The Deslondes : Ways and Means


The Deslondes bestaat uit een bont Amerikaans gezelschap. Eigenlijk heb ik ze pas leren waarderen vanwege de soloplaat van Riley Downing (Start It Over), maar vooral vanwege de gelijknamige plaat van Sam Doores. (Beide verschenen eveneens via New West). Daarna wist ik hun, inmiddels obscure, samenwerking getiteld Holy Cross Blues, uitgebracht onder de noemer Doores + Downing and the Tumbleweeds te bemachtigen. Een prachtplaat. Aan deze nieuwe plaat, Ways and Means moest ik eerlijk gezegd wennen. Onmiskenbaar een product van de heren, maar het is wel een album waarvoor je in de stemming dient te zijn. Te veel gezapigheid kan ook opbreken. Het spande er volgens mij om, aangezien beide solprojecten best wel lekker liepen. Hopelijk hebben ze niet te veel van elkaar gevergd om de krachten hernieuwd te verenigen.

Ik zal eerlijk zijn. Niet alles op Ways and Means weet mij te bekoren. Ook met het voordeel van de twijfel redt deze plaat het niet. Ik had absoluut meer verwacht. Anderzijds bevat het album een aantal absolute beauty’s zodat ik hem graag binnen mijn verzameling zie. Het album opent sterk, maar kabbelt over de hele linie een beetje voort, zonder voor serieuze opschudding te zorgen. Mooie songs als Wild Eden, Bound By Love, Tomorrow Morning en Sweet Release krikken vervolgens het niveau van de plaat weer naar boven, zodat ze met hakken over de sloot raken. Een wisselend ambivalent geheel. Muziek om een koel biertje bij te pakken, en een Mexicaanse snack, ofzo. Het voegt toe aan het zuidelijke karakter van het album.

Rein van den Berg

Releasedatum : 22 juli 2022 New West Records

Website : https://www.deslondes.com/