De nieuwe EP Mercy for the Gentle Kind van de Amerikaanse singer-songwriter Cameron Blake Warne begint vrij opmerkelijk met een op muziek gezet geluidsfragment. In opener Tenderness wordt gebruikt gemaakt van een vraaggesprek tussen John Berger en Michael Silverblatt (programmaker van KCRW) uit een podcast uit 2002.
De bekende schrijver, schilder en kunstcriticus Berger legt in het fragment uit wat hij onder tederheid verstaat. Door zijn televisieserie “Ways of seeing” werd hij medebepalend voor de manier waarop een hele Britse generatie naar kunst keek. De Engelse tegenhanger van Pierre Janssen zeg maar, die met zijn programma “Kunstgrepen” van 1959 tot 1972 in de wintermaanden op zondagavond twee miljoen Nederlanders aan de TV gekluisterd hield.
Op de eerste drie composities maakt Cameron gebruik van een strijkkwartet. Red Rose is gebaseerd op “Duineser Elegien” van de belangrijke lyrische dichter Rainer Maria Rilke. Net als zijn eveneens in Praag geboren tijdgenoot Franz Kafka schreef Rilke zijn oeuvre in het Duits. De meest opgewekte compositie is Cricket’s Waltz, in tegenstelling tot de tekst. Het heeft ook iets nostalgisch.
Zoals de titel doet vermoeden heeft Blue Note met jazz te maken. In de tekst zitten verwijzingen naar de jazzklassiekers Love Supreme van John Coltrane en Sketches of Spain van Miles Davis. Sicilienne is geen eigen compositie, maar afkomstig van Maria Theresia von Paradis. Zij was tijdgenote van Mozart en Salieri (van wie zij les kreeg).
Sicilienne was oorspronkelijk voor piano gecomponeerd. Naast uitstekend componiste vierde von Paradis grote triomfen met haar piano optredens. Op peuterleeftijd werd zij blind, maar dat verhinderde haar niet om hoven door heel Europa te bezoeken voor optredens.
Voor Cameron had het opnemen van Sicilienne een therapeutische werking. Alhoewel Cameron een klassiek getraind violist is had hij al vijftien jaar zijn viool niet meer aangeraakt. Hij begon op zijn twaalfde te spelen en gaf reeds op de middelbare school een recital met pianist Robert Byrens als begeleider en dat werd het begin van levenslange vriendschap.
Helaas kreeg hij in zijn vervolgstudie viool de eerste jaren te maken met een leraar waarmee hij niet door een deur kon. Gelukkig ging de samenwerking met de volgende leraar beter, maar het ontstane trauma verdween niet. Toen zijn eerste leraar uiteindelijk overleed kon hij met behulp van een therapeut uiteindelijk zijn trauma overwinnen.
Het plezier in het vioolspelen is weer helemaal aan het opbloeien, in juni gaf hij samen met zijn goede vriend Robert Byrens een optreden met klassiek werk. Een meer uitvoerig verhaal over het verwerken van het trauma is eventueel hier te lezen. Misschien heeft Cameron het beste tot het laatst bewaard, de gedragen afsluiter en titelsong Mercy for the Gentle Kind.
De klassieke invloeden op de nieuwe EP zijn iets prominenter aanwezig dan op de voorgangers. Eigenlijk niet zo vreemd, Cameron kreeg in zijn jeugd al componisten als Beethoven en Debussy door zijn vader met de paplepel ingegoten. De EP Mercy for the Gentle Kind is andermaal een rijke toevoeging aan zijn oeuvre geworden. Het album zal binnenkort te koop zijn op Bandcamp.
Theo Volk
Releasedatum : 26 augustus 2022 Independent
Website : https://www.cameronblakemusic.com/