R.I.P. Malcolm Holcombe

 



Zojuist vertelde Rein me dat Malcolm Holcombe gisteren is overleden, een van mijn favoriete singer-songwriters. De muziek van Holcombe leerde ik pas in 2008 kennen bij het uitkomen van het album Gamblin’ House. Na het horen van de aanstekelijke opener My Ol’ Radio was ik al verkocht en maakte ik meteen een inhaalslag door zijn eerdere albums in huis te halen.

Hij maakte een aantal fantastische albums, die stelselmatig genegeerd werden door Allmusic, zeer ten onrechte. Met zijn doorleefde stem en geëngageerde teksten wist hij altijd te beklijven. Ondanks dat twee jaar geleden kanker bij hem werd vastgesteld, maakte hij vorig jaar nog met zijn goede vriend Jared Tyler, met wie 25 jaar samenwerkte, het prachtige Bits & Pieces, helaas zijn zwanenzang.

Holcombe maakte achttien albums, waarvan Down the River mij het meest dierbaar is. Het is het enige album waarbij bij mij het volume automatisch omhoog ga. Naast een andere goede vriend, Darrell Scott, werkte onder anderen ook Steve Earle, Emmylou Harris en Russ Pahl mee. Laatstgenoemde is misschien niet zo bekend, maar is een van de meest gevraagde sessiemuzikanten van Amerika. Vandaag Down the River eens uit de kast trekken. Holcombe zal gemist gaan worden, mij incluis.

Theo Volk