The Kik : Bal Populaire

 


Op hun vorige album stond het Eurosongfestival centraal, ditmaal wordt op Bal Populaire het levenslied in het zonnetje gezet. Voor het eerst schreef Dave von Raven veel van de tekst en muziek zelf, daarnaast een vijftal covers. Persoonlijk heb ik niet zoveel met het genre, ondanks het feit dat mijn vader met de vader van Corry Konings drieënhalf jaar optrok tijdens zijn verblijf als soldaat in Indonesië eind veertiger jaren en een andere dienstkameraad van mijn vader lang in de Jordaan woonde.

Een uitzondering erop vormt het Smartlappenfestival in mijn woonplaats, waar onder het genot van het nodige bier je in de kroeg opeens klassiekers als Manuela gaat meezingen. Geen wonder dat op de binnenkant van het uitklapbare hoesje de heren van The Kik afgebeeld staan in Café de Harmonie in Terheijden. Deze bruine kroeg ademt nostalgie uit door de aanwezigheid van een heus Decap orgel. Dit orgel was uitermate populair in de jaren zestig en zeventig, met name in Vlaanderen. Niet alleen het orgel was destijds erg geliefd dat gold ook voor de accordeon, dit instrument is dan ook prominent aanwezig op Bal Populaire, hier bespeeld door Dominique Paats.

De opener en reeds vrijgegeven single Daggie Niet Gelachen vind ik door het hoge Sterren NL gehalte het minst geslaagde nummer. Alhoewel ik het credo van Dave’s oma hier wel volledig omarm. Het beste bevalt de zelf geschreven wals musette Het Spijt Me Parijs, waardoor je je daadwerkelijk in Parijs voelt. Ook fraai is de cover van Plastic Rozen, waarvan de strijkersarrangementen gemaakt zijn door Reyer Zwart en waarop onder andere ook Benjamin Herman te horen is.

Opgenomen in de studio waar de geschiedenis van het Nederlandse levenslied ooit begon, de Telstar studio van de Rotterdamse legende Johnny Hoes. Zijn liedje Och, Was Ik Maar bij Moeder Thuis Gebleven is met 450.000 exemplaren nog altijd de best verkochte Nederlandstalige single aller tijden. In de afsluiter Kleine Nico, geschreven door Fred van Dam en Harry de Groot, wordt een ode aan Johnny Hoes gebracht. Er wordt hier gebruikgemaakt van een nooit uitgebrachte demo van Johnny Hoes.

De afgelopen tijd hield Dave zich minder bezig met de actualiteit, maar richtte zich voornamelijk op lichtere, persoonlijke onderwerpen. Drummer Kees Doms is trouwens voor het laatst te horen op een Kik album. Vanaf de komende toer zal Kees Schaper (Bob uit Zuid, Yorick van Norden & Anne Soldaat) gaan vervangen.

Theo Volk

Releasedatum : 29 maart 2024 Excelsior Recordings

Website : https://showcase.fm/thekik