Dion : Girlfriends

 


Met Bluesmuziek a la Joe Bonamassa heb ik weinig. Zeg maar, niets! Zag hem eenmaal in Carré, omdat ik op uitnodiging van een vriend meeging. Het was indrukwekkend/dynamisch, maar tijdens de avond wisten Joe en zijn band bij mij niet een gevoelige snaar te bereiken. Het was zeker onderhoudend. Dion tapt wat mij betreft uit een vergelijkbaar vaatje. Verkeerd evenmin, maar zijn vroege platen spreken veel meer tot de verbeelding. Eerlijkheidshalve zal ik bekennen dat ik Dion’s Blues With Friends (2020) een uitstekende plaat vond. Hij werd terecht in het zonnetje gezet. Hoedje af, want er zijn maar weinig met een dergelijke langdurige loopbaan. Hij wordt halverwege dit jaar tenslotte vijfentachtig, en lijkt nog volop te genieten van zijn “werk”. Ook bij deze nieuwe titel, de derde in deze serie, werden de puntjes wederom op de i gezet. Er trekt een keur aan bevriende artiesten aan; zoals Susan Tedeschi, Carlene Carter, Rory Block en Danielle Nicole, om een paar te benoemen. Veelal hoor je Blues georiënteerd, maar ook is er ruimte voor Rock ’n Roll.

Er wordt gegrossierd in aansprekende doch vrijblijvende nummers, waarin Dion en zijn bevriende dames hun beste beentje naar voren zetten. Ik kan mijn voorstellen dat er mensen zijn die hiervan weten te smullen, maar persoonlijk ben ik na een tweetal luisterbeurten wel klaar. Serieuze verrassingen blijven uit. Het dobbert lekker door. Echte uitschieters kan ik ook amper benoemen. Kwalitatief prima allemaal, maar vlak. De bloedarmoede zit elders, terwijl Sugar Daddy dat zelf ongetwijfeld als volstrekt anders ervaart. Voor ieder is wat zullen we maar zeggen, maar deze laatste uit de serie resoneert amper. Het beproefde concept is vooral voorspelbaar. Ik grijp liever terug naar eerder platen uit Dion’s oeuvre.

Rein van den Berg

Releasedatum : 8 maart 2024 Keep The Blues Alive Records

Website : https://diondimucci.com/