Sam Sweeney : Escape That


Het tweede nummer op Sam Sweeney’s nieuwe album heet Want to Fly Want to Flee. Herkenbaar. Soms wil je ontsnappen. De bittere realiteit is dat dat niet (altijd) mogelijk is. Music has always been my way of escaping – the place where I find true quiet. Deze statement opent aan de binnenzijde de tekst. Je willen verstoppen enerzijds, maar toch gehoord willen worden. Akoestische instrumenten staan centraal op Escape That, en meer specifiek de instrumenten die Sam zelf bespeelt, de viool in het bijzonder. Een emotionele plaat zoals hijzelf zegt. Ik kan mij daarin vinden. Soms zijn woorden overbodig, en spreken de instrumenten voor zich. Normaal gesproken weet instrumentale muziek moeilijk mijn aandacht te houden. Ik heb zang nodig. Het liefst een aansprekende karakteristieke stem. Muziek op zichzelf zou je zeggen. Met het nieuwe album van Sam Sweeney kom ik aardig uit de voeten. De muziek blijft mijn aandacht pakken. Nergens waar ik gapend wegkijk, of wegdommel. Er is afwisseling genoeg. Wie zal het zeggen, misschien omdat de muziek geschreven werd rechtstreeks vanuit het gevoel. Muziek zonder gevoel spreekt niet. Technisch geknutsel evenmin, en daar maakt Escape That zich evenmin schuldig aan.

De titelsong is inspirerend en opwekkend. De musici die Sam ondersteunen bij de uitvoering beheersen hun vak, en laten de instrumenten voor zich spreken. Soms laat de muziek zich als eigentijds aanhoren, terwijl op momenten, zoals bij Pink Steps, komen er traditionele impulsen om de hoe kijken. Ik heb hier een wandelroute langs de kust, en dit soort klanken zijn aangenaam gezelschap voor onderweg. Wolken die voorbijtrekken gaan dan vergezeld met Sam’s muziek, en samen vertrekken ze voorbij. Muziek die voortkomt uit de Britse Folk is voor mij geen dagelijkse kost, maar het is zeker aansprekend als afwisseling. Muziek die het hoofd aangenaam leeg maakt, alsof er geen wolkje aan de lucht is. Nou had Sam Sweeney al een enorme reputatie opgebouwd gezien de catalogus die hij heeft gecreëerd als solo-instrumentalist, of als muzikant ter ondersteuning van andermans projecten. Escape That is opnieuw een indrukwekkend statement van een eigenzinnig muzikant. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 21 oktober 2022 Hudson Records

Website : https://www.samsweeneymusic.com/