrangementen kon ze rekenen op de hulp van Ambroise Willaume (aka Sage, ook bekend van de in Frankrijk populaire band Revolver), en de Engelse singer-songwriter Piers Faccini hielp met de Engelse lyrics voor vier van de songs. Daarnaast zingt Aure ook in het Frans en het Spaans. De samenwerking met Piers Faccini lag voor de hand, Aure komt oorspronkelijk uit de Zuid-Franse regio Les Cévennes, waar Faccini een studio heeft. A Few Notes werd opgenomen in bijzonder sobere bezetting, waardoor de focus nog meer op haar prachtige stem komt te liggen.

In haar spaarzame, directe teksten zingt ze over haar persoonlijke twijfels en de liefde. Haar liedjes komen diep bij de luisteraar binnen niet in de laatste plaats door de galm in de kapel waar het is  opgenomen. Geen wonder dat bekende radiomakers als Ayco Duyster en Leo Blokhuis al voor de bijl gingen. Het is voor mij zo klaar als een klontje, Aure wacht een gouden muzikale toekomst.

Theo Volk

Releasedatum : 24 november 2023 Mayway Records

Website : https://maywayrecords.com/artists/aure/

 

Aure live:

15-11 MAASTRICHT : Muziekgieterij (support Marble Sounds)

16-11 ZAVENTEM : CC De Factorij (support Marble Sounds)

17-11 DEINZE : Leietheater (support Marble Sounds)

28-11 ANTWERPEN : Rock Lobster

29-11 ANTWERPEN : De Roma (support Ão)

25-05 AMSTERDAM : Paradiso

The Clockworks : Exit Strategy

 


Het begon allemaal voor het viertal van The Clockworks halverwege de jaren tien op het St. Raphaels College in Loughrea, gelegen zo’n veertig kilometer ten oosten van de studentenstad Galway. Loughrea is een mooi stadje van nog geen tienduizend zielen, ook de geboorteplaats van de begenadigde singer-songwriter Ultan Conlon. Een goede vriend van de band, hij was een van de eersten, voor wie ze als support act mochten optreden.

Al snel begint de roem te groeien en verkopen ze in mei 2018 de bekende Roisín Dubh in Galway uit. Hierna trekken ze de stoute schoenen aan en besluiten in januari 2019 hun geluk te gaan beproeven in Londen. Ze nemen, gevoed door blind vertrouwen en vastberadenheid, hun intrek in een flat boven een bakkerij in Noord-Londen. Dat vertrouwen blijkt terecht, binnen een maand tekenen ze een contract bij het singles label Creation23. Vele optredens volgen, ook in Nederland, zoals bijvoorbeeld in Paradiso en op de festivals The Great Escape en Eurosonic.

De ambitieuze rockband neemt vervolgens voormalig Suede-gitarist Bernard Butler in de arm als producer. Naast veel producerswerk, waaronder het magnifieke Old Wow van Sam Lee, bracht hij vorig jaar samen met Jessie Buckley het bijzonder fraaie album For All Our Days That Tear the Heart uit.

Exit Strategy draait om een hoofdpersoon die van Galway naar Londen verhuist op zoek naar betekenis, ervan overtuigd dat de oplossing, als hoofdpersoon in de film over zijn eigen leven, ligt in het veranderen van zijn omgeving en het optreden als iemand die hij niet is. Het album is zowel een spiegel als een portaal en belooft ontmoetingen met manipulatieve bazen, kwaadaardige reclamebureaus, een verbroken pact om naar Australië te vluchten, aanvaringen met de wet, vreemdgaande vriendjes, door drugs gedreven jongeren, hartzeer, paranoia, angst op sociale media en een dronken zanger verkleed als Jezus. Thematisch racet het album tussen emoties, tussen ironie en oprechtheid, tussen soulsearching en ironisch vingerwijzen en eindigt waar het allemaal begon, zowel muzikaal als qua single-uitrol, met de nostalgisch/euforische eerste single Westway.

