Andrew Combs : Sundays

 


Wanneer je open staat voor een specifieke artistieke uiting dan kun je, lijkt me, meestal wel beoordelen wanneer een werk, of artiest, zich onderscheidt, en daardoor bijzonder is. Of het nu om schilderen, beeldhouwen, of musiceren gaat, je herkent vlot wanneer iemand daadwerkelijk getalenteerd is. Andrew Combs heeft met zijn achterliggende albums al een aantal keer laten horen dat hij een artiest is die een uitzonderlijke klasse bezit. Hij behoort bovendien tot de categorie artiesten die zich blijft ontwikkelen, doorgroeit. Zijn laatste plaat, Sundays, is hierop wederom geen uitzondering. Zijn debuutplaat, Worried Man, gaf al serieuze indicaties dat we te maken hadden met een opmerkelijk nieuw talent. Om dat niveau vervolgens vast te houden dat is niet iedereen gegeven. Valkuilen genoeg. Bij zijn tweede, All These Dreams, werd de belofte nog niet meteen verzilverd, echter bij Canyons Of My Mind en Ideal Man zette Andrew Combs iedere twijfelaar buiten spel. Sundays zet de ingeslagen trend voort. Het is een schaars aangeklede plaat geworden, maar eentje waarover nauwgezet is nagedacht. Sundays is een plaat die gewoonweg klopt. Hij vloeit als het ware. Andrews hoge, hemelse, zang blendt perfect met de instrumentatie. De razendknappe productie verlaat steeds verder de oorspronkelijke Roots, waarmee hij zijn carrière begon. Een reden waardoor ik hem vergelijk met Father John Misty. Echter daar waar Father john Misty ons dreigt te ontstijgen, blijft Andrews Combs dichter bij aarde.

Ik kan wel zeggen dat ik na Canyons of my Mind zijn loopbaan blind ben blijven volgen, maar wanneer hij het niet waarmaakt, dan haak ik af. Ik ben doorgaans redelijk trouw, maar een breuk sluit ik evenmin uit. De druk om aan verwachtingen te voldoen zal voor veel serieuze artiesten enorm zijn. Ik ben dus overtuigd liefhebber van zijn muziek, maar kan daarnaast moeilijk inschatten hoe hij in de markt ligt, commercieel gezien dan. Zeker iemand die thuishoort op mijn denkbeeldige voorkeurslijst waar het live voorstellingen betreft. Laat hij nou net in september van de partij te zijn tijdens mijn vakantie. Hij komt onder meer in de Amer te Amen, en een paar dagen daarna volgen Leiden en Hengelo. Irritant dat ik dit ga missen. Op Sundays pakt Combs uit. Hij etaleert zijn talent ditmaal met een uitermate ingetogen plaat. Vijfendertig minuten lang weet hij te boeien met subtiel uitgevoerde nummers.

Rein van den Berg

Releasedatum : 19 augustus 2022 Loose Records

Website : https://www.andrewcombsmusic.com/