Jessica Pratt : Here in the Pitch

 


Haar eerste twee albums bezorgde de in Los Angeles woonachtige singer-songwriter Jessica Pratt dankzij mond-tot-mondreclame enige bekendheid. De welverdiende doorbraak kwam pas bij Quiet Signs. Destijds begon ik mijn bespreking met de regels : “Haar stem is een van de meest vreemde, maar tegelijkertijd ook een van de meest aanlokkelijke, die ik ken. Haar vorige, tweede album On Your Own Love Again behoort tot mijn meest gedraaide in mijn muziekcollectie.”. Op dat laatstgenoemde album stonden zowel het overlijden van haar moeder als de beëindiging van haar langdurige relatie met haar vriend Tim Presley van de band White Fence centraal.

Op haar nieuwe album Here in the Pitch kiest Pratt met succes voor een beduidend breder productiepalet. Dat bleek al uit de reeds vrijgegeven single Life Is. Een nummer dat zeker beïnvloed wordt door de zestiger jaren sound van de Walker Brothers in The Sun Ain’t Gonna Shine Anymore. In de nummers wordt gebruik gemaakt van onder andere pauken, klokkenspel, baritonsaxofoon en fluit. Die volgens Pratt voor een meer panoramisch geluid moet zorgen, die je moet doen denken aan de oceaan en Californië. Bij mij bezorgt het me af en toe meer het gevoel dat ik me op het bloedhete strand van Ipanema bevindt.

Pratt werkte opnieuw in Gary's Electric Studio in Brooklyn met haar vertrouwde partners - multi-instrumentalist/ingenieur Al Carlson en toetsenist Matt McDermott - en schakelde het ritmeduo bestaande uit bassist Spencer Zahn en percussionist Mauro Refosco (David Byrne, Atoms for Peace) in om te helpen haar visie te realiseren, naast de bijdragen van Ryley Walker, Peter Mudge (Mac Miller, Kendrick Lamar) en Alex Goldberg.

Haar intentie was om haar stem op de voorgrond plaatsen en een emotionele directheid creëren die deze plaat onderscheidt van al haar eerdere werk. “Ik heb nooit gewild dat het zo lang zou duren. Ik ben gewoon een echte perfectionist”, legt ze uit over de lange draagtijd van het album, die zich uitstrekte van de zomer van 2020 tot de lente van 2023. “Ik probeerde gewoon het juiste gevoel te krijgen, en dat duurt lang.”. Het heeft echter wel geleid tot haar fraaiste album tot op heden. Het zal ongetwijfeld zeer hoge ogen gaan gooien in mijn lijstje met favoriete albums van 2024. Ze komt gelukkig begin juni naar de Lage Landen om het zwoele Here in the Pitch voor te stellen.

Theo Volk

Releasedatum : 3 mei 2024 City Slang

Website : https://www.jessicapratt.net/

 

Jessica Pratt live :

03-06 BRUSSEL : AB

04-06 AMSTERDAM : Zonnehuis