John Calvin Abney : Tourist


Wat een weldaad! Zoveel muziek tot onze beschikking dat we er welhaast in verdrinken. Zeker wanneer we geen schifting aanbrengen. De luisteraar stelt vanwege het mega-aanbod zijn eisen bij, en ook de muziek zelf blijft voortdurend veranderen. Zelfs bij artiesten waarvan hun muziek in de traditie geworteld is zoeken nieuwe wegen. Dat laatste geldt dus ook voor John Calvin Abney en zijn muzikale uiting op diens laatste album Tourist. Wellicht dat ik er nog niet klaar voor ben, maar eerste beluistering deed mij wenkbrauwen fronzen. Niet iedere ontwikkeling is een stap in de goede richting, terwijl tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat artiesten zich willen blijven ontwikkelen. Ergens hoor je ook de budgettaire beperkingen waartoe de artiest genoodzaakt lijkt. Samen met John Moreland heeft John Calvin Abney dit nieuwe album gemaakt. Terwijl Moreland zelf over een innemend en robuust stemgeluid beschikt, schiet Abney op dat punt wat mij betreft te kort. Ook het songmateriaal is, naast het zoekende karakter van de uitvoering, zwakker dan de nummers van Moreland’s laatste album.

Tourist is typisch zo’n album wat je beluistert om hem vervolgens een tijdje weg te leggen. Je geeft jezelf daarmee de gelegenheid om enigszins te wennen aan de nieuwe werkwijze van musiceren. Iets nieuws vergt tijd om te rijpen soms. Of ben ik domweg ouderwets, omdat ik het liever authentieke instrumenten hoor? Iets meer dynamiek en passie? Tourist, die grotendeels onderweg tot stand is gekomen, klinkt als een zoektocht op weg naar hernieuwde inspiratie. Iets wat ik hem van harte gun. Op zich niet verkeerd, maar ik mis de drive die ik meende de herkennen bij Abney’s vroege albums. Tourist is net iets te vrijblijvend voor mijn smaak. Op de plank, rijpen, en later nogmaals proeven. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 5 augustus 2022 Black Mesa Records

Website : https://www.johncalvinabney.com/