Rosali : Bite Down

 


De verwachtingen waren hooggespannen na haar sublieme voorganger No Medium, wat ik toen een meesterwerk noemde. No Medium ontstond destijds in een periode waarin ze veel tijd over had, doordat een geplande tournee niet doorging. Het grootste deel van opvolger Bite Down begon Rosali Middleman te schrijven nadat ze in de herfst van 2021 North Carolina was verhuisd. Het album beschrijft twee reizen door het hele land, waaronder het afscheid nemen van mijn oude huis in Philadelphia. Muzikaal gezien ligt het Bite Down duidelijk in het verlengde van de voorganger. Ook nu weer is het gitaarspel dikwijls weer om je vingers bij af te likken. Ook de gevoelige, de regelmatig meanderende zang eist vaak de volledige aandacht van de luisteraar. Dat het album in het verlengde van No Medium ligt is niet zo vreemd. Ook nu weer deed Rosali een beroep op David Nance (bas, gitaar), James Schroeder (gitaar, synth), Kevin Donahue (drums, percussie). In de studio kreeg men ook nog hulp van Destroyer-bandlid Ted Bois (toetsen). Ook deze keer had Rosali me meteen vanaf opener On Tonight bij de kladden.

Ook frontman Dan Bejar van Destroyer is fan van Rosali, wier muziek hij soms vergelijkt met Fairport Convention en The Velvet Underground. Zijn poëtische omschrijving van Bite Down wil ik je niet onthouden :

“Bite Down makes me think about singers and bands that throw themselves hard into the storm, the way the Rosali quartet does. The calm of her voice over top of the band’s raging—it is the emblem of songs that live to put themselves in harm’s way. But it’s not harm. It’s just that you have to play hard to get at these goods. The calm of Rosali’s voice, the straight talk of her inner search vs. the wildness of the band, the sonic storm she rides in on. That’s their sound. 

The Mowed Sound. It’s hard to talk about these last couple Rosali albums without talking about them. They play free and wild and relentlessly melodious. They rip and create space and fill it up with what seems like reckless abandon, but listen carefully or listen for a while and you’ll find them paying real close attention to each other and exactly what the song demands. 

Breezier songs like “On Tonight” and “Rewind” sound like they’ve fought their way to get to that sense of ease. Maybe that’s the Mowed Sound “sound”—hard-won ease. Then add to that Ted Bois’ patented Rhodes sleaze (see sinuous title track “Bite Down”) steering the record into late-night corners; the incredible “Hills on Fire” (maybe the centerpiece of the album), the guitar-ripping and the singing taking turns in reaching new levels of intimacy. It feels listened-in on, exposed and invented on the spot. It is also simply a staggeringly beautiful song. There are a few of those on the album. In contrast, “My Kind” is a raucous, hand-delivered classic; the band throws tables over. For the most part, this is a moodier record than No Medium. It has the same sound of “I’ve traveled through fire to deliver you these songs,” but it is also quieter, more nocturnal. The quiet dread of staring down an open road, and the excitement of that.” 

Theo Volk

Releasedatum : 22 maart 2024 Merge Records/De Konkurrent

Website : https://rosalimusic.com/