Josienne Clarke : Now and Then

 


De release van Josienne’s nieuwe EP Now and Then kwam voor mij volledig uit de lucht vallen, gelukkig attendeerde mijn Amsterdamse muziekvriend Henk me erop. De laatste jaren wordt de muziek van Josienne steeds avontuurlijker en daardoor interessanter. Begin februari verscheen al de uitstekende EP I Promised You Light.

Deze keer kiest ze echter voor een album met voornamelijk covers. Ze opent met de traditionele Engelse ballade Reynardine, vooral onsterfelijk gemaakt door Fairport Convention op Liege & Lief, misschien wel het mooiste folkrock album ooit gemaakt. Je kunt horen dat Josienne goed geluisterd heeft naar deze door Sandy Denny gezongen versie. De enige andere traditional is The Month Of January wat een spannende, wat schurende versie krijgt.

Naast Sandy Denny heeft Josienne ook een voorliefde voor de muziek van de veel te vroeg overleden singer-songwriter Nick Drake. Ze vertolkt hier op voortreffelijke, wat voort meanderende wijze Time Has Told Me het openingsnummer van Drake’s debuutalbum Five Leaves Left. Het is wat soberder dan de originele versie en wat meer ingetogen door het pianospel van Matt Robinson.

Wat minder voor de hand liggend zijn de fraaie covers van Nude van Radiohead en You Shadow van Sharon Van Etten. De titeltrack is een minder bekend nummer van haar favoriete zangeres Sandy Denny. Ze eindigt met een herbewerking van haar eigen nummer Undo. De opnames vonden plaats in de Real World Studios van Peter Gabriel en in Gorbals Sound. Met Now and Then bewijst Josienne andermaal, waarom ik haar reken tot mijn favoriete artiesten.

Theo Volk

Releasedatum : 18 oktober 2022 Corduroy Punk Records

Website : https://josienneclarke.com/