Arlo McKinley : This Mess We're In

 


We kennen het gezegde, met je tijd meegaan. Eigenlijk weet ik niet precies wat daarmee beoogd wordt, want ik vermoed dat ik het zo langzamerhand wel een beetje geloof. Vorig jaar april had ik het even helemaal gehad. Ik wilde er aanvankelijk niet aan geloven, maar ik was opgebrand. Een volstrekt ander gevoel dan nu. Tegenwoordig heb ik in ieder geval weer zin om dingen te ondernemen, en om er op uit te gaan. Stilstaan is een beetje doodgaan. Dus je moet in beweging blijven. Ook qua muziek veranderde mijn interesse. Ook daarin ben ik meer gereserveerd geworden. Het aanbod is onverminderd groot, maar veel laat ik bewust glippen. Ik geef mijzelf en de muziek, meer dan voorheen, de mogelijkheid om daadwerkelijk van te genieten. Minder, maar meer intens. En ook weer tijd vrijmaken voor de albums en muziekhelden die ik voorheen speelde. Naast vaker nee zeggen blijven evengoed ongekende mogelijkheden bestaan. Minder verplichtingen geeft rust en perspectief.

Na voorgaande twee platen van Arlo McKinley was er de vraag of het derde album me opnieuw zou gaan boeien. En wat blijkt? Arlo is amper begonnen om interessant te zijn of te worden. Hij speelde onlangs tijdens een avondje in de Tolhuistuin, georganiseerd door John Prine’s Oh Boy label. Helaas iets waar ik nee tegen had gezegd. Wel wist ik dat een nieuw album van Arlo in het verschiet lag, en die lag de volgende dag, spreekwoordelijk, in de bus. Zijn derde plaat doet geenszins onder voor de eerder platen. Sterker, het album lijkt meer diepgang te bezitten. Wellicht een aanname mijnerzijds, maar nadat ik had gelezen dat dit album is opgedragen aan het leven, en aan de herinnering aan Arlo’s moeder Sharon Diane Carr beseft ik mij dat wel allemaal door gebeurtenissen en schommelingen gaan in ons bestaan, Arlo niet uitgezonderd. Soms moet je tijd nemen om stil te staan, maar meestal rennen we slechts door, ter achteraf pas het besef komt. This Mess We’re In is zo’n album die verbonden lijkt met ons bestaan, het leven. Arlo heeft wat mij betreft een topplaat gemaakt, eentje die mij raakt. Een mooie uitgebalanceerde plaat. This Mess We’re In bevat knappe composities gedragen door authentieke instrumenten. Nummers met kop en staart. Pakkende teksten overtuigend uitgevoerd. Wanneer je niet oppast ben je genegen te zeggen dat dit de beste plaat van 2022 is tot zover. Het zou zomaar kunnen, ware het niet dat ik al meerder puike albums hoorde recent. Gelukkig geen wedstrijd. Een moment van gelukzaligheid volstaat. Wel een album die voor menigeen een verplichte aankoop zal zijn.

Rein van den Berg

Releasedatum : 15 juli 2022 Oh Boy Records

Website : https://www.arlomckinley.com/