Mercy John : Nights on Fire

 


De afgelopen paar jaar waren niet bepaald de meest gemakkelijke voor John Verhoeven. Zo’n vier jaar terug werd bij de vader van John de spierziekte ALS vastgesteld, een mededeling die insloeg als een bom. Afgelopen jaar overleed zijn vader op tweeënzeventigjarig leeftijd. Helaas niet alleen hij, maar ook een broer, een zus en een zwager van zijn vader overleden binnen een periode van  drieënhalve maand. Het gedragen, emotioneel zwaar beladen Death Is in the Air vormt de sleutelsong op John’s nieuwe album Night on Fire.

John leed waarschijnlijk door al dit verdriet een periode aan slapeloosheid, wat leidde tot de song Nighttime Walk. “In een periode van insomnia, stond ik vaak ’s nachts maar gewoon op en besloot ik af en toe maar een wandeling te gaan maken om mijn hoofd leeg te maken en om tot nieuwe ideeen te komen. Alleen ’s nachts rondlopen is echter ook gevaarlijk, niet omdat er gevaar dreigt, maar omdat er zoveel ruimte is om te diep na te denken over dingen.”, aldus John. Het relaxte gitaarspel is hier trouwens om je vingers bij af te likken. Het nummer is een duidelijke verwijzing naar de titel van het album.

Een song waar ik mijzelf en mijn vader in herken, is het eveneens zeer persoonlijke I Am a Lover. John over dit nummer : “Mijn vader was een harde werker, werkte met zijn handen en maakte lange dagen. In zijn jeugd heeft hij veel meegemaakt en dat heeft hem gehard… En zo hard als mijn vader was, zo ben ik niet. Ik kan makkelijk bij mijn gevoel en daarover praten (dat blijkt nu wel weer..) Ik merkte dat mijn vader dat lastig vond. “.

Ook een luchtiger thema als jeugdige naïviteit passeert de revue in de catchy opener Teenage Lovers. Groots en intens is Ghost in the Machine. Samen met zijn uitstekende bandleden Rolf Verbaant (gitaar), Kirsten Boersma (toetsen), Tom Zwaans (bass) en Lynyrd Denissen (drums) werd het album begin dit jaar opgenomen in de studio van Jules Fransen. Aanstaande zaterdag geeft John een instore in De Waterput in Bergen Op Zoom, voor de overige optredens zie hier. Nights on Fire is andermaal een zeer persoonlijk album, dat weinig luisteraars onberoerd zal laten.      

Theo Volk

Releasedatum : 28 oktober 2022 V2 Records

Website : https://www.mercyjohn.com/welcome