"We beginnen het verhaal van het album met de laatste scène, op dezelfde manier waarop sommige geweldige films, zoals Goodfellas, aan het einde beginnen" aldus zanger James McGregor. Tekstueel gezien is men vooral beïnvloed door films, muzikaal gezien zijn The clockworks een goed geoliede machine, die de gevoeligheid van pop met luidruchtige post-punk en door rock beïnvloede stijlen verweeft. De hechte ritmesectie bestaat uit drummer Damian Greaney en bassist Tom Freeman. Zanger James McGregor blijkt naast in uitbundige nummers ook goed uit de voeten te kunnen in rustigere, gevoeligere nummers als Hall of Fame en het gitaarspel van Seán Connelly vormt voor mij geregeld de kers op de taart.

Het album werd trouwens opgenomen in de legendarische Abbey Road Studios. Naast van Leon Pouwels van Written in Music kreeg het uitstekende conceptalbum Exit Strategy al een grote recensie in de nieuwe editie van Oor. Er zullen denk ik nog veel lovende recensies volgen.  

Theo Volk

Releasedatum : 10 november 2023 Life and Times

Website : https://www.theclockworks.band/

The Clockworks live :

11-04 BRUSSEL : AB

12-04 ROTTERDAM : Rotown

14-04 AMSTERDAM : Paradiso, kleine zaal

15-04 NIJMEGEN : Merleyn

La Belle Époque : Volume II

 


Twee jaar terug was het project La Belle Épogue van Danny van Tiggele (Mister and Mississippi, Tousch, Blaudzun) met debuutalbum Volume I meteen erg succesvol. Hierop ging hij de nodige samenwerkingen aan met veelal bekende namen uit de Nederlandse pop- en indiewereld, waaronder Blaudzun, Pablo van der Poel, Ruben Hein, Judy Blank, Anne Soldaat en Yorick van Norden. Vaak ook goede vrienden van hem. De tekst en melodie werd aangeleverd door degene die zong en in de meeste gevallen schreef Danny alleen de muziek.

Op Volume II kreeg Danny andermaal de hulp van niet de minsten ; Tessa Douwstra, Spike, Maxime Barlag, Camiel Meiresonne, Bertolf, Tim Knol & Cato van Dijck, Maurits Westerik, Robin Kester, Bent van Looy, Megan de Klerk, Anne Lieke Heusinkveld en Bas van Holt. Je hoort regelmatig invloeden uit de jaren zestig en zeventig, maar ook meer hedendaagse, zoals bijvoorbeeld de invloed van Wilco en Daryll-Ann.

Zo zou het bijzonder fraaie, door Maxime Barlag gezongen Wildflower uit de hoogtijdagen van Laurel Canyon kunnen dateren, die belangrijke zangeressen als Joni Mitchell en Judee Sill voortbracht. Niet zo vreemd dat Paul Bond hierop piano speelt, hij is net als ik een groot liefhebber van de muziek van Sill.

Danny is schijnbaar ook iemand die er altijd voor zijn vrienden is, als die door een moeilijke periode gaan, zoals in het geval van Maurits Westerik. Westerik over het ontstaan van het uptempo Back Where I Belong / Take It Slow :  “Eerlijk is eerlijk: Danny belde mij in een moeilijke periode van mijn leven. Ik zat in een negatieve wending en moest ruimte maken en op zoek naar een weg. De helaasheid der dingen, een samenloop van omstandigheden die ruimte biedt voor een nieuw perspectief en uitdagende aanpak ten behoeve van een ieder.

In voor- en tegenspoed heb ik mijn tijd vol openheid gedeeld met Danny en gaf hij mij de kans zijn muzikale wereld te omarmen zijn prachtige song in te kleuren met mijn wel en wee op dat moment. Uiteindelijk is er weer licht aan het einde van de tunnel. Deze energie deel ik met Danny en is te horen op Back Where I Belong / Take it Slow”. De song werd geschreven tijdens een zomerse tuinsessie bij Danny in de tuin en is uiteindelijk opgenomen in Heirloom Studio & Mailmen Studio.

