Tami Neilson : Kingmaker

 


Tweemaal eerder had ik een promotie cd ontvangen van Tami’s label, maar beide keren legde ik ze terzijde. Ze wisten mij onvoldoende te boeien. Wellicht iets te veel van het goede voor mijn smaak. Ik probeer mijn tijd zoveel mogelijk te beperken tot muziek die wel een snaar raakt. Ditmaal wist de muzikale inhoud mij aanmerkelijk meer te bekoren dan eerder keren. De titelsong opent het album, en weet meteen een aangename sfeer te zetten. Het zou zomaar ergens kunnen uit de jaren vijftig of zestig van de countrymuziek kunnen komen qua toonzetting. Werkelijk prachtig. Het daaropvolgende Careless Woman verpest die magie enigszins, dusdanig dat Kingmaker acuut dezelfde weg dreigt te gaan als beide eerdere cd’s die ik van haar recenseerde. Het lijkt wel een slecht nummer van the Spice Girls. Baby You’re a Gun zet de lijn voor waar de openingssong mee begon. Veelbelovend vervolg ik luisterend mijn weg. Mooi deze Country Dark Noir, kan niet anders concluderen. Je moet Tami de gelegenheid geven, en daarmee laat je meteen de door haar geboden variatie toe. Haar duet met Willie Nelson is ronduit top, en dat niet in de laatste plaatst door Willie’s overtuigende zangpartij.

Ik krijg de indruk dat Tami frequent heen en weer reist tussen New Zealand en Canada. Het zijn ook de beide landen waar ze een serie concerten gepland heeft staan. Kingmaker is haar vijfde album. Hij werd opgenomen in Neil Finn’s Roundhead Studio. Ze verkent via de liedjes van dit album thema’s als de over de jaren ontstane (machts)verhoudingen in, niet alleen de muziekindustrie, maar ook in de samenleving of familie. Waarbij uiteraard de wisselwerking tussen mannen en vrouwen de revue passeert, en vanzelfsprekend plaatst ze hierbij het accent op de rol van de vrouw. Het verklaart wellicht beter de aanwezigheid van Careless Woman op dit album. Misschien moet deze witte man iets minder lichtvaardig aan de tekst voorbijgaan. Kingmaker kent verschillende sterke nummers. Ook I Can Forget weet een enorme indruk achter te laten, waarmee dit album gewoonweg als een sterk album geclassificeerd kan worden.

Rein van den Berg

Releasedatum : 15 juli 2022 Outside Music

Website : https://www.tamineilson.com/