Julian Taylor : Beyond the Reservoir

 


Drie jaren terug recenseerde ik het voortreffelijke Avalanche van Julian Taylor Band. Spil van de groep is de Canadese zanger en liedjesschrijver Julian Taylor, die zowel West-Indische wortels heeft, maar ook gedeeltelijk van de Mohawk indianen afstamt.

Beyond the Reservoir is de opvolger van het succesvolle, rootsy, akoestische soloalbum The Ridge, dat hem internationale bekendheid en een reeks prijzen opleverde. Wederom is het een extreem persoonlijke plaat geworden. De titel Beyond the Reservoir is gebaseerd op een specifieke geografische locatie uit Julian’s jeugd in Ontario, Canada. “Ik hing vroeger rond op een plek in Toronto, het St. Clair Reservoir. Als mijn laatste album The Ridge, in veel opzichten een plaat over mijn jeugd was, dan is Beyond the Rervoir een album over volwassen worden”.

Het behandelt thema’s als identiteit, verlies, verdriet, hoop en verlossing. Een meeslepend rootsy album dat heen en weer slingert tussen hoop en droefheid. Songs over zijn huidskleur zijn overigens niet nieuw, ook op Avalanche was het een thema. Net als Garland Jeffreys heeft hij regelmatig het gevoel nergens bij te horen.

Toch is vooral een hoopvol album en is de blik op de toekomst gericht, zoals blijkt de nieuwe single Opening The Sky. De single is geïnspireerd door Julian’s dochter. Hij schreef de tekst als gids voor haar. “Vrouwen zijn de gevers van het leven en in het bezit van ongelooflijk veel liefde, moed en kracht. Met Opening The Sky wil ik mijn dochter laten weten dat wat er ook gebeurt, ze haar hoofd omhoog moet houden en van haar hart geen moordkuil moet maken. Het is belangrijk dat ze voor zichzelf kan opkomen, maar ze moet ook weten dat ik er altijd voor haar zal zijn. Ik hoop dat Opening The Sky dit gevoel van onvoorwaardelijke liefde uitstraalt”, aldus Julian.

Met het bijzonder fraaie Beyond the Reservoir zal Julian zijn bestaande populariteit ongetwijfeld nog flink vergroten.        

Theo Volk

Releasedatum : 14 oktober 2022 Howling Turtle Inc.

Website : http://juliantaylormusic.ca/

 

Julian Taylor live :

18-02-2023 AMEN : Café De Amer

19-02-23 UTRECHT : TivoliVredenburg

20-02-23 BRUSSEL : BE - Indies Keeping Secrets