Hoogtepunt vormt voor mij I’ve Searched All of My Skies gezongen door indiefolk zangeres Anne Lieke Heusinkveld (AKA la loye). Zij speelt ook in de begeleidingsband van Pitou.  Volume II is andermaal een gevarieerd album geworden met de crème de la crème van de Nederlandse muziek en in een geval Belgische (Bent van Looy). Hopelijk volgt er een derde deel, misschien kan Danny dan eventueel Pitou vragen om mee te werken.   

Theo Volk

Releasedatum : 10 november 2023 V2 Records

Website : https://www.dannyvantiggele.nl/

Terry Klein : Leave the Light On

 


Leave the Light On is intussen alweer het vierde album van de Texaanse singer-songwriter Terry Klein. De eerste twee werden geproduceerd door Walt Wilkins, de laatste twee door Thom Jutz. Jutz bracht zelf onlangs samen met Martin Simpson het prachtige, traditionele folkabum Nothing But Green Willow (The Songs Of Mary Sands And Jane Gentry) uit. Absoluut een aanrader voor liefhebbers van dit genre. Daarop is op enkele songs de fiddle van Tammy Rodgers te horen.

Hij werkte ook nu mee. Verder krijgt men hulp van Lynn Williams (drums), Tim Marks (bas) en Scotty Sanders (pedal steel guitar). Het album werd vorig jaar op 22 juni live in Nashville in slechts zeven uur opgenomen. Op 4 juli was reeds de master klaar. Het is Terry’s meest kwetsbare en persoonlijke album geworden.

Dat blijkt al meteen bij opener Shimmer and Hums, wat over zijn in december overleden stiefvader gaat. Om zeker te zijn dat die titel al niet gebruikt was, googlede hij de titel op internet en kwam op de website van Rachael Wren terecht. Van haar mocht hij haar werk “Anniversary” gebruiken als albumhoes. Zijn begeleiders kleuren de liedjes zonder uitzondering sober en fraai in.

Net als op de voorgangers blijkt Terry een verhalenverteller pur sang, in navolging van grote voorgangers als Townes Van Zandt en Guy Glark. Leave the Light On is andermaal een prachtplaat. Achtergrondinformatie van Terry zelf is eventueel hieronder te lezen.  

Theo Volk

Releasedatum : 10 november 2023 Independent

Website : https://terrykleinmusic.com/

The Songs :

Shimmers and Hums (full band). I wrote this one after my stepfather passed away last December. The three months after he passed, my notebook is literally filled with songs where I’m trying to figure it out, figure out what it means. I set it aside for a while and then one morning found my way to this. I did a google search on the words “shimmers and hums” just to make sure I wasn’t going to step on anyone’s creative toes. That led me to an interview with a painter from Brooklyn, NY named Rachael Wren. Rachael paints these big, big, beautiful canvases with shapes and colors arranged in a manner that, she said in the interview, she hopes creates an atmosphere that “shimmers and hums.” I went back and tweaked the last couple lines of the song and that was that. Rachael was gracious enough to allow me to use one of her paintings “Anniversary” on the album cover. My favorite line in this song is the one about the metal box with blue duct tape on the lid. And the bridge of this song is one of my favorite things that’s ever shown up on one of my records. (2023)

Blue Hill Bay (full band). I sure love Mt Desert Island in Maine. We’ve stayed a few times at a house that looks out on Blue Hill Bay toward Isle Au Haut. I’ve tried to write songs about this part of the world, but it’s a lot easier to write about somewhere you hate. Or at least it is for me. Then one winter morning in Austin (it does get cold here, believe it or not) I saw a cardinal sitting in a tree and the first line hit me and then the character presented himself and it came pretty quick after that. The rhythm on this is weird as hell, which I hope doesn’t freak people out. The math ends up as 4/4 time but you don’t think it is. My favorite line in this one is about the cop who tries to make our hero sweat in the dark (2022)

