Tom Neven & the Side Effect : Soon

 


Acht jaar geleden was het debuutalbum Closer van singer-songwriter Tom Neven bijzonder succesvol. Alle recensies, waaronder die van Oor, waren unaniem lovend. Maar niet alleen de critici gingen overstag. Mede debet daaraan was het optreden van Tom samen met bassist Rob Couweleers en violist Alex Akela in het helaas ter ziele gegane muziekprogramma “Vrije Geluiden”.

Toevallig kwam ik Tom destijds tegen toen hij op het postkantoor de grote doos met enthousiaste reacties op dat optreden was gaan ophalen. Het leidde natuurlijk tot veel optredens, waaronder een jaar later op het Naked Song Festival in Eindhoven. De boeker van Mick Flannery was daar aanwezig en vroeg Tom toen om een drietal shows op grote podia als support act voor Flannery op te treden.

Aan Closer werkte bassist Couweleers al mee, evenals Robbert van Elewout (coproducer, backing vocals). Beide heren kende Tom al van de opgeheven energieke band Lost Lions of India. In 2017 begon violiste Marie de Thouars, mee te spelen tijdens liveoptredens. Op Rob na zijn het allemaal leerkrachten in het basisonderwijs.

Door het regelmatig optreden is de inbreng van Tom’s begeleiders aanzienlijk toegenomen. Tom draagt nog altijd zanglijn, tekst en akkoorden aan. De rest bekijkt dan in eerste instantie zelf hoe ze hun partij invulling geven. Volgens Tom een mooie samenwerking, waarbij men elkaar voortdurend feedback geeft tijdens dit proces.

Overigens leek er in acht jaar tijd weinig veranderd. Net als destijds werd het album door Tom persoonlijk bij mij, met begeleidende handgeschreven brief, in de brievenbus gestopt. Toch heeft er in Tom’s leven een grote verandering plaatsgevonden, hij werd in de tussentijd vader van Isa en Sam. Sam is intussen vijf, de leeftijd van Tom op de hoes van Soon.

De foto is gemaakt in de zomer van 1986 tijdens een dagje uit in Rotterdam met zijn ouders. Daar was ook zijn tante Kitty bij aanwezig. Zij was degene van wie hij de gitaar kreeg, waarop hij zijn eerste liedjes speelde. “De foto staat symbool waar we trots op zijn. Een album over liefde en tijd : ouder (en soms wijzer) worden, twijfel, samen zijn en verlies. Voor ons zijn de muziek, teksten en artwork van Soon daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden”, aldus de band.

De werkwijze van opnemen was dezelfde als bij Closer. Veelal one-takes, waarbij men andermaal op zoek naar het “juiste gevoel”. Andermaal is men daar volgens mij uitstekend in geslaagd. Bij het beluisteren krijg je ook meer een groepsgevoel dan bij het debuut. Uiteraard werd het album opnieuw opgenomen bij Jules Fransen, die ook nu weer zorg draagt voor een heldere productie.

Andermaal worden mooie, vaak persoonlijke verhalen verteld. Tom over het tot stand komen van de teksten : “Ik heb de teksten geschreven. Maar om een zekere kwaliteit te waarborgen en tot verdieping te komen heb ik de afgelopen jaren veelvuldig met mijn goede vriend Robbert over de teksten gesproken. We zijn samen tot een bijzondere manier van werken gekomen die ervoor heeft gezorgd dat ik op tekstueel vlak het beste uit mezelf heb kunnen halen. Hoe werken we? Ik kom met een idee voor een liedje, soms met een opzet van een tekst, soms nog zonder.

Robbert en ik hebben vervolgens steeds uitvoerig gefilosofeerd over dit basisidee en waar het lied heen zou kunnen gaan. Wat zijn interessante invalshoeken? De zinnen komen uit mijn hoofd; maar Robbert is in het schrijfproces van de teksten voortdurend mijn spiegel, 'advocaat van de duivel', ‘eindredacteur’, sparringpartner geweest. Voortdurende vragen als: Waarom zeg je dit? Wat bedoel je nou eigenlijk? etc. Hierdoor was ik in staat om steeds een beetje meer uit mezelf te halen en uit mijn teksten.

Robbert heeft mij, als wandelende muziekencyclopedie zijnde, talloze handreikingen gedaan van liedjes die als inspiratie konden dienen. Dit leverde steeds erg boeiende en lange gesprekken op tussen Robbert, die ik blind vertrouw,  en mijzelf. Het verwoorden van je gevoel in een nummer is een intens en heel persoonlijk proces en met Robbert heb ik een modus gevonden waarin ik steeds echt durfde te zeggen wat ik op mijn lever heb. Dus ja; de woorden komen uit mijn hoofd, maar zonder Robbert had ik deze teksten niet op deze manier kunnen schrijven.”. Overigens gaat de vriendschap tussen Robbert en Tom terug tot de tijd dat ze allebei op de Pabo zaten.

Een van de belangrijkste liedjes is voor Tom Rumination Street. Het betreft herinneringen aan zijn jeugd, maar ook over het besef hoe snel de tijd gaat en over ouder worden en over je kinderlijke onschuld verliezen. De albumhoes symboliseert dit liedje als het ware en andersom. Daarnaast gaat het over liefde voor muziek. Op de zondagmorgen kreeg Tom vaak de favoriete muziek van zijn vader voorgeschoteld, zoals Elvis, the Everly Brothers en Roy Orbison. Wat zeker de muzieksmaak van Tom medebepaald heeft. Zijn grootste inspiratiebron is trouwens de laatste jaren John Prine. De "Old Mr. van Dyke" in de song staat hier trouwens symbool voor verscheidene mensen die er niet meer zijn. 

De schitterende titelsong Soon vertelt het verhaal van een jongetje (en later volwassen man) en zijn overleden vader. Een verhaal voortkomend uit Tom’s werk als leraar. Het voert helaas te ver om de overige interessante teksten te bespreken.

Muzikaal gezien eist de viool een prominentere rol op dan op het debuut. De Thouars is klassiek getraind en is naast leraar ook nog viooldocent. Soms is Marie’s spel inventief, zoals in Why Don’t You Care, Mr. Universe?, voorzien van een loopje dat al snel niet meer uit je geheugen is weg te branden. Maar haar spel kan ook behoorlijk gevoelig en lyrisch zijn, zoals in afsluiter If I Go. Het fraaie artwork is van hun goede vriend Tom Gudde van de uitstekende groep De Toegift. Soon weet me na intensief luisteren zeker zo te beklijven als debuut Closer, overigens nog steeds verkrijgbaar op cd.      

Theo Volk

Releasedatum : 15 maart 2024 Independent

Website : https://www.tomneven.nl/

 

Tom Neven & the Side Effect live :

 09-03 ECHTEN : Klein Paradiso

17-03 BREDA : Chassé Theater, albumreleaseshow (Uitverkocht)

07-04 ETTEN-LEUR : Huiskamerconcert

02-06 HEILIG LANDSTICHTING : Huiskamerconcert

31-08 NIJMEGEN : St. Jacobskapel, GetU Concerts

12-10 ETTEN-LEUR : Huiskamerconcert

19-01 TBA