Josh Fortenbery : No Such Things as Forever

 


Eenmaal 65+ komt het besef dat je geen tijd wil verprutsen. Ook wat muziek betreft. Zelfs geen zin om tijd te verdoen wanneer muziek zich moeizaam prijsgeeft. Dat gold geen moment voor No Such Things as Forever, de debuutplaat van de voor mij onbekende Josh Fortenbery. Hij is van Alaska. Ik kreeg dit album, bijna gelijktijdig, getipt door twee muziekvrienden. Inderdaad, niets is voor altijd! Echter wanneer een sterk album voorhanden is, dan (ouderwets als ik ben) wens ik graag een fysiek exemplaar erbij. De muziek van Josh is weliswaar traditioneel georiënteerd, maar verfrissend bovendien. Een ideale combinatie wanneer je mij vraagt. Ik hou van traditionele instrumenten, en als het kan eentje met een zeer basale productie, die best verrassend mag zijn. Voorspelbaarheid heb ik een broertje dood aan. Bijzonder dat het muziek betreft van iemand uit Alaska. Ik was ooit (misschien wel 35 jaren geleden) in Anchorage, en kwam toen in de gelegenheid om met iemand mee te vliegen in een gehuurde eenmotorige Cessna. We vlogen over de bossen, meren en gletsjers, tussen de bergen door, en waren gefascineerd door het imposante landschap aldaar. Een wereld die ver stond van een wereld die ik kende. Het lette de piloot niet om tussen de bedrijven door een looping te doen. De Saloon bleek tevens een stripclub, waar dames uit de kleren gingen, maar de bebaarde mede-bezoekers zelfs hun hoed ophielden.

Josh komt uit Juneau; de hoofdstad van Alaska. Hij maakt deel uit van de Muskeg Collective, en hij houdt zich op binnen de grenzen van de Blue Grass. Weliswaar Amerika, maar een wereld op zichzelf. Een wereld waarin ik mij kan voorstellen dat je veelal op jezelf aangewezen kan zijn. Het gaat er allemaal wat rauwer en ruwer aan toe. Dat blijkt niet uit de muziek, is daarentegen juist opmerkelijk zachtaardig. Het is Josh die iets prijsgeeft omtrent hemzelf. Zoals hij het zelf schetst; “An existential crisis set to music”. Zo zwaarmoedig en serieus is het allemaal niet. Bijzonder wel. Qua niveau van het gebodene mag je mijns inziens een parallel trekken met Aaron Boyd’s Coming Undone. Rurale muziek die instrumentaal erg fijnzinnig is ingelijst door Josh en bevriende musici. In veertien dagen tijd hebben ze twaalf nummers opgenomen. Songs die Josh schreef in de afgelopen drie jaar. Je hoort behalve vocalen; viool, mandoline, gitaar, slide gitaar en orgel, gegoten in een originele blend van Folk, Country en Blue Grass.

Rein van den Berg

Releasedatum : 8 maart 2024 Rusty Recordings

Website : https://www.joshfortenbery.com/