Jadea Kelly : Roses

 


Roses, het laatste album van Jadea Kelly, verscheen in Canada al eerder, en krijgt in augustus zijn officiële release op de Europese markt. Ze probeert al een tijdje haar aanwezigheid meer opmerkzaam te maken, en eerlijk gezegd had ik voldoende verwacht van haar twee eerdere platen Clover en Love & Lust. Ik vermoed dat belangstelling voor Jadea zeker toenam, maar onvoldoende om te spreken van een doorbraak. Wellicht omdat haar muziek weinig nadrukkelijk een specifiek genre voorstaat. Haar muziek vindt zijn basis in folk en roots, terwijl ze tegelijkertijd haar horizon aan het verkennen is richting pop, zet de nadrukkelijk aanwezig pedal steel je weer op andere gedachten. De instrumenten blijven in dienst van de songs en kleuren daardoor netjes binnen de lijntjes, zodat de nummers eerder dromerig dan dynamisch. Dat geeft daardoor een ietwat vrijblijvende indruk. Pas halverwege het album, in Pitch Black, lijken de musici meer uit hun schulp te komen, maar dat ambivalente gaat pas weg nadat je Roses vaker beluistert. Zoals wel vaker, schoonheid zit hem in de finesse.

Voor mij persoonlijk beleef ik veel plezier aan Jadea Kelly’s muziek, echter tegelijkertijd vraag ik mij af of een luisterend publiek dat ook als zodanig ervaart. Ik kan dat moeilijk inschatten dit keer. Muziek op een hellend vlak. Er zijn, denk ik, te veel alternatieven die beter de weg naar aandacht weten te vinden. Het algehele aanbod blijft groot. Roses bevat, net als zijn voorgangers, weer een aantal nummers die serieus de moeite waard zijn. Running to You, de afsluiter van deze plaat, is niets anders dan een schot in de roos. Aan Jadea ligt het niet. Aan de productie evenmin, maar wel met de kanttekening (is mijn inschatting) dat wanneer Roses meer grit had, rauwer was geweest, dit meer rendement zou hebben geven.

Rein van den Berg

Europese releasedatum : 26 augustus 2022 Independent/Factor

Website : https://www.darthjadea.com/