Shelby Lynne : The Servant

 


Ongelofelijk. Het verschijnen van dit album, september 2021, is glad langs mij gegaan. Niet dat ik Shelby Lynne nadrukkelijk volg, maar terugkijkend op de albums die zij over de jaren heeft gemaakt zou het mij op zijn minst hebben moeten opvallen. Haar zelf getitelde plaat uit 2020 was onverminderd sterk. En wanneer je verder kijkt, blijkt tussendoor ook haar album The Healing tussendoor verschenen, enkel digitaal. Het heeft er veel van weg dat bewust weinig ruchtbaarheid werd gegeven aan het uitbrengen van The Servant. Als tussendoortje ervaar ik dit nieuwe album allerminst. Wanneer je openstaat voor het repertoire gepresenteerd op The Servant, en de intense uitvoeringen van Shelby Lynne dan behoort dit tot een van de mooiste platen van 2021, zoniet de mooiste. De subtiel uitgevoerde nummers zijn uitsluitend Gospel Evergreens. Religieuze muziek die je met regelmaat zal horen op uitvaarten in de Verenigde Staten. Nummers die je brengen naar het Zuidelijke gedeelte van Amerika. Muziek waarmee zowel zwart als wit Amerika zich verwant voelt. Het is niet alleen bij Amazing Grace waarin je onwillekeurig bruggetjes legt naar legendes als Elvis Presley, Aretha Franklin, of Johnny Cash. Dat geldt voor de meeste van de aangeleverde nummers. In de werkelijk sublieme uitvoeringen van Shelby Lynne wordt de muziek andermaal meer definitief of tijdloos gedaan, dan de versies die ik al kende.

Wil je achtergrondinformatie vergaren omtrent opnames, musici, of weten wat Shelby’s motivatie was wat haar bracht tot het brengen van deze tien klassiekers, dan tast ik volkomen in het duister. Op basis van de diep intense uitvoeringen vermoed ik een project wat haar zeer na aan het hart ligt. Religieuze muziek over het vinden van kracht en steun na verlies. Negen van de tien nummers associeer ik met het Zuiden van Amerika, terwijl het laatste nummer, een Folksong, daaraan voorbijschiet, of zoals je wil, overheen gaat. Wayfaring Stranger blijft, nagenoeg onverschillig wie het uitvoert, een ultiem mooi nummer. Iedere muziekliefhebber zal zo zijn voorkeur hebben qua uitvoerende artiest, ik ook, maar Shelby komt uitstekend uit de verf met haar strak afgemeten versie. Laat ik eerlijk zijn. Bij het zien van de songtitels was ik aanvankelijk redelijk sceptisch, maar toen ik The Servant beluisterde sloeg dat instant om naar euforie. Typisch zo’n plaat die je op vinyl wenst, desnoods als cd, maar vooralsnog zal je tevreden moeten zijn met enkel een upload. Benieuwd of de toekomst meer vastigheid gaat bieden. Graag! Opnames gaan zo diep dat ik het nare gevoel kreeg dat Shelby’s gezondheid wellicht in het geding was gekomen, want The Servant klinkt bijna als een afscheid.

Rein van den Berg

Releasedatum : 13 september 2021 A-Tone Recordings

Website : https://www.shelbylynne.com/