Darden Smith : Western Skies

 


Sommige artiesten volg ik trouw. Zo ook Darden Smith.  Het eerste album waar ik tegen aanliep was het gelijknamig getitelde album Darden Smith. Op de hoes Darden, gezeten in een Ford Thunderbird (of iets van dien aard), samen met zijn Big Guns; Paul Pearcy (drums) en Roland Denney (bas en vocalen). Een mooi en gebalanceerd album met de nodige gastmusici, zoals Lyle Lovett, Sonny Landreth, en bovenal de zang van Nanci Griffith in meerdere nummers, zoals het indrukwekkende Two Dollar Novels. Darden heeft nog steeds een patent op het schrijven van knappe songs. Het is nu de eenvoud van een nummer als I Can’t Explain dat mij als luisteraar inpakt. En daar blijft het niet bij. Hij schreef dit jazzy getinte nummer samen met Grace Pettis. Die overigens niet meezingt. Helaas, zou ik bijna willen toevoegen. Wellicht vinden we ooit een versie van haarzelf. Een Europese distribiteur heeft Darden op het moment niet, wel is zijn CD via WowHD betaalbaar te verkrijgen. Wanneer je het volledige pakket zou wensen toch maar even aankloppen bij Darden’s homepage, want er hoort een boek bij met gedichten, foto’s en verhalende tekst. Bovendien is er een gesproken boekversie met video’s. En er is vinyl. Ik heb mij tot de muziek beperkt, ondanks dat ik weet dat deze man een veelzijdig artiest is.

In de vorm van Perfect For a Little While bevat Western Skies een fenomenaal sterk nummer waarbij het wederom de eenvoud is die scoort. Slechts Darden die zichzelf begeleidt op piano, met enkel wat pedal steel van Ricky Ray Jackson. Echt uitpakken gebeurt amper, de songs blijven tamelijk ingetogen. In The High Road is iets meer dynamiek. Dat gebeurt al snel wanneer Charlie Sexton erbij betrokken wordt. Western Skies accentueert vooral een artiest die de uitvoering klein wil houden. Het is daardoor in de eerste plaats een band die uitpakt vaardig uitpakt in subtiliteiten. Western Skies bevat geen muziek voor de grote groep, maar de trouwe aanhangers weten hier wel weg mee.

Rein van den Berg

Releasedatum : 25 maart 2022 Independent

Website : https://www.dardensmith.com/