Andrew Duhon : Emerald Blue


 

Terwijl ik mij afvraag of mijn interesse naar muziek in algemene zin afneemt, komen er gelukkig plaatjes uit die met eenzelfde overtuiging het tegendeel bewijzen. De laatste plaat van Andrew Duhon, Emerald Blue, is daar een voorbeeld van. Terwijl je denkt dat er geen verrassingen meer zijn in het ruime veld dat doorgaat onder de noemer Americana of Roots, is daar ineens een album dat op alle fronten overtuigt. Uiteraard ga ik daarbij uit van mijn eigen afgebakende, dan wel benepen, voorkeur. Met ander woorden; het moet niet te Country zijn, en eerder richting de Folk leunen. Gewoonweg authentieke eigentijdse Folk. Ben je opgegroeid met de muziek van John Gorka, Cliff Eberhardt, Richard Shindell en Greg Brown, om er maar eens een paar mannelijkje componenten te noemen, dan weet je ook de muziek van Andrew Duhon op waarde te schatten. Zijn albums The Moorings en False River weten mijn cd-speler nog steeds met een zekere regelmaat te vinden, en op basis van die twee stortte ik mij op Emerald Blue, zijn nieuwste. Duhon werkt onafhankelijk, hetgeen meteen impliceert dat distributie moeizamer is. Rechtstreeks bestellen kent overigens, behoudens de gebruikelijke, geen obstakels. En dat is op zichzelf jammerlijk genoeg. Prijzige import dus.

Andrew Duhon komt met een gedegen product, en dat over de hele lijn. Muziek en teksten waarover is nagedacht, en waar met veel liefde en vakmanschap aan is gewerkt. Wanneer ik terugkijk, werkt Duhon met vaste mensen/vrienden samen. Emerald Blue kwam tot stand door de samenwerking met Trina Shoemaker, Jano Rix, Myles Weeks en Dan Walker. Ik herken iets van een (on)zekere vorm van onschuld die Andrew nastreeft. Het geloof in de goede intenties van de mens/mensen. Ook de helende kracht van de natuur en de onderlinge mensenlijke verhoudingen gaat van deze wereld een betere maken dan waar het af en toe op lijkt. Muziek speelt daarbij een belangrijke rol. Het album begint met een krachtig drieluik. Het bevestigt mijn vertrouwen dat er mogelijkheden liggen, maar dan moet er ook de wilskracht aanwezig zijn. Mocht je af en toe je vertrouwen kwijt zijn in de richting die we gaan, dan raad ik je aan te luisteren naar de muziek van Andrew Duhon. Je krijgt weer lucht. De muziek van deze artiest smaakt duidelijk naar meer. Wist eerder deze week zijn debuut van 2008 op Ebay te scoren. Zo blijkt, wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Rein van den Berg

Releasedatum : 29 juli 2022 Independent

Website : https://www.andrewduhon.com/