Ted Russell Kamp : California Son


 

Ik zag een video-opname van Ted Russell Kamp waarin hij wandelde langs het geboortehuis van zijn grootvader te Hoorn. Zelf was ik tevens in datzelfde centrum vanochtend voor boodschappen. Helaas op ’t fietsje door de vieze regen. Aangezien deze California Son momenteel in Nederland vertoeft kon ik mij voorstellen dat hij de California Sun node mist. De muziek van Ted op zijn nieuwste is opmerkelijk zonnig. De video van zijn titelsong suggereert een aangenaam en onbekommerd bestaan. Je zou bijna vergeten dat ook Ted gewoon moet werken om zijn brood op de plank te verkrijgen. In de bijbehorende video doen “wij” een toertje Los Angeles met Ted in zijn Ford Mustang. (Ik veronderstel dat de auto van hem is) Wie wil nu niet zo’n zorgeloos bestaan? Hij brengt ons zelfs langs The Troubadour! Wanneer je je inkomsten op orde hebt dan lijkt USA mij prima vertoeven, terwijl armoe daar ook alsmaar oprukt, vandaar; wat is nou mooier om weg te dromen bij Ted’s opbeurende songs? We duwen in het veranderende politieke klimaat allemaal liever (al was het maar voor een moment) de ellende terzijde. En Ted doet zijn best ons daarbij behulpzaam te zijn.

Volstrekt lichtvaardig is hij overigens evenmin. Hij heeft zijn nieuwste schijf gevuld met puike songs. Ook zijn er verschillende musici die hem bijstaan in het vertolken van zijn muziek. De mix van de instrumenten zou ik willen omschrijven als kristalhelder en degelijk. Niks mis om aan de vertrouwde conventionele kant te blijven, maar zelf hoor liever iets meer kleur en karakter in de muziek. Het geheel had meer gedurfd gemogen van mij. Solo’s in The Upside to The downside blijven daardoor keurig binnen de lijntjes. Er is wel variatie, want naast een uptempo song als High Desert Fever, is er ook ruimte voor een innemende Firelight. Als opvallend ervoer ik ditmaal dat Ted een uitermate onderhoudende zangstem heeft. Ik veronderstel dat Ted Russell Kamp in de afgelopen jaren een uitstekende schare liefhebbers in De Lage Landen aan zich heeft weten te verbinden. Verschillende dagen is er gelegenheid om te ervaren hoe zijn muziek live uit de verf komt. Ik vermoed dat dit voor een professionele muzikant als Ted Russell Kamp geen probleem wordt. California Son heeft een opbeurend plaatje gebakken! En het zou mij niet verbazen dat er live meer dynamiek is.

Rein van den Berg

Releasedatum : 22 maart 2024 PoMo Records/KZZ Records 

Website : https://tedrussellkamp.com/