Wedding Day Eve (full band). There was a time when I was the designated grown-up in my family. If someone needed an executor or a trustee or anything like that, it fell on me. Probably because of my law degree. This reached its zenith when my little brother asked me to officiate his wedding ceremony in November 2015. I gave a little homily about what I consider the indispensable ingredients of a happy marriage. I became a full time songwriter a little while after that and my designated grown-up status has taken a hit. Last summer my sister-in-law got married. She didn't ask me to officiate, but she did ask me to play a show for the guests the night before the wedding. So I took the homily that I'd written for my little brother's wedding and turned it into a song. It was a lot easier than I feared it would be. I didn't know this when I wrote it, but I sang for the guests in an actual meadow so the chorus hit a little bit extra hard. The meadow reference itself comes from a Tom Waits interview in the New York Times some years ago.

“THERE’S AN EXPRESSION in classical music,” Tom Waits told me, one Saturday night in January, when he called to talk about where music happens. “It goes, ‘We went out to the meadow.’ You ever heard that one?”

I told Waits I hadn’t.

“It’s for those evenings,” he continued, “that can only be described in that way: There were no walls, there were no music stands, there weren’t even any instruments. There was no ceiling, there was no floor, we all went out to the meadow. It describes a feeling. Usually someone will say it, but they’re probably reluctant to say it — you might be afraid that only you went out to the meadow last night. But it’s one of those things where you go as a group. It’s not like: ‘Last night was a really great show for me and it sucked for you.’ No. We all went out to the meadow. There’s something magical about it. And you can never plan on it.”

Here's a link to the article:

https://www.nytimes.com/2017/03/01/t-magazine/beck-tom-waits-kendrick-lamar.html?searchRe

sultPosition=1 . My favorite line here is the one about every speck of dust. (2022)

 

This Too Shall Pass (full band). This song rocks and I love it. There’s the old parable about how a king or queen in some ancient place gathered all of the wisest people in the kingdom and asked them to come up with a phrase that works in all scenarios. The winner was the one who came back with “This Too Shall Pass.” And there’s a taoist story about a farmer whose horse runs away and then his son breaks his leg trying to tame one of the other horses and the neighbors are sympathetic and say “what a horrible thing” but the farmer just says “Maybe.” And then the next day the military comes to try to conscript the son but they don’t because he has a broken leg. I didn’t start out seeking to write a song based on those old stories. I was just sitting with my guitar one morning and the words “Skunk Face McGee walked into the bar” popped into my head, I think because I was reading Jim Harrison novellas. And then I just kept writing Lines to see where it went. My favorite line in this is the one about the blind squirrel. (2022)

Well Enough Alone (trio). This is the first song on the album that introduces you to the acoustic trio, me and Thomm and Tammy. It’s a companion piece to my song “Cheryl” on the last record. Basically it tells the same story, and it’s a gruesome one, from a different point of view. I got that idea from Marilynne Robinson, who’s now written four beautiful books about the same characters and events in a fictional Iowa town, each from a different perspective. My favorite line here is the second one because it comes out of nowhere and if you’re not paying attention at that point you’re just never going to pay attention. (2022)

A Dollar, Two Quarter, and a Dime (full band). This song and the next one are me at age 15. I wrote this one in 2019 but it didn’t fit on the last record or maybe it did but I have this strict rule that records have ten songs. I think when I wrote it I’d written my song “Does the Fish Feel the Knife” a few weeks earlier and I knew that was a good one and so I was trying to do something that had a similar feel. This track sounds cool, kind of like early Allman Brothers. It makes you feel like a cool person when you listen to it. Ardmore Way is a street in Central LA where a person could buy some marijuana in the late 80s, early 90s, if a person wanted to do such a thing. Two lines here are tied for my favorite here, the one about the pickle jar and the one about the latchkey blues. (2019)

