Collapsing Stars : Chapter

 


Vijf jaar geleden zegde Justin Wayne Nelson, frontman van Collapsing Stars, zijn baan op, verkocht zijn zeer praktische Honda Civic, kocht een minibusje en begon door het land te toeren met drummer Mike Langhoff. Na tien jaar een uitzichtloze baan te hebben gehad, wat Nelson nu zijn “verloren decennium” noemt, was het tijd voor verandering.

Debuutalbum 2012 kwam niet zonder slag of sloot tot stand. Een artistiek proces dat ongeveer vier jaar heeft geduurd. "Voor het eerst in mijn leven ervoer ik een soort creatief blokkade terwijl ik probeerde teksten te componeren. Ik dacht dat het na verloop van tijd voorbij zou gaan, maar na bijna een jaar zonder enige tastbare vooruitgang op ons palmares, wist ik dat ik hulp nodig had."

Nelson besloot contact op te nemen met Jeremy Messersmith.” Jeremy is op zichzelf buitengewoon bekwaam, maar wat mensen misschien niet weten, is dat hij een discipel van Dan Wilson is. Dus ik was de begunstigde van de wijsheid en ervaring van twee ongelooflijke songwriters. Hij leidde me door zijn creatieve proces en liet me enkele woordoefeningen zien die me uit mijn artistieke verlamming hielpen breken.”, aldus Nelson.

Hun debuut werd vervolgens bijzonder goed ontvangen. Ze werden onder andere door NPR Music uitgeroepen tot top 100 SXSW-artiest. Collapsing Stars verwerkt op inventieve wijze  folk-, blues- en Americana invloeden met prachtig verweven, subtiele cello- en vocale harmonieën.  De vijfkoppige groep wordt vergeleken met Iron & Wine en The Lumineers tot  aan Black Keys en Ben Harper. Vooral de vergelijking met eerstgenoemde snijdt hout door de ingetogen zang.

Chapter duurt slechts een half uur maar maakt me nodige indruk op mij. Het wordt tijd dat Nederland deze band gaat ontdekken. Overigens had ik Chapter niet ontdekt, als mijn trouwe tipgever Henk (wederom bedankt!) mij niet op deze groep had gewezen.  

Theo Volk

Releasedatum : 7 oktober 2022 Independent

Website : https://collapsingstarsmusic.com/