Oh Melissa (full band). I wrote this in December of 2021, after I’d recorded the last record but before I’d released it. When I write anything, it could be a line or a verse or a whole song, I put it in a voice memo in my phone. If I think the song has promise, I’ll actually write the title rather than just allowing that automated iphone thing where they title the voice memo based on the geographic location where you made it. This is one of the ones where I actually wrote the title. And then I forgot about it. For a year. A full year. Sometimes I’ll scroll through the voice memos to see if there’s anything that grabs me and I found my way to this one and listened to it and was kind of bowled over. This is also me at 15. Some of my very favorite songs are the one where you know something bad is about to happen but the song doesn’t quite get there. Think “Empty as a Drum” by Turnpike or “King of California” by Dave Alvin. I guess it’s a bit like the Cormac McCarthy novels where nobody you care about dies on the page, you just find out that they're dead and that somehow makes it even more devastating. I think that’s what I was reaching for on this one. My favorite line here is the one about how voices hang in the air like so much river mist. (2021)

That Used To Be My Train (trio). For most of my thirties and into my early forties I rode the commuter rail from West Roxbury to South Station in Boston. It was about a 25 minute ride. There's a section where the track runs next Arnolds Arboretum, more specifically a grassy hillside with trails and big, old trees here and there. The train would rumble down the track in the morning and I'd look out the window at people walking on that hillside. With their dogs. Maybe by themselves in quiet contemplation. And I'd imagine a life in which rather than being on the inside looking out at all of that beauty, I'd be on the outside looking in. I had no idea how to get there and so I'd just go back to whatever I was reading. Which was usually something good. But still. After I found my way to songwriting and had people I trust tell me that I was good at it, I starting cutting back on my time in the office. By the beginning of 2016, I was writing in the mornings and heading into the office in the afternoon. I did a lot of my writing walking on the trails of Arnold Arboretum. And now and then I'd see the train roll past and feel about as fortunate as a person can feel. This was in that magical period where I'd decided to take a leap and before the music business beat me up a little.I wrote an early version of the song in May 2016 and even played it at shows through the years. People liked it and would ask me to play it but I knew it needed a couple of tweaks. Those fixes took about six years to present themselves. Then my friend (and one of Texas's best songwriters), Mark Abrahams, said to someone "If you want to know Terry Klein, listen to his song 'That Used to Be My Train.'" And I decided to put the song on the new record. Tammy’s fiddle part here is about as good as any part could ever be. My favorite line is the one about the carpet beetles. (2016)

Sky Blue LeBaron (trio). I wrote this one shortly before going into the studio on the last record. We have a neighbor across the street who has an immaculate blue Chrysler LeBaron. One day I was saying to myself “Sky Blue LeBaron convertible coupe” over and over and it had this wonderful unique cadence to it and so I created this character, this classic Austin guy, who would drive that car. I’ve never even met this neighbor! Not to this day! This one has a weird rhythm too but I promise you it’s in 4/4 at the end of the day. My favorite line here is the one where Jenny’s slinging drinks. (2021)

Starting at Zero (full band). This was the last song that made the record. My tradition, my own personal one, is that the last song that makes a record is the final track on the record. That’s true of Wasted on the Living on Great Northern, Steady Rain on Tex, What You Lose Along the Way on GLTC, and now here. It’s not that these are the last songs I wrote before making the record. They’re just the last songs I wrote that made the record, if that makes sense. I wrote this with my friend Aaron Smith. It was kicking around in April 2023 after I’d finished Shimmers & Hums and I couldn’t get it right. Aaron came over one afternoon and made a couple of suggestions and it was like the whole thing clicked into place. This song means a lot to me for a lot of reasons. I wrote it for my brother and my mom, and dedicated the record to them, because of some stuff they’re going through. But it also means a lot to me because it’s the song I always wanted to write. The first songs I wrote were honky tonk songs. Trying to copy Hank Williams, and Ray Price, and Lefty Frizzell. I wrote so many bad songs in this vein. What I wanted to do was take that art form and tell a story of heartbreak that I had the credibility to tell. It’s rare that Ithink something I’ve written is an unequivocal success. I think that about this one. My favorite line in this song, and maybe just maybe my favorite line I’ve ever written, is the one how I’m lost in the thicket of a love gone to seed. (2023, w/ Aaron